Investor-Negotiations.jpg

یک کارشناس ارشد استراتژی اقتصادی معتقد است که خروج احتمالی آمریکا از پیمان ترانس پاسفیک و مشخص شدن برنامه های مدون اقتصادی دولت ترامپ، بورس ایران و بازارهای کالایی همچون مس، آهن، نفت، طلا و ...با اتفاقات خوش بینانه ای همچون رشد شاخص روبرو خواهند شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روزی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی دونالد ترامپ  مشخص شد، بازار بورس جهانی نوساناتی را شاهد بود؛ این نوسانات در حالی همچنان ادامه دارد که  چند روز پیش نیز رییس جمهور جدید بر خروج آمریکا  از توافقنامه تجاری « مشارکت ترانس پاسیفیک » (مشارکت دو سوی اقیانوس آرام)  تاکید کرد.

ترامپ در پیامی ویدئویی به منظور تشریح اولویت های خود برای ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری اش تصریح کرد:« درمورد تجارت باید بگویم که من از پیمان مشارکت تجاری ترانس پاسیفیک خارج خواهم شد زیرا این پیمان برای کشور ما فاجعه بار است. من در عوض در مورد توافقنامه های تجاری عادلانه و دوجانبه ای مذاکره خواهم کرد که برای آمریکا اشتغال زایی کند.

البته بلافاصله به این پیام نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داد و گفت: موافقتنامه ترانس پاسیفیک بدون آمریکا معنا ندارد.

شینزو آبه همچنین اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا آمریکا از این معاهده خارج نشود.

با اینکه هنوز ترامپ و برنامه های اقتصادی وی از منظر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی غیر قابل پیش بینی است اما آنها معتقدند  خروج از پیمان ترانس پاسفیک  در اولین گام  تاثیرات خود را بر بورس جهانی و ایران خواهد گذاشت.

محمد رضا بابایی؛  کارشناس ارشد استراتژِ ی اقتصادی، پیرامون خروج احتمالی آمریکا از این پیمان و تاثیرات احتمالی بر بورس جهانی و نیز ایران گفت:با اینکه دونالد ترامپ درگام اول هنوز برنامه ای  دقیق و مدونی را که  بتوان با مد نظر قرار دادن آن تحلیلی مناسب بیان کرد، ارائه نداده اما باتوجه به مباحثی که در چارچوب رشد اقتصادی  مطرح کرده، به نظر می رسد وی  درحوزه صنایع سنگین به خصوص مباحث انرژی و زغال سنگ  علاقه زیادی دارد که خود یک کلید واژه است.

وی افزود:به هرحال  ریسک ناشی از انتخاب وی و نامشخص بودن برنامه اقتصادی این رییس جمهور جدید اولین نقطه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد ثبات نرخ بهره است،بطوریکه ایالات متحده حداقل با عدم نرخ شاخص  دلار یا تضعیف آن روبرو خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت:البته درحوزه اقتصادی یکسری نشانه های مثبتی را شاهد خواهیم بود که  رجوع به طلا و افزایش تقاضای طلا درعرصه جهانی است، مصداق این نشانه های مثبت اقتصادی است.

بابایی با بیان اینکه طلا به نوعی یک کالای کم ریسک تلقی می شود، تصریح کرد:افزایش  تقاضای طلا در اقتصاد های نوظهور مثل چین و هند  آینده طلایی را برای طلا به ارمغان خواهد آورد.

وی به تاثیرات  این خروج در آینده نفت نیز اشاره کرد و افزود:با توجه به پیش رو بودن  برگزاری  اجلاس اوپک در صورت رای آوردن طرح فریز شاخص نفت، در آینده ای کوتاه  مدت مسیر افزایشی را طی خواهد نمود.

او خروج احتمالی آمریکا را از پیمان ترانس پاسفیک اینطور ارزیابی کرد و گفت : این اتفاق می تواند  باعث افت نوسان سهام تکنولوژیکی و رشد اقتصادی برخی کشورها در عرصه بین الملل  شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها