مجلس

اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا بسیاری از کشاورزان و کارشناسان را به وجد آورده است. به گفته کارشناسان، این اقدام دولت نه‌تنها منجر به حمایت بخش کشاورزی شده، بلکه دست دلالان را نیز کوتاه می‌کند.

  به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایانا، قیمت تضمینی در بورس کالا به‌ویژه درباره محصولات کشاورزی، ابتکاری است که کارشناسان به اتفاق معتقدند با اجرای این سیاست، کشاورزانی که سال‌ها با اجرای خرید تضمینی پول خود را با تأخیر می‌گرفتند، امروز با اجرای آن مطالبات خود را به سرعت دریافت کرده‌اند. به‌طور مثال، سیاست قیمت تضمینی جو در سال گذشته به‌صورت آزمایشی در استان کرمانشاه اجرایی شد و امسال نیز برای نخستین‌بار محصول جو کشاورزان کل کشور در بورس کالا به‌صورت قیمت تضمینی عرضه شد که اتفاقاً نشان داد اجرای سیاست قیمت تضمینی نقش بسزایی در روند رشد معاملاتی محصولات کشاورزی در بورس دارد. به جرأت می‌توان گفت این اقدام دولت، حمایتی است در راستای تسریع فروش محصولات کشاورزی و کاهش ضرر و زیان کشاورزان.

زیرا کشاورزان وجه معاملات انجام‌شده در بورس کالا را به سرعت دریافت کرده و با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوند. به عبارتی با اجرای این طرح، کشاورزان پول معامله‌ای که در بورس کالا انجام شد را به سرعت دریافت کرده و این موضوع موجب رضایت خاطر آنها می‌شود.

قیمت تضمینی، حاشیه امنی برای کشاورزان

نظر افضلی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: این اقدام دولت حاشیه امنی برای کشاورزان ایجاد می‌کند به شکلی که آنها در برداشت محصولات خود به این امنیت فکری رسیدند که هیچ‌گونه نگرانی برای فروش و حتی نگهداری محصولات خود نداشته باشند.

وی بیان کرد: بهتر است به مرور، این اقدام استراتژیک در مورد همه محصولات کشاورزی اجرایی شود؛ لذا با این اقدام نه‌تنها بخش کشاورزی بورس روند مناسبی را تجربه خواهد کرد، بلکه حمایت‌های همه‌جانبه از کشاورز به عمل می‌آید.

به گفته افضلی، در حال حاضر بهترین راهکار برای حمایت از کشاورزان، اجرای سیاست قیمت تضمینی است.

طبق این گزارش، به‌نظر می‌رسد بورس بهترین محل برای معامله کالاهایی همچون گندم، جو و سایر محصولات کشاورزی است.

از مزیت‌های قیمت تضمینی بورس، پرداخت پول در کمترین زمان به کشاورزان است که این اتفاق در خرید تضمینی کمتر و در قیمت تضمینی بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین سیاست قیمت تضمینی به‌دلیل مزیت‌هایش می‌تواند در تمامی محصولات کشاورزی اجرایی شود، به‌طوری‌که بورس با کشاورز قرارداد بسته و محموله‌های انبار را پیش‌فروش می‌کند و از این طریق ارتباط کشاورز با بورس افزایش می‌یابد و تولیدات کشاورزان نظام‌مند شده و روش مورد استفاده سایر کشورها به اجرا درمی‌آید

کوتاهی دست دلالان

در ادامه این گزارش، ناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قیمت تضمینی از بهترین راهکارهای دولت برای حمایت از کشاورزان است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت تضمینی که یکی از فاکتورهای اصلی حمایت از کشاورزان است، نه‌تنها در بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی تأثیرگذار بوده، بلکه منجر به کوتاهی دست دلالانی می‌شود که پیش از به ثمر رسیدن محصول، با نازل‌ترین قیمت آن را از کشاورزان می‌خرند.

به گفته موسوی‌لارگانی، اگر قرار است صادراتی در انواع محصولات کشاورزی داشته باشیم، دولت باید با سیاست قیمت‌های تضمینی، از صادرات حمایت کند

وی در ادامه نوع نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی مدنظرقرار داد، افزود: نرخ‌گذاری‌ها بدون آگاهی از هزینه‌های محصول  نباید باشد، به‌طور مثال مشاهده می شود که در بازار، برای قیمت‌گذاری پیاز بدون اطلاع از هزینه تمام‌شده محصول مورد نظر، نرخی تعیین می‌کنند که به صرفه نیست و این موضوع منجر به مشکلاتی برای کشاورزان می‌شود..

وی با اشاره به اینکه کشاورزی می‌تواند مشکلات رکود در اقتصاد کشور را رفع کند، ادامه داد: حتی اگر سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شود، اما در بخش کشاورزی به امنیت دست یابیم، راحت‌تر می‌توانیم موانع را پشت سر بگذاریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها