دلار

هفته گذشته متعاقب اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ارزش دلار در برابر یورو به شدت کاهش یافت، اما پس از مدت اندکی، شاهد رشد قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر بودیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  هفته قبل شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر به بالاترین میزان در ۹ ماه اخیر رسید و عملکرد هفتگی دلار بهترین عملکرد در یک سال اخیر بود.

 طی یک ماه اخیر نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر صعودی بوده البته هفته پیش سرعت رشد شاخص دلار بیشتر شد. در ادامه به بررسی علل نوسان های دلار طی روزهای اخیر و پیش بینی هایی که درباره عملکرد دلار در هفته های آینده مطرح شده اشاره می کنیم.

قبل از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات، فعالان بازار ارز معتقد بودند صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز می شود، لطماتی به اقتصاد وارد می شود و ممکن است برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق افتد. این باور به کاهش ارزش دلار منجر شد البته خبرهایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده عموما مثبت بوده در نتیجه میزان کاهش ارزش دلار زیاد نبود.

با اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات، سرمایه گذاران و تحلیلگران به شدت متعجب شدند زیرا نظرسنجی ها نشان داده بود هیلاری کلینتون شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات دارد. اندکی پس از اعلام نتیجه انتخابات، ارزش دلار به سرعت رشد کرد زیرا سرمایه گذاران بر وعده های ترامپ در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا تمرکز کردند.

بدین ترتیب، پیش بینی افزایش نرخ تورم با اجرای برنامه های رییس جمهوری آینده آمریکا و نیز خبرهای مثبت از اقتصاد سبب افزایش ارزش دلار شد. سرمایه گذاران معتقدند برنامه اخراج مهاجران غیرقانونی، تزریق نقدینگی به اقتصاد در قالب اجرای پروژه های بزرگ زیرساختی و تجدید نظر در پیمان های تجاری آمریکا با دیگر کشورها، به رشد نرخ تورم منجر می شود و در این حالت دلار تقویت خواهد شد.

بدین ترتیب شاخص دلار در مسیر رشد حرکت کرده است. ارزش دلار در برابر ارزهای اقتصادهای نوظهور از جمله برزیل، چین، مکزیک و آفریقای جنوبی نیز افزایش یافته است.

اما در هفته پیش رو چه رویدادهایی در بازارهای ارز رخ خواهد داد؟ این هفته عواملی که هفته قبل به رشد ارزش دلار کمک کردند بر بازار ارز تاثیر خواهند داشت و بر همین مبنا تحلیلگران پیش بینی کرده اند روند رشد ارزش دلار ادامه پیدا خواهد کرد. این هفته خبرهای متعددی از آمریکا، چین و منطقه یورو منتشر می شود. مثبت بودن محتوای گزارش های مربوط به اقتصاد آمریکا عاملی دیگر برای عملکرد مثبت دلار است.

نکته مهم دیگر که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه آینده میلادی است. از دید اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، شرایط برای محدود کردن سیاست های حمایتی فراهم است. بدین ترتیب این عامل نیز از رشد ارزش دلار حمایت می کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها