عکس پنل

پنل تخصصی بازار سرمایه همزمان با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۶ ظهر امروز با حضور علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی، قاسم محسنی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس و حسین فهیمی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای این همایش با بیان اینکه ارزش بورس تهران به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است،گفت: در کنار بازار سهام بازار بدهی از توسعه خوبی برخوردار شده است به طوری که ارزش این بازار از ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۸۴۰۰ میلیارد تومان در ۷ ماهه امسال رسیده و ۴ برابر شده است.

قالیباف با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: در پسابرجام مراجعات سرمایه گذاران خارجی افزایش یافته است به طوری که در هفت ماهه  امسال ۲۱۲  سرمایه گذار خارجی به بورس مراجعه کرده اند همچنین ۱۷۰ کد معاملاتی خارجی در بورس صادر شده است.

در ادامه این نشست علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی گفت:‌ از مزایای عمده بورس ها شامل افزایش شفافیت، تسهیل روند فروش، پیشگیری از روند تخلفات و افزایش اعتماد است.

وی با بیان اینکه، برای کاهش فساد و رانت باید از نظام های مبتنی بر بازار استفاده شود، تصریح کرد: بر اساس اصل ۴۴ دولت در بسیاری از حوزه ها امکان سرمایه گذاری جدید ندارد و بخش خصوصی باید این امر را انجام دهد ،بنابر این بازار سرمایه موظف به تامین مالی بخش خصوصی است.

حسینی با اشاره به اینکه افزایش نقدشوندگی و تقویت رقابت از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش انرژی ایران شامل افزایش میزان قابلیت تولید نفت خام به ۵.۷ میلیون بشکه در روز تا سال ۹۶ ، افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور از ۱.۸ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه تا سال ۹۶، افزایش تولید مجتمع های پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ و  دو برابر شدن مصرف برق طی ۱۰ سال آینده است.

در ادامه حسین فهیمی مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به موجب برجام بخش قابل توجهی از محدودیت ها و تحریم های ایران برداشته شد و استفاده از منابع خارجی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به هدف گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی اظهار داشت: استفاده از منابع خارجی که برای رسیدن به اهداف اقتصادی در نظر گرفته شده یک ضرورت است و اگر بخواهیم بازار سرمایه جایگاه اصلی خود را پیدا کند راهی جز جذب سرمایه گذاری خارجی نداریم.

وی ادامه داد:  سرمایه گذاران خارجی شرایط ایران را یک فرصت جدید ارزیابی می کنند و بدنبال یک رابطه تجاری با شریک های جدید هستند و مسئولان کشور نیز خیزی را برای بین المللی کردن بازار سرمایه برداشته اند.

فهیمی اضافه کرد: ضرورت توجه به برخی نهادهای مالی پیش از این در بازار مغفول مانده بود که پس از برجام و تصمیم به جذب سرمایه گذار خارجی بیش از بیش ضرورت آن احساس شد و راه اندازی موسسات اعتبار سنجی در بازار سرمایه در اولویت های کاری سازمان بورس قرار گرفت.

عضو هیات مدیره سمات در ادامه به امکان افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: امکان افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی که قصد حضور برای دوره زمانی مشخص ندارند در شورای عالی بورس مطرح شده که بزودی تصویب و ابلاغ می شود.

وی در ادامه به امکان دسترسی غیر مستقیم سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: از این طریق سرمایه گذاران در کشور مبدا امکان حضور در بازار سرمایه ایران را خواهند داشت و مهمترین پروژه در این خصوص ارتباط بین بازارها است که در فاز اول پیوستن به شبکه معاملاتی سایر کشور ها در حال نهایی شدن است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در این خصوص توافقات با دو بانک صورت گرفته است، گفت: برای سرمایه گذاران خارجی میان مدت امکان گواهی سپرده برای کشور دیگر فراهم شده است.همچنین سرمایه گذاری بلند مدت و عرضه اوراق و پذیرش در سایر بورس های خارجی، از اقداماتی بوده که برای جذب سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی انجام گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها