مس

قیمت فلزات اساسی همچنان در حال رشد است، البته این در شرایطی است که طی پایان هفته گذشته فشارهایی بر قیمت این محصولات وارد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، گزارش های مثبت اخیر از اقتصاد چین سبب شده بازار رونق یابد، اما بررسی محتوای گزارش ها نشان می دهد ضعف هایی در ساختارهای اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی است باقی مانده و اگر این ضعف ها رفع نشود در ماه های آینده تقاضا برای فلزات اساسی در این کشور کاهش خواهد یافت. امروز قیمت فلزات یاد شده بطور متوسط ۳ درصد رشد کرده و یک عامل آن کاهش ارزش دلار است. در ادامه به بررسی شرایط حاکم بر بازار می پردازیم.

امروز اعلام شد شاخص کایکسین از فعالیت ها در بخش خدمات چین در ماه گذشته میلادی ۵۳.۱ بوده است. پیش بینی شده بود این رقم ۵۲.۷ باشد و در ماه اکتبر رقم شاخص ۵۲.۴ بود. بدین ترتیب سرمایه گذاران مشاهده کرده اند که سرعت رشد فعالیت ها در بخش خدمات بیشتر شده و این امیدواری پدید آمده که رونق اقتصاد به رشد مصرف فلزات اساسی منجر شود.

گزارش امروز در کنار گزارش هایی که هفته قبل از بخش تولید کارخانه ای چین منتشر شد ثابت می کند سرعت حرکت اقتصاد چین به سمت ثبات و رونق بیشتر شده است. اما این سوال مهم مطرح است که آیا واقعا اقتصاد چین از لحاظ ساختاری وضعیت بهتری پیدا کرده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد؟

واقعیت این است که پاسخ این سوال منفی است. رونق ایجاد شده در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین حاصل تورم قیمتی یعنی رشد قیمت مواد خام و نیز حمایت های گسترده دولت است. کارشناسان معتقدند احتمالا در سه ماهه کنونی اقتصاد چین ثبات و رونق خواهد داشت اما در سال آینده میلادی عواملی وجود دارد که بر اقتصاد فشار وارد خواهد کرد و این به معنای ضعف تقاضا برای فلزات اساسی است.

در دو سال اخیر، دولت چین تلاش کرده از وابستگی رشد اقتصاد به صادرات و سرمایه گذاری بکاهد اما ضعف اقتصاد جهان به کاهش مستمر صادرات این کشور منجر شده در نتیجه دولت چین مجبور بوده برنامه های حمایتی خود را ادامه دهد. در ماه های آینده دو عامل یعنی احتمال تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز و میزان بالای بدهی های غیرقابل بازپرداخت، دولت چین را مجبور خواهد کرد رویه خود را تغییر دهد.

اگر تسهیلات اعطائی دولت کاهش یابد و محدودیت هایی در بخش ساخت و ساز اعمال شود رونق در بازار فلزات اساسی کاهش خواهد یافت.

عامل دیگری که می تواند بر قیمت فلزات اساسی فشار وارد کند رشد ارزش دلار است. ارزش دلار در اثر افزایش نرخ های بهره در آمریکا بالا می رود و بر قیمت مواد خام فشار وارد می کند. اما میزان افزایش ارزش دلار زیاد نخواهد بود.

سرمایه گذاران در بازار فلزات اساسی باید به این نکته توجه کنند که وضعیت اقتصاد چین و میزان عرضه، دو عامل اصلی موثر بر قیمت این فلزات است. تاثیر عوامل دیگر از جمله پیش بینی رشد مصرف فلزات اساسی در آمریکا و سفته بازی معامله گران، زودگذر هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها