مسوولان بورس شیکاگو عنوان کرده اند تا زمانیکه درخصوص تامین و تحویل به موقع گندم توسط فروشندگان، تولیدکنندگان و سیلوداران گندم اروپا اطمینان حاصل نکند این قرارداد را راه اندازی نمی کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در حالیکه معاملات آتی کنجاله سویا از شنبه هفته آینده به منظور مدیریت ریسک بازار و قیمت این محصول در بورس کالای ایران راه اندازی می شود، بورس شیکاگو به عنوان بزرگ ترین مرکز مبادلات قراردادهای آتی کشاورزی در جهان نیز به تازگی اعلام کرده است، شاخه اروپایی این بورس درصدد راه اندازی قرارداد آتی گندم قابل تحویل در اروپاست. البته مسوولان بورس شیکاگو عنوان کرده اند تا زمانیکه درخصوص تامین و تحویل به موقع گندم توسط فروشندگان، تولیدکنندگان و سیلوداران گندم اروپا اطمینان حاصل نکند این قرارداد را راه اندازی نمی کند. براساس گزارش ها، این قرارداد دارای تحویل فیزیکی بوده و حداقل موجودی گندم که توسط نهاد ناظر برای راه اندازی این قرارداد تعیین شده ۴۰۰ هزار تن در ۱۲ انبار است.

گفتنی است، هم اکنون محصولات بسیار متنوعی از گروه غلات و دانه های روغنی در بورس شیکاگو به صورت آتی و آپشن مورد معامله قرار می گیرد. این محصولات عبارتند از ذرت، گندم، سویا، کنجاله سویا، روغن سویا، برنج و جو که هم به صورت الکترونیکی و هم به صورت حراج حضور توسط معامله گران دادوستد می شوند. در این بورس برای جلب سرمایه گذاران با منابع مالی کمتر قراردادهای آتی با ابعاد کوچک تر نیز بر روی دارایی های پایه ای مانند ذرت، سویا و گندم طراحی و تعریف شده است.

در همین زمینه، شرکت بورس کالای ایران نیز پس از مدت ها مطالعه و کار کارشناسی، از شنبه هفته آینده قراردادهای آتی کنجاله سویا را برای تحویل شهریور امسال راه اندازی می کند تا دغدغه مرغداران و دامداران در خصوص نوسان شدید قیمت و کمبود این محصول در بازار برطرف شود.

همچنین در خصوص چرایی انتخاب کنجاله سویا برای قرار گرفتن بر تابلوی معاملات قراردادهای آتی بورس کالا باید گفت که کنجاله سویا یکی از مهم ترین منابع تغذیه طیور و دام و منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز طیور و در نتیجه از مهم ترین نهاده های تولید گوشت در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. این محصول که از دانه سویا استحصال می شود، در کنار ذرت بخش عمده خوراک طیور را در کشور تشکیل می دهد. در این بین وابستگی روزافزون صنعت دام و بویژه طیور کشور به کنجاله سویا و ذرت، منجر شده است تا هرگونه نوسان قیمت این محصولات از نگاه فعالان بازار آن به دقت و حساسیت پی گیری شود. این نوسانات در برخی مقاطع، دغدغه ها ونگرانی های جدی در خصوص وضعیت تامین کنجاله سویا و قیمت های آتی آن بوجود آورده است که به این ترتیب بورس کالای ایران می تواند با استفاده از ابزار قراردادهای آتی نقش زیادی در رفع دغدغه و نگرانی فعالان بازار محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله کنجاله سویا داشته باشد.

FacebookTwitterGoogle+

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها