• ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 6661
نفت

در پایان معاملات این هفته، قیمت نفت با سقوط به زیر ۵۰ دلار، بیشترین افت هفتگی خود را در شش هفته اخیر تجربه کرد. این در حالی است که نگرانی در خصوص کاهش تولید برنامه‌ریزی شده اوپک همچنان وجود دارد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز اعلام کرد که در این هفته تعداد دکل‌های حفاری این کشور ۲ عدد کاهش داشته تا روند صعودی ۱۷ هفته‌ای تعداد دکل‌های حفاری به پایان برسد. 

جیمز ویلیامز، اقتصاددان انرژی شرکت WTRG اعلام کرد، «توجه بازار همچنان حول عدم توافق میان کشورهای عضو اوپک متمرکز باقی مانده است. به هر حال کاهش دو عددی تعداد دکل‌ها برای تقویت بازار نفت کافی نخواهد بود.»

 بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت با افتی در حدود ۴ درصد در این هفته به ۴۹ دلار و ۷۱ سنت رسید. این در حالی بود که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با افتی ۴ درصدی در پایان هفته ۴۸ دلار و ۴۲ سنت معامله شد.

پس از اینکه اداره تحقیقات فدرال آمریکا اعلام کرد که ایمیل‌های دیگری را در رابطه با استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای وزارت امور خارجه آمریکا یافته است، قیمت نفت با افت بیشتری مواجه شد. 

سقوط دلار که موجب ارزان‌تر شدن نفت برای دارندگان ارزهای دیگر می‌شود، در ادامه روز این ضرر را جبران کرد اما خبرهایی در خصوص عدم توافق نهایی در نشست اوپک در وین موجب شد تا تغییر قیمت‌ها در پایان هفته منفی باقی بماند.

مقامات اوپک و برخی از مسئولین کشورهای غیر اوپک نظیر روسیه در روز جمعه مذاکراتی دو روزه را برای محدودکردن تولید به منظور کاهش عرضه مازاد جهانی در وین آغاز کردند. 

 با وجود این، روز نخست این مذاکرات به دلیل عدم توافق ایران و عراق با طرح پیشنهادی مطرح شده، بدون نتیجه به پایان رسید.

 فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس‌فیوچر اعلام کرد: «ایران و عراق با ارقام تولیدی اوپک مخالفت دارند. احساس من این است که حصول توافق نهایی با توجه به شرایط کنونی اوپک کار ساده‌ای نخواهد بود.» 

 اوپک انتظار دارد، که در پایان نشست دو روزه در ۳۰ نوامبر، این سازمان در خصوص سهمیه تولید هر کشور به یک توافق جامع برسد.

روسیه که نشست کاهش تولید داخلی خود را به منظور شرکت در نشست اوپک به تعویق انداخته است، انتظار دارد که بهبود سریع فعالیت‌ نفت شیل آمریکا موجب آن شود که توافق برای فریز تولید دوام چندانی نداشته باشد.

منبع: اقتصاد نیوز به نقل از رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها