طلای جهانی

قیمت طلا در روزهای اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده و عوامل مختلف در این زمینه موثر بوده اند که در ادامه به سه عاملی که سبب سقوط ۱۲ درصد بهای این فلز گران بها در دو هفته اخیر شده اشاره می کنیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این هفته روز چهارشنبه گزارش نشست ابتدای ماه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر و مشخص شد اعضاء کمیته با بالا بردن نرخ های بهره در آینده نزدیک موافق هستند. به باور آنها شرایط اقتصادی آمریکا به اندازه کافی مساعد شده و دلیلی برای محدود نکردن سیاست های حمایتی وجود ندارد.

در نشست ابتدای ماه جاری، اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تغییری در نرخ های بهره ندادند زیرا بانک مرکزی ترجیح داده بود در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، توجه سرمایه گذاران به بانک مرکزی معطوف نشود. در آن نشست ۱۷ نفر شرکت کردند که ۱۰ نفرشان حق رای داشتند. اکثر شرکت کنندگان در نشست، بالا بردن نرخ های بهره در آینده نزدیک را اقدامی مناسب توصیف کرده اند.

هفته پیش جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود در جمع تعدادی از نمایندگان کنگره این کشور ضمن ابراز خوشبینی درباره افق اقتصاد آمریکا گفت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری تغییری در برنامه بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره در "آینده نزدیک" ایجاد نمی کند.

به این ترتیب ترتیب گزارش نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا عاملی برای رشد قابل ملاحظه ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا بود.

از سوی دیگر، مجموعه گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده مثبت بوده است. بویژه گزارش های مربوط به وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای، بازار کار و سفارش کالاهای بادوام نشان داده اوضاع اقتصادی در حال بهتر شدن است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

بانک مرکزی آمریکا پایان سال گذشته میلادی نرخ های بهره را پس از یک دهه بالا برد اما در سال جاری به دلیل ضعف اقتصاد جهان و تردید در باره بهبود اوضاع اقتصادی در داخل آمریکا، برنامه یاد شده به تعویق افتاده است. حال کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی به این باور رسیده است که اوضاع اقتصاد خوب است و در آینده بهتر خواهد شد. و لازم است هر چه زودتر نرخ های بهره بالا برده شود.

قیمت طلا روز نهم ماه جاری میلادی یعنی متعاقب اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به ۱۳۳۷ دلار در هر اونس رسید زیرا تصور می شد ریسک ها بزرگی اقتصاد آمریکا و جهان را تهدید خواهد کرد. اما قیمت طلا اکنون ۱۲ درصد پایین تر است زیرا تصور نمی شود ریسک بزرگی اقتصاد جهان و آمریکا را تهدید کند.

عامل سوم کاهش قیمت طلا، رونق بازارهای مالی است. سرمایه گذاران معتقدند برنامه ای که ترامپ برای رونق اقتصاد اجرا خواهد کرد بر سود شرکت های بورسی می افزاید در نتیجه سرمایه ها جذب بازارهای مالی شده است.

بر این اساس مجموعه از عوامل پایا از جذابیت طلا کاسته اند و انتظار می رود فشار بر قیمت ها ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها