archive-11-12-1392-IMAGE635294624773428287.jpg

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۳۰هزار و ۷۱۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از سه هزار و ۶۰۷میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته گذشته رشد ۴۳ درصدی داشته است، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۲۱ هزار و ۳۹۷ قرار داد رسیده بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در دومین هفته مهرماه، سکه روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت، به طوری که در این میان، جهت حرکت سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران رو به پایین بود.

به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از دو هزار ۳۳۱ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با ۷ هزار و ۹۸ قرارداد بهای ۸۲۸ میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سر رسید آبان نیز با یک هزار و ۸۲۵ قرارداد و ارزش بیش ۲۰۳ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه نیز با حجم  یک هزار و ۶۶۲ قرارداد و به ارزش بیش ۱۹۰ میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد.

این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۶۴۶ قرداد و ارزش ۵۲ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی و افت و خیز بهای دلار با نوسان قیمت رو به رو شد. به این ترتیب بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان معامله شد و افت۰/۳۲ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۲۳هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش۰/۱۶ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت ۰/۰۳درصدی با قیمت یک میلیون و۱۴۲ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، افزایش ۰/۰۶ درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، رشد ۰/۰۹ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

کاهش شدید سکه طی هفته گذشته در حالی رخ داد که در ۳ روز ابتدایی هفته گذشته افت چندانی را تجربه نکرده بود. شنبه گذشته، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۱۱۵هزار تومان رسید. روزهای یکشنبه و دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی با ۲ رشد هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان بالا رفت. از روز سه‌شنبه، روند کاهشی سکه آغاز شد. در سیزدهمین روز مهرماه، فلز گرانبهای داخلی به‌طور عمده تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت. اونس طلا تا ساعت ۳ بعدازظهر سه‌شنبه، زیر محدوده هزار و ۳۱۰ دلار قرار گرفته بود، عاملی که زمینه‌ساز افت ۶ هزار تومانی سکه و رسیدن آن به قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان بود. با این حال، حدود ساعت ۴ عصر طلای جهانی به زیر مرز هزار و ۳۰۰ دلار سقوط کرد تا فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمت پایین‌تر رود. قیمتی که تا ساعت ۴ عصر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و ۱۰۸هزار تومان بود، امری که از کاهش ۹ هزار تومانی فلز گرانبهای داخلی و رسیدن آن به کمترین قیمت از ۱۹مرداد ۹۵ حکایت می‌کرد.

روز چهارشنبه، سکه با ۱۷ هزار تومان کاهش تا قیمت یک میلیون و ۹۱ هزار تومان پایین رفت. این بیشترین میزان کاهش روزانه از ۲۳ تیرماه بود و فلز گرانبهای داخلی را تا کمترین قیمت از تاریخ ۴ مردادماه پایین برد. روند کاهشی سکه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمتی دیگر پایین رفت. در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۸۸ هزار تومان رسید. کاهش روز پنج‌شنبه موجب شد که افت سکه تمام به ۵/ ۲ درصد برسد که نشان‌دهنده بیشترین کاهش هفتگی در سال ۹۵ بود. افت فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته بیش از هر عاملی ناشی از افت بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی هفته گذشته نه‌تنها از مرز ۳ هزار و ۳۰۰ دلار پایین رفت؛ بلکه در انتهای هفته به میانه کانال هزار و ۲۰۰ دلار نزدیک شد. در کنار سکه تمام، در دومین هفته مهرماه، نیم سکه و ربع سکه نیز روند کاهشی را دنبال کردند. هفته گذشته نیم سکه ۱۸ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت ۵۴۸ هزار تومان پایین رفت. ربع سکه نیز در ۶ روز کاری ۸ هزار تومان افت را تجربه کرد و نهایتا روی قیمت ۲۸۶ هزار تومان آرام گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها