بورس كالا

بورس کالاطی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

قیمت تضمینی، حاشیه امنی برای کشاورزان

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نظر افضلی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هفته اخیر درباره اجرای قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: این اقدام دولت حاشیه امنی برای کشاورزان ایجاد می‌کند به شکلی که آنها در برداشت محصولات خود به این امنیت فکری رسیدند که هیچ‌گونه نگرانی برای فروش و حتی نگهداری محصولات خود نداشته باشند.

در ادامه نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قیمت تضمینی از بهترین راهکارهای دولت برای حمایت از کشاورزان است.

ناصر موسوی‌لارگانی همچنین به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت تضمینی که یکی از فاکتورهای اصلی حمایت از کشاورزان است، نه‌تنها در بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی تأثیرگذار بوده، بلکه منجر به کوتاهی دست دلالانی می‌شود که پیش از به ثمر رسیدن محصول، با نازل‌ترین قیمت آن را از کشاورزان می‌خرند.

شاخص قیمت مسکن به زودی طراحی می شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران طی هفته اخیر از طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالا خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالای ایران وجود دارد و براساس مذاکرات انجام شده به زودی این شاخص برای نشان دادن میانگین قیمت مسکن در سطح کشور در بورس کالا طراحی می شود.

حسام عقبایی افزود: معرفی و طراحی شاخص مسکن به کمک سامانه معاملات اتحادیه املاک، می‌تواند بازار مسکن را شفاف کرده و به مردم و سرمایه‌گذاران هم علامت‌ها و سیگنال های درستی از روند فعلی و آینده بازار مسکن ارائه ‌دهد.

شرعی ترین و آسان ترین راه برای تامین مالی بنگاه ها

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران  نیز هفته گذشته در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک با بورس کالای ایران بر حضور بنگاه های اقتصادی در این بورس به منظور تامین مالی تاکید کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی گفت: بورس کالا یکی از راهکارهای تامین مالی  بنگاه ها بوده و شرعی ترین و آسان ترین راهی است که بنگاه ها را به نقدینگی می رساند، بنابراین امیدواریم این تفاهنمامه شروع خوبی برای آشنایی فعالان صنعت با مزیت های بورس کالا و استفاده از ظرفیت های این بازار باشد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: همچنین با توجه به مزیت های بورس کالا، به زودی موضوع صادرات و واردات در شورای روسای کمیسیون اتاق مطرح شده و کمیسیون صادرات، واردات و گردشگری را فعال می کنیم به طوری که امیدواریم تمامی کمیسیون های اتاق از ظرفیت های بورس کالا به نحو مطلوب استفاده کنند.

همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان این بورس با کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا بستری را فراهم کرده است تا فعالان صنعت و تجارت بتوانند به شیوه ای کارآمد و هدفمند، نقش آفرینی کنند به این ترتیب هر چه تعامل بورس کالا با فعالان اقتصادی بیشتر باشد، اثرات مثبت تر و مطلوب تری در اقتصاد ملی خواهیم داشت.

رونق صادرات کشمش نیازمند حمایت دولت و بخش خصوصی

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران هفته اخیر با بیان مطلب فوق درخصوص عرضه کشمش در بورس کالا گفت: برای بهبود روند صادرات کشمش، باید اقدام به عرضه این محصول در بورس کالا کرد، اما به دلیل تازگی این اقدام به طور طبیعی موانعی بر سر راه وجود دارد که اکنون در حال اتخاذ تصمیمیاتی برای رفع آن موانع هستیم.

مصطفی احمدی افزود: با حمایت های دولت و بخش خصوصی، فعالیت های بین المللی و حجم صادرات محصولات از بورس کالا افزایش خواهد یافت که می توان صادرات هدفمندی در بازار محصولات کشاورزی تجربه کرد و با افزایش درآمدهای ارزی کشور در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی حرکت کرد.

بهای مواد پلیمری در جاده رشد

پلیمرمقایسه قیمت محصولات پلیمری در تاریخ ۲۳ آبان و ۷ آذر نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند.

بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به اکریلوبوتادین استایرن با ۵.۷ درصد رشد نسبت به دو هفته گذشته است. این کالا از رقم ۵ هزار و ۸۱۲ به ۶ هزار و ۱۵۹ تومان رسید.

در رده دوم افزایش نرخ ها پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی با ۳.۹ درصد رشد قرار دارند، همچنین پی وی سی ها نیز نسبت به دو هفته گذشته ۳.۸ درصد رشد قیمت داشتند، به این ترتیب گرید ۶۵ به میزان ۱۲۰ تومان، گرید ۵۷ و ۷۰ به میزان ۱۳۲ تومان و گرید ۶۰ به میزان ۱۲۶ تومان افزایش نرخ داشتند.

همچنین پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری هم نسبت به دو هفته قبل ۲.۹ درصد رشد قیمت داشتند، گرید ۷۸۱ از رقم ۳ هزار و ۱۰۵ به ۳ هزار و ۱۹۵ تومان رسید. گرید ۸۲۱ از ۳ هزار و ۲۵۹ به ۳ هزار و ۳۹۰ تومان رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها