BN-IP130_0526mo_G_20150526040855.jpg

هفته گذشته مجموعه از گزارش ها از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر شد که تاثیر آن در هفته پیش رو نیز احساس خواهد شد. گزارش ها مربوط به منطقه یورو مثبت بود و سبب شد ارزش یورو در برابر دلار رشد کند. این هفته نیز داده های زیادی از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر خواهد شد و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود بیشترین تاثیر را بر بازار ارز دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد. در این گزارش به رشد ۲.۹ درصدی اقتصاد در سه ماهه سوم در مقیاس سالانه اشاره شده بود. این رقم بالاترین میزان در ۲ سال اخیر و بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود و سبب شد ارزش دلار حمایت شود.

افزایش صادرات و سرمایه گذاری شرکت ها توانست تاثیر منفی کند شدن رشد مصرف شهروندان را خنثی کند. در سه ماهه دوم امسال، اقتصاد آمریکا ۱.۴ درصد رشد کرده بود و متوسط رشد در نیمه نخست سال ۱.۱ درصد بود.

تحلیلگران معتقدند با آنکه رشد مصرف در سه ماهه سوم کند شده اما وضعیت کلی شاخص های اقتصادی به گونه ایست که بانک مرکزی آمریکا می تواند بدون نگرانی، نرخ های بهره را در نشست ماه دسامبر خود بالا ببرد. اگرچه بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره عمدتا به وضعیت بازار کار و نرخ تورم توجه دارد اما بهبود کلی شرایط اقتصادی می تواند به تحقق اهداف بانک مرکزی در حوزه اشتغال و نرخ تورم منجر شود.

روز جمعه پس از انتشار گزارش وزارت کار، ارزش دلار در برابر ین ژاپن به بالاترین میزان در سه ماه اخیر رسید. البته تغییر بزرگی در شاخص های مالی ایجاد نشد زیرا عوامل دیگری نیز بر رفتار سرمایه گذاران در بورس آمریکا تاثیر داشتند. رشد نکردن ارزش دلار در برابر یورو حاصل حمایت شدن یورو تحت تاثیر خبرهای مثبت از اقتصاد منطقه یورو و آلمان بود.

با توجه به گزارش هایی که در ماه های اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده شرایط برای افزایش نرخ های بهره فراهم است البته پیش بینی شده بانک مرکزی در نشست این هفته خود تغییری در نرخ های بهره نمی دهد زیرا ترجیح می دهد تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صبر کند. هفته آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

این هفته، هم نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی و هم گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار در ماه جاری میلادی، بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار در برابر یورو رشد می کند. برای یک ماه و سه ماه آینده نیز دیدگاه آنها نسبت به عملکرد دلار مثبت است.

البته با توجه به گزارش های مثبت از اقتصاد منطقه یورو، رشد ارزش دلار در برابر یورو چشمگیر نخواهد بود. اما اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی ژاپن سبب خواهد شد ارزش پوند و ین همچنان تحت فشار قرار داشته باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها