انلاین

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به جداسازی هسته معاملاتی بورس و فرابورس با بیان اینکه اختلالات IT در کشورهای پیشرفته هم رخ می دهد می‌گوید اصلاحات صورت گرفته از جمله جداسازی هسته معاملاتی بورس از فرابورس آغاز خوبی است تا مشکلاتی که ما در عرصه IT داریم مرتفع شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به نقل از ایسنا حامد سلطانی نژاد، درباره جایگزینی هسته معاملات بورس اظهار کرد: درباره جایگزینی هسته معاملات تلاش‌های زیادی در حال انجام است و اخیرا این تلاش‌ها به ثمر نشسته است. اقداماتی که در شرکت مدیریت فناوری برای بهبودی هسته معاملات انجام شده، در دو فاز تعریف شده است یکی مربوط به وضعیت فعلی است، یعنی اقداماتی که می‌شود انجام داد تا از یکسری اتفاقات جلوگیری کرد که در این راستا هسته بورس و فرابورس جداسازی شد این موضوع می‌تواند بار هسته‌ای معاملات را کم کند.

وی افزود: اتفاق اساسی‌تر این بود که با پرووایدر اصلی سیستم مذاکراتی داشته باشیم تا سیستم را اصلاح کند و خواسته‌های‌مان را انجام دهد که این موضوع در سازمان و شرکت فناوری پیگیری می‌شود. به نظر می‌رسد که این موضوع حرکت خوبی است. این اصلاحات صورت گرفته آغاز خوبی است تا مشکلاتی که ما در عرصه IT داریم مرتفع شود. البته این مشکلات در اکثر بورس‌های دنیا وجود دارد و حتی می‌شنویم که در بورس‌های خیلی پیشرفته مانند آمریکا هم مشکلات IT گریبانگیر معامله‌گران و فعالان بازار است.

سلطانی‌نژاد اضافه کرد: ما باید روی مدل‌های فعالیت‌های بورس مطالعاتی داشته باشیم که البته رئیس سازمان بورس هم توضیحاتی دادند که بتوانیم ساختار کاستودین شیپ یا مالکیت نیابتی را در بورس ایران پیاده‌سازی کنیم، البته این موضوع هم بحث‌های حقوقی و فنی دارد به این ترتیب که سرمایه‌گذاران از طریق یک بانک یا یک موسسه مالی خریدشان را مدیریت می‌کنند و اطلاعات مالکیت در دفتر آن نهاد مالی ثبت می‌شود و نهاد مالی به اسم خودش به صورت نیابتی سهام و اوراق بهادار را خریداری می‌کنند، بنابراین حجم انبوهی از کدهای سهامداری فیلتر می‌شود و دیگر نیازی به این موضوع نیست به این موضوع مالکیت نیابتی در حوزه رجیستری گویند.

این عضو هیات مدیره شرکت مدیرت فناوری اضافه کرد: کاستودین یا متولی به نوعی یک موسسه مالی با توانایی مالی زیاد است و می‌تواند به کسانی که زیرمجموعه‌اش هستند اعتبار دهد. بحث تسویه‌ پایاپای و جابه‌جایی پول هم مربوط به خودش است. این مدلی است که می‌شود روی آن کار کرد که بار هسته معاملاتی هم کاهش پیدا کند این موضوع مستلزم این است که هم روی قوانین مطالعاتی داشته باشیم هم این‌که به این سمت حرکت داشته باشیم که در شرکت سپرده‌گذاری‌مان تغییراتی دهیم تا بتوانیم کاستودین‌ها را بپذیریم. حالا یا کارگزاران‌مان را تبدیل به کاستودین کنیم یا از بانک‌ها به عنوان کاستودین استفاده کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها