سرمایه گذاری

 در دنیا صندوق‌های کالایی برای سرمایه‌گذاری روی کالاهای مختلف و تنوع ابزارها ایجاد شده‌اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند، بر این اساس با توجه به مزیت های فراوان این صندوق ها، در صورت کیفیت طراحی و نحوه اجرای درست آنها، در بازار سرمایه ایران نیز بسیار مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایسنا، کالاها همواره بخش جدایی ناپذیری از سبد مالی در سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ سازمانی در سراسر جهان محسوب می شوند اما برای بسیاری از مردم، دسترسی سریع و کارآمد به این نوع از دارایی‌ها با مشکلاتی همچون مسؤولیت مشروط، الزامات حاشیه‌ای، محدودیت‌های قانونی، مسایل مربوط به برقراری ارتباطات و دسترسی به بورس‌های مشتقات بین‌المللی مواجه بوده و این مشکلات باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران قادر به سرمایه‌گذاری در حوزه کالا نباشند و یا بهای سنگینی برای کسب امتیاز مورد نیاز پرداخت کنند.

به همین دلیل در بورس های دنیا از جمله بورس لندن، صندوق های کالایی راه اندازی شدند تا یکی از ساده‌ترین راه‌های متنوع ساختن سبد مالی سرمایه‌گذاری، در بازار کالایی ایجاد شود و از آنجایی که دسترسی به این بازارها برای اغلب سرمایه‌گذاران دشوار است، صندوق‌های کالایی  این امکان را فراهم کرده اند.

مزیت های منحصر به فرد صندوق های کالایی و تجربه راه اندازی این صندوق در بورس های دیگر در کنار کمبود منابع مالی در حوزه بازار محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای استراتژیک موجب شد تا ایده راه اندازی صندوق های کالایی در بورس کالا شکل بگیرد تا سرمایه گذاران بتوانند در کالاهای مختلف سرمایه گذاری کرده و از این طریق منتفع شوند.

زیرا صندوق های کالایی ابزارهای جدید مالی هستند که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل ضرر و زیان، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند و نگهداری از آن کالا را بر عهده نداشته باشند. لذا این صندوق‌ها غیر از سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده، بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه گردآوری شده را به سرمایه‌گذاری در کالای خاص اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، صندوق های کالایی بطور حرفه‌ای تر می توانند جای دلال ها را بگیرند با این تفاوت که این صندوق ها تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند.

همچنین صندوق‌های کالایی این امکان را به سرمایه‌گذاران می دهند تا از هزینه‌ها و خطرات مرتبط با ذخیره‌سازی کالاها جلوگیری کنند. ضمن اینکه دسترسی به بازارهای کالایی را با هزینه کم فراهم می کنند به طوری که سرمایه‌گذار نیازی به پرداخت هزینه‌ها ورود و یا خروج و یا حق‌العمل کاری ندارد. این شرایط و ویژگی ها باعث شد تا بورس کالای ایران از ابتدای امسال اصلی تمرکز خود را بر راه‌اندازی ابزارهای مالی، متنوع و جذاب برای سرمایه‌گذاران و صنعتگران قرار دهند و با الگوبرداری از بورس‌های پیشرو و با سابقه دنیا به دنبال راه‌اندازی صندوق‌های کالایی بر پایه دارایی‌های مختلف از جمله طلا و محصولات کشاورزی باشد تا از این پس سرمایه‌گذاران بتوانند علاوه بر قراردادن سهام شرکت‌ها در پرتفوی خود، به راحتی و بدون محدودیت‌های مبادلات سنتی، روی کالاها نیز سرمایه‌گذاری کنند و سبدی به مراتب متنوع ‌تر از گذشته را با بازده بالاتر و ریسک کم‌تر برای خود تشکیل دهند.

مهم ترین امتیاز این نهاد مالی جدید توزیع ریسک سبد سرمایه گذاری سرمایه گذاران است به طوری که سرمایه گذاران می توانند علاوه بر اوراق با درآمد ثابت و یا سهام قابل نوسان، در صندوق های کالایی سرمایه‌گذاری کنند که ریسکش ارتباط مستقیم با سهام و بازار سرمایه ندارد و بدین ترتیب ریسک سبد دارایی‌های خود را بهتر در بازار سرمایه مدیریت کنند.

راه اندازی صندوق کالایی زعفران

بعد از جدی شدن ایجاد صندوق های کالایی در بورس کالا، اولین صندوق کالایی برای کالای زعفران از سوی تامین سرمایه آرمان به سازمان بورس پیشنهاد شد تا این کالا به عنوان یک کالای استراتژیک بتواند در غالب صندوق تعریف شود و صاحبان کالا بتوانند زعفران خود را به عنوان گواهی سپرده در انبار قرار داده و گواهی را وارد صندوق کنند.

بنابراین ایده راه اندازی صندوق های کالایی به این دلیل شکل گرفت تا این صندوق ها بتوانند نقش شرکتهای تعاونی برای تجمیع قدرت بازار سرمایه گذاری در کالای خاص را در کشور ایجاد کنند.

در این خصوص مدیر عامل تامین سرمایه آرمان به عنوان اولین تامین سرمایه ای که قصد دارد صندوق کالایی زعفران را راه اندازی کند، می گوید: صندوق کالایی به عنوان نهادی که حجم بیشتر و قابل توجهی را در سرمایه گذاری ایجاد می کنند، می توانند گواهی سپرده ای که از سرمایه گذاران خریداری می کنند را به صورت پکیج بفروشد و برای آنها مشتری عمده پیدا کنند لذا این صندوق می تواند محلی برای تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه گذاری های بزرگ تر باشد.

محمودرضا خواجه نصیری، مهم ترین ویژگی راه اندازی صندوق زعفران را پشتوانه تامین مالی برای تولید کنندگان زعفران دانسته و تاکید می کند که با این اقدام زعفران کاران می توانند کالای خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند زیرا حضور این صندوق باعث می شود که تولید کنندگان کالا به واسطه محدودیت هایی که در فصل برداشت دارند، متضرر نشوند و گواهی سپرده آنها می تواند به عنوان پشتوانه تامین مالی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پایان افزود:از مزیت های دیگر این صندوق می توان به کمک به تامین مالی، پشتوانه سازی برای تامین مالی در شبکه بانکی به پشتوانه گواهی سپرده کالایی، نقدشوندگی بالاتر، تجمیع سرمایه ها، امکان سرمایه گذاری دربازار کالا برای سرمایه گذاران خرد بوده و راه اندازی این صندوق فرصت سرمایه گذاری جدید اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها