IMG_8156.JPG

مدیرعامل بورس کالای ایران در دوره آموزشی خبرنگاران کشاورزی از هدف گذاری سهم ۳۰ درصدی معاملات کشاورزی از کل معاملات بورس کالا طی سه سال آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، روز یکشنبه ۹ آبان با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه کشاورزی کشور اعم از خبرگزاری ها، روزنامه ها، صدا و سیما و نشریات تخصصی بخش کشاورزی، دوره آموزشی آشنایی با اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و تامین مالی بخش کشاورزی در بورس کالا با همکاری روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی و با تدریس دکتر جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران با حضور در جمع خبرنگان در این دوره آموزشی گفت: در بررسی تاریخچه بورس های کالایی دنیا به این نکته می رسیم که اغلب آن ها کار خود را با معاملات محصولات کشاورزی آغاز کردند.

وی سپس به سابقه راه اندازی بورس کالای کشاورزی در کشور پرداخت و گفت : تاسیس بورس کالای کشاورزی در سال ۸۳ صورت گرفت اما به دلایل مختلف و پس از راه اندازی بورس کالا، معاملات کشاورزی تا سال گذشته از رونق مطلوبی برخوردار نبود ولی خوشبختانه با عزم جدی مجلس و دولت در خصوص اصلاح ساختار بازار کشاورزی و استفاده از ظرفیت های بورس کالا به عنوان یک بازار مالی، جایگزینی سیاست قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی  از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس نیز نقش بورس کالای ایران در قوانین و مقررات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی پررنگ تر از قبل شد.

معامله حدود ۲هزار میلیارد تومان محصول کشاورزی

وی سپس گفت: با استقبال بخش کشاورزی کشور از اجرای ماده ۳۳ در خصوص دو کالای جو و ذرت، ارزش معاملات کشاورزی در بورس کالا طی هفت ماهه سالجاری به مرز ۲ هزار میلیارد تومان نزدیک شده اشت.

سلطانی نژاد در ادامه در رابطه با اهداف حوزه کشاورزی بورس کالای ایران گفت: هدف گذاری بورس کالای ایران این است که ظرف سه سال آینده طوری برنامه ریزی کند که محصولات کشاورزی حدود یک سوم یا ۳۰ درصد از معاملات بورس کالای ایران را به خود اختصاص دهد. خوشبختانه وزیر محترم جهاد کشاورزی نیز الطاف ویژه ای به بورس کالا دارد و طرفدار جایگزینی سیاست های بازار به جای سیاست های یارانه ای هست، بر همین اساس این نگرش مترقی وزیر جهاد کشاورزی به ما کمک کرده تا سیاست قیمت تضمینی را برای محصول ذرت و جو دامی در سال جاری برای کل کشور داشته باشیم که امیدواریم تا سال آینده شاهد فروش سایر محصولات با روش قیمت تضمینی باشیم.

به گفته وی ضروری است که مشوق ها و امتیازاتی از سوی دولت برای حضور فعالان بازار بخش کشاورزی در بورس کالا در نظر گرفته شود که به موجب آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای انجام معاملات خود در بورس کالا ترغیب شوند.

پرداخت پول ۶۲ هزار کشاورز

وی افزود: در سالجاری و تاکنون ۶۵ هزار کشاورز جو کار در استانهای مختلف کشور ،اطلاعاتشان را در سامانه های بورس کالای ایران به ثبت رسانده اند که این تعداد بیش از ۶۲ هزار نفر تسویه حساب صورت گرفته و پولشان را که ناشی از فروش جو در بورس بوده است را تحویل گرفتند. همچنین دیروز نیز با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی ما به التفاوت پول ۹۹ درصد از کشاورزان جوکار پرداخت شد.

سلطانی نژاد ادامه داد: از اواسط خرداد ماه سال جاری تا روز گذشته در بازار فیزیکی بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار تن جو دامی و در بازار گواهی سپرده کالایی ۶۶ هزار تن محصول جو دامی مورد معامله قرار گرفته است. ارزش کل این معاملات و پولی که دست کشاورزان رسیده ۸۰۴ میلیارد تومان بوده است. همین دیروز نیز بیش از ۳۰۵ میلیارد نیز ما به التفاوت در وجه کشاورزان کارسازی شد در حقیقت به طور کلی بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پول به حساب کشاورزان واریز شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: عمده خریداران جو در بورس، خریدان حقیقی و بخش خصوصی بوده اند و این در حالی است که طی سال های گذشته تنها خریدار خود دولت و شرکت های وابسته به وزارت جهاد بوده است که این نشان می دهد که ساختار بازار محوری در حوزه محصولات کشاورزی کم کم در حال شگل گیری است و امیدواریم در حوزه محصولات استراتژیک نیز این ساختار به طور کامل انجام شود.

وی در رابطه با محصول ذرت گفت: از اواسط مهرماه  نیز عرضه ذرت تولیدی استان های کل کشور در بورس کالا و در قالب طرح قیمت تضمینی صورت خواهد گرفت و امیدواریم همانند سال گذشته ذرت کاران از معاملات قیمت تضمینی ذرت در بورس رضایت داشته باشند و دولت نیز مابه التفاوت را در اسرع وقت به حساب ذرت کاران واریز کند. وی در پایان تاکید کرد: با استفاده از مکانیسم بورس کالا، اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده و حجمی که در بازار عرضه می شود چه میزان است.

فعالیت ۴۰ بورس کالایی کشاورزی در جهان

شایان ذکر است دکتر جواد فلاح در این دوره آموزشی به تشریح فرآیند اجرای سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران پرداخت و ضمن اشاره به  سابقه شکل گیری بورس های کالایی و کارکردهای آن و سابقه تاسیس بورس کالا در ایران در خصوص فرآیند انبارداری و صدور گواهی سپرده کالایی معامله گواهی سپرده کالایی و پرداخت مابه التفاوت سخنان مبسوطی را برای خبرنگاران بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: اساس منشأ شکلگیری بورسهای کالایی در جهان، برهم خوردن نظم بازار محصولات کشاورزی بوده است و بر همین اساس تا کنون بیش از ۴۰ بورس کالایی در جهان در زمینه محصولات کشاورزی راه اندازی شده است. وی با برشمردن کارکرد بورس های کالایی کشاورزی از جمله کشف نرخ ، مدیریت ریسک نوسانات قیمت، فرصت سرمایه گذاری، تسهیل تجارت فیزیکی، تامین مالی و گسترش بازارها تاکید کرد: پس از ابلاغ ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مبنی بر الزام خرید و فروش نهاده ها و محصولات تولیدی از طریق بورس کالا و  جایگزینی مکانسیم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، دولت و وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را برای استفاده از مکانیزم بازار برای خرید و فروش محصولات کشاورزی جزم کرد.

مزایای طرح قیمت تضمینی

 وی در ادامه با اشاره به مزایای اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس برای کشاورزان و دلت گفت: با اجرای این طرح کشاورزان به بخش زیادی از پول خود در کمترین زمان دست می یابند و بار مالی دولت هم برای پرداخت پول کشاورزان بسیار کم می شود. از دیگر مباحث مطرح شده از سوی مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در این دوره آموزشی می توان به نمای کلی فرآیند اجرایی ماده ۳۳ ، تشریح مراحل ورود محصولات کشاورزی به انبارهای پذیرش شده بورس، مدارک لازم برای پذیرش انبار و انبار دار، تودیع تضامین، فرآیند صدور گواهی سپرده کالایی و فرآیند توثیق گواهی سپرده کالایی در بانک ها اشاره کرد.

لازم به ذکر است در پایان این دوره آموزشی نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها