علی قنبری

معاون وزیرجهاد کشاورزی از آغاز عرضه برنج برای متعادل کردن قیمت این محصول در بورس کالا خبر داد و گفت: تعهدی به تایلند برای واردات برنج نداده‌ایم و سازمان غذاودارو هنوز برنج تایلندی را تایید نکرده است.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران» علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز عرضه برنج برای متعادل کردن قیمت این محصول در بورس کالا خبر داد و گفت: تعهدی به تایلند برای واردات برنج نداده‌ایم و سازمان غذا و دارو هنوز برنج تایلندی را تایید نکرده است. گفت و گو با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران را در ادامه می خوانید؛

*در سال‌جاری در حوزه تنظیم بازار محصولات اساسی، مشکلاتی ایجاد و نرخ برخی از این محصولات مانند برنج و شکر گران شد؛ بفرمایید دلیل این گرانی چه بود؟ آیا دلیل ایجاد این نابسامانی، اختلال در فرایند تامین کالاهای مذکور بوده است؟

گندم، برنج، روغن و شکر ۴ کالای اساسی هستند که مسئولیت تامین آنها با شرکت بازرگانی دولتی ایران است؛ در زمینه گندم که امسال به خودکفایی رسیدیم و با مازاد مصرف مواجه هستیم و قرار است ۳ میلیون تن از این محصول را صادر کنیم.

درباره برنج نیز باید گفت نیاز کشور به این محصول تقریبا ۳.۲ میلیون تن، سرانه مصرف آن حدود ۴۰ کیلوگرم و میزان تولید داخلی نزدیک به ۲.۲ میلیون تن است بنابراین در این زمینه حدود یک میلیون تن نیاز به واردات داریم که در این زمینه واردات و تامین این یک میلیون تن شرکت بارزگانی دولتی اقدامات لازم را به موقع انجام داد. البته باید به این نکته اشاره کنم که شرکت بازرگانی دولتی ایران بخشی از این واردات را برای تامین  ذخایر استراتژیک کشور، وارد می‌کند و عمده واردات برنج مورد نیاز داخل را بخش خصوصی انجام می‌دهد. ضمن اینکه ما باید بخش خصوصی را تقویت کنیم تا همه بار این کار بر روی دوش دولت نباشد. ولی در مجموع، باید گفت که تامین این اقلام طبق روال انجام شد و مشکلی وجود نداشته است.

*گفته می‌شود کمبود برنج در بازار باعث افزایش قیمت این محصول شده و دولت در زمان مناسب اقدام به توزیع این کالا در بازار نکرده است. تاخیر در عرضه برنج وارداتی به بازار به چه دلیل بود؟

در زمان برداشت و عرضه  برنج داخلی در بازار، ما از توزیع محصول وارداتی خودداری می‌کنیم، چراکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولیدات داخلی است.

ما به اندازه کافی ذخیره برنج داریم اما برای تقویت تولیدات داخلی آنها را توزیع نمی‌کنیم، نکته مهم نیز این است که به هیچ عنوان با کمبود برنج مواجه نیستیم و نوع ایرانی این محصول به هر اندازه که نیاز باشد، در بازار وجود دارد. ۲.۲ میلیون تن برنج داخلی وارد بازار شده اما قیمت آن «مقداری»  گران است که دلیل آن را نیز می‌توان  بالا بودن هزینه‌های تولید کشاورزان عنوان کرد.

* براساس آمار بانک مرکزی افزایش قیمت برنج جزیی نبوده و نرخ این محصول طی یکسال اخیر حدود ۵۰ درصد گران شده است. ضمن اینکه عرضه تولید داخل به بازار نیز نتوانسته قیمت‌ را کنترل کند، برای حل این مساله چه راهکاری دارید؟

 البته افزایش قیمت به این میزان نبوده اما به هرحال ما قصد داریم به تدریج، برنج وارداتی را به بازار عرضه کنیم تا مانع افزایش قیمت بیشتر این محصول در بازار شویم. در همین راستا حدود دو هفته است که اقدام به عرضه برنج وارداتی در بورس کالا کرده‌ایم تا نرخ این محصول در بازار متعادل شود.

قصد داریم به تدریج، برنج وارداتی را به بازار عرضه کنیم تا مانع افزایش قیمت بیشتر این محصول در بازار شویم.

 *قیمت برنج‌های عرضه شده در بورس کالا چقدر است و این برنج‌ها محصول کدام کشورها هستند؟

قیمت این برنج‌ها  بسته به نوع محصول متفاوت است اما متوسط نرخ آنها حدود ۳ هزار تومان است. برنج‌های عرضه شده نیز برنج هندی، اروگوئه و آرژانتینی هستند که کیفیت بالایی دارند.

*تعهدی که به تایلند برای واردات برنج داده شده بود، به کجا رسید؟

اصلا چنین تعهدی به این کشور برای واردات برنج داده نشده است، در عین حال  هنوز سازمان غذا و دارو از لحاظ مسائل بهداشتی و استاندارد، برنج تایلندی را تایید نکرده و  باید این موارد تایید شود تا واردات انجام بگیرد.

*درباره بازار شکر و مشکلات ایجاد شده در این زمینه هم توضیح بدهید که دلیل افزایش قیمت چه بوده است؟

درباره شکر درحال حاضر مشکلی وجود ندارد و قیمتی که دولت این محصول را عرضه می‌کند کمتر از نرخ مصوب آن است؛ قیمت در بازار نیز کاهش یافته و  نرخ خرده فروشی که به  بیش از ۳ هزارتومان رسیده بود الان به ۲۷۰۰ تومان کاهش یافته است. ضمن اینکه  نرخ مصوب این محصول ۲۵۲۰ تومان و قیمت آن در عمده فروشی کمتر از ۲۵۰۰ تومان است.

*در مورد گندم، آیا صادرات این محصول با توجه به بحث کمبود آبی که وجود دارد، اقدامی منطقی به شمار می‌رود؟

صادرات اقدام خوبی است و اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم برای کشور ارزآوری خواهیم کرد. همچنین این امر باعث اشتغال زایی در کشور نیز خواهد شد؛ درباره مصرف آب برای تولید این محصول نیز باید گفت ما برای آبیاری محصولات از سیستم‌های نوینی استفاده می‌کنیم که مصرف آب کمتری دارند، علاوه بر آن از تکنولوژی‌های جدید هم در این زمینه استفاده و عملیات به زراعی انجام می‌شود.

* فکر می‌کنید صادرات گندم از کشور پایدار است؟ در سال‌ آینده هم میزان تولید این محصول به اندازه امسال است؟

 اگر میزان تولیدمان زیاد باشد حتما صادرات را سال آینده هم ادامه می‌دهیم،  ما امیدواریم میزان تولید افزایش یابد تا بتوانیم به صادرات این محصول ادامه بدهیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها