Sena-IMG_4386.jpg

تامین مالی 5هزار میلیارد تومانی صنعت نفت و پرداخت بخشی عمده ای از بدهی ١٢هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران که از بازار سرمایه تامین شده، گویای ظرفیت این بازار در تامین مالی است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عضو شورای عالی بورس در همایش" بررسی الزامات و چالش های قراردادهای مشارکت و ابزار های مالی سرمایه گذاری در صنعت نفت" با اشاره به نقش بازار سرمایه در تامین مالی گفت: ۵هزار میلیارد تومان تامین مالی صنعت نفت و پرداخت بخشی عمده ای از بدهی ١٢ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران که از بازار سرمایه تامین شده است گویای ظرفیت این بازار در تامین مالی است.

حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر مسکن در این همایش اظهار داشت: بازار سرمایه در گذشته واقعی نبود اما هم اکنون به یک واقعیت اقتصادی تبدیل شده است که می تواند نقش مؤثری در تامین مالی صنایع مختلف از جمله صنعت مهم نفت و گاز داشته باشد.

این استاد دانشگاه شریف درباره لزوم تکیه به اقتصاد مقاومتی گفت: وقتی کشوری از جمله ایران به وضعیت دشوار اقتصادی وارد شود، بازگشت به شرایط قبل نیاز به برنامه ریزی و تلاش بسیار دارد و در این راه اجرای اصول اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد ایران را به شرایط متعادل بازگرداند.

وی با اشاره به دوران جنگ سرد گفت: اصول اقتصاد مقاومتی در زمان جنگ سرد و زمانی که ایالات متحده و غرب با تحریم اپک در سال ١٩٧٣مواجه شدند، استفاده شده به همین دلیل امروزه نمی توان از موضوعاتی چون تحریم علیه آمریکا و غرب استفاده کرد.

عبده تبریزی با اشاره به تحریم بانکی ایران گفت: بخش واقعی اقتصاد تمایل زیاد به تعامل با اروپا دارد اما تحریم ها مانع تعاملات اقتصادی شده که حل آن هم بسیار کند انجام می گیرد.

وی افزود: در این شرایط باید بخش واقعی اقتصاد درک کند که در تکانه های مشابه چگونه مانع آسیب پذیری شود تا اینقدر زیر فشار نباشد.

مشاور وزیر مسکن و شهر سازی با بیان اینکه در هیچ کدام از برنامه های توسعه ای کشور سطح بهره وری کامل انجام نشده است و بودجه اسمی در مقابل بودجه واقعی قرار گرفته است، گفت: یکی از عوامل عدم تعادل واقعی در اقتصاد، عدم تعادل بودجه اسمی با بودجه واقعی است. به عنوان مثال بودجه امسال کمتر از بودجه سال ٩٠ تنظیم شده است. به رغم اینکه سهم طرح های عمرانی کاهش یافته و سهم بخش خصوصی بیشتر شده است اما وضعیت موجود گویای این تغییرات نیست.

وی در این باره توضیح داد: چنانچه دولت ساخت بیمارستان یا مدرسه را به بخش خصوصی سپرده باشد باید با خرید این طرح های عمرانی آنها را در تملک خود قرار دهد، به همین دلیل باید بودجه به طور دایم افزایش پیدا کند نه اینکه شاهد کاهش آن باشیم.

وی در ادامه به خطر پذیری اقتصاد ایران از جهت وابستگی صادرات به نفت اشاره کرد و گفت: درآمد نفتی در اقتصاد ایران دو کارکرد دارد، از یکسو تامین کننده بخش عمده درآمد دولت و از سوی دیگر بخش عمده ارز مورد نیاز واردات از این طریق تامین می شود.

عبده تبریزی تصریح کرد: انرژی یارانه ای ارزان به نرخ مصرف بالا و بهره وری پایان صنعت انجامیده است.

وی درباره برون رفت از این شرایط گفت: اصلاح ساختار اقتصاد، میزان انعطاف پذیری و پیش بینی تدابیر لازم برای تنوع واردات و تعامل با دنیا بدون تغییر بنیادین ساختار ها از جمله مواردی است که در توانمندی اقتصاد تاثیر دارند.

وی در ادامه سخنرانی خود به اهمیت بازار سرمایه در کمک به صنایع داخلی اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری تا حد امکان باید از منابع داخلی باشد و فضای بیشتری به بخش خصوصی داده شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت های اقتصادی ایجاد شده در دوران تحریم ها علاقه کمتر به واردات و علاقه به انتقال تکنولوژی در کنار شراکت با شرکای خارجی که علاقه به تولید دارند و نه صادرات می تواند به این روند کمک کند. وی تاکید کرد: پرهیز از بدهکار کردن بیشتر دولت و جایگزینی ضمانت های تجاری به جای ضمانت های دولتی از دیگر اقدامات است که باید از آن بهره جست.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها