می توان سازوکاری را در نظر گرفت که به رغم عدم خروج پتروشیمی ها از بورس، برخی واحدها قراردادهایی با مشتریان خود منعقد کرده و مواد اولیه خریداران خود را در قالب این قراردادها به صورت مداوم بفروشند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از صدای اقتصاد؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است عرضه محصولات پتروشیمی باید آزاد شود تا کارخانه ها بتوانند با واحدهای تولیدکننده عمده قرارداد ببندند. این را اخیرا نعمت زاده گفته و اضافه کرده که خروج پتروشیمی ها از بورس به انحصار منتهی نمی شود. به این ترتیب بعد از سالها تلاش برای ورود پتروشیمی ها به بورس، حالا وزیر صنعت صحبت از لزوم خروج آنها از بورس می کند تا شاید با خروج آنها بتوان صنعت کشور را رونق بخشید. 

در این خصوص «حمید حسینی»، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی می گوید: در حال حاضر برخی واحدهای پتروشیمی مدعی هستند که از قدیم مشتریانی دارند که خریدار کالاهایشان هستند و خواستار آن هستند که اجازه داشته باشند خارج از بورس با این مشتریان خود قراردادهای سالانه فروش ببندند و محصولاتشان را در قالب این قراردادها به آنها بفرشند.

وی در این زمینه توضیح می دهد: در مورد این تولیدکنندگان می توان سازوکاری را در نظر گرفت که به رغم عدم خروج از بورس، قراردادهایی با مشتریان خود منعقد کرده و مواد اولیه خریداران خود را در قالب این قراردادها به صورت مداوم بفروشند. 

حسینی اما با بهانه قراردادن این مباحث برای خروج پتروشیمی ها از بورس ابراز مخالفت کرد و عنوان می کند: نباید این مسئله را بهانه کرد و اجازه داد تولیدکنندگان تمام کالاهایشان را خارج از سهمیه بندی سامانه بهین یاب و خارج از بورس، به هر کس که می خواهند بفروشند. چنین اقدامی مسلما فضا را نامساعد خواهد کرد.

به گفته این عضو اتحادیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی؛ به طور کلی می توان تولیداتی را که بیش از نیاز و همچنین بیش از میزان صادرات است را اجازه داد که خارج از بورس و در قالب قراردادهایی به فروش برسند.

حسینی ضمن تاکید بر اینکه فروش محصولات در بورس به نفع خود تولیدکنندگان است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان با عرضه محصولات خود در بورس از نظارت سازمان حمایت خارج شده، تخفیف های مالیاتی دریافت کرده و بسیاری امتیازات دیگری دریافت می کنند. بنابراین عرضه در بورس و ماندگاری در این بخش به نفع خود تولیدکنندگان است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها