طیب نیا

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و سومین همایش ملی و نهمین همایش بین المللی بیمه و توسعه گفت: اقتصاد کشور باید از فرصت پسابرجام نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی طیب نیا با اشاره به برجام گفت: برجام یک توافق بین المللی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و یک توافق دوجانبه نبوده که یک کشور بتواند ناقض آن باشد.

وی ادامه داد: این توافق بین المللی است و ایران به همه تعهدات خود به صورت کامل پایبند بوده و طرف‌ های مذاکره نیز باید به صورت کامل و صریح به تعهدات خود عمل کنند و هر گونه نقض این تعهدات وجاهت و اعتبار ایالات متحده را زیر سوال خواهد برد.

به گفته وزیر اقتصاد امروز دیوار تحریم‌ها شکسته شده و ساخت دیوار تحریم دوباره امکان ‌پذیر نیست و هر کشوری که تلاش داشته باشد این تعهدات را نقض کند همراهی سایر کشورها را از دست خواهد داد.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه مسیر اصلاحات اقتصادی در حال هموار شدن است، گفت: در بهار امسال رشد اقتصادی به ۵.۵ درصد رسید و ما موفق شدیم تورم را از بالای ۴۵ درصد به ۸ درصد کاهش دهیم و آرامش را به بازارهای مختلف بازگردانیم. در حال حاضر وابستگی اقتصاد ایران به نفت کمتر شده و عارضه دولتی بودن اقتصاد ایران در حال برطرف شدن است. ایجاد بازار کارآمد می‌تواند تعیین کننده نقش دولت و بازار باشد و مشخص می‌کند که هر کدام از این دو بخش دولت و بازار چه میزان می‌تواند نقش داشته باشد برنامه‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود تا مردم در فعالیت‌های خود در بازار بتوانند به صورت مکمل دولت و بازار را در کنار هم بپذیرند چرا که نقش دولت رفع نارسایی‌ها و کمبودهای موجود در نظام بازار است.

وی با اشاره به اهمیت خصوصی سازی و کوچک سازی دولت گفت: باید جایگاه بازار و دولت به نفع مناسبی تعریف شود و دولت نیز به عنوان یک حکمران شایسته در بازار نقش و جایگاه خود را پیدا کند هر چند که یکی از آسیب‌های جدی گذشته دولتی بودن اقتصاد ایران بوده اما با سیاست‌های اصل ۴۴ این موضوع در حال بررسی است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اقتصاد ایران با دو عارضه نفتی بودن و دولتی بودن مواجه بوده، ادامه داد: نقش نفت در اقتصاد ایران بسیار پررنگ‌ بوده است و عمده فعالیت‌ها در کشور با تصدی دولت انجام می‌شد اما در سیاست‌های اصل ۴۴ به خوبی به این دو بیماری اقتصاد ایران اشاره شده و برنامه‌های گسترده‌ای برای مقابله با آنان در نظر گرفته شده است.

طیب نیا با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور برنامه‌های ۱۲ گانه ملی تدوین شد، گفت: در این برنامه، برنامه‌ریزی برای مردمی کردن اقتصاد در نظر گرفته شده و در وزارت اقتصاد و دارایی در حال اجرا است.

وزیر اقتصاد با اشاره به تمرکز دولت بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم گفت: کاهش هزینه‌ها، فرصت قبول و ریسک در فعالیت‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

علی طیب ‌نیا در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران به نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: نوسانات نرخ دلار در بازار طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها