عضو هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران با اعلام مهمترین اقدامات چندماه گذشته، از برنامه های آتی بورس کالا برای جهانی شدن و همچنین عرضه یک اوراق بسیار جذاب آن هم از جنس خودرو خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»حسین خزلی خرازی که بعد از حضور در هیات مدیره بورس کالا طی سال های ۸۶ تا ۸۸، از ۴ ماه پیش به عنوان نماینده بانک کشاورزی وارد ترکیب ۷ نفره این بورس شده، درباره مهمترین اقدامات انجام گرفته طی ماه های اخیر گفت: با توجه به توسعه یافتگی بورس کالا و بکارگیری ابزارها و محصولات متنوع و لزوم بروزرسانی فرایندها و مقررات حاکم بر بورس کالا، کمیته بازنگری قوانین و مقررات در حال بررسی های لازم است.

وی به اجرای ماده ۳۳ قانون قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: طرح قیمت‌تضمینی از کالای جو در استان کرمانشاه شروع شده و طی ماه جاری با ذرت استان خوزستان ادامه می یابد. دراین میان حلقه‌ای از خدمات دهندگان به محوریت شرکت بورس کالا ، سازمان جهاد ‌کشاورزی استان، بانک‌کشاورزی و کارگزاران بورس کالا و در نهایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تأمین‌کننده الزامات این طرح‌‌‌ هستند.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی ادامه داد: همچنین درحالی صندوق های مبتنی بر کالا حلقه مفقوده بورس کالا بشمار می روند که برنامه هایی برای راه اندازی این ابزار برای محصولات پتروشیمی، طلا و زعفران مدنظر است. علاوه براین در صورت نهایی شدن ارز تک نرخی در سال آینده، امکان معامله ارز همه صرافی ها و بانک ها در بورس کالا فراهم می شود.

خزلی خرازی خاطر نشان کرد: علاوه بر این موارد، با توجه به سابقه خرید و فروش حواله های خودرو، برنامه هایی برای عرضه بسیار جذاب گواهی سرمایه گذاری خودرو و معامله آن در بورس کالا مدنظر است.

وی بین المللی شدن بورس کالا از طریق مسیر درست را از برنامه مهم هیات مدیره این بورس اعلام کرد و ادامه داد: با استفاده از مشاور بین المللی معروف، طرحی مدنظر است تا با همکاری بورس کالای لندن (LME) و به امانت گذاشتن محصولات ارزشمند صادراتی ایران در ۶۵۰ انبار بورس لندن در جهان از جمله ۱۰ انبار بزرگ اروپایی، گواهی سپرده الکترونیکی منتشر و در بورس های جهانی معامله شود.

خزلی خرازی ادامه داد: در این صورت ضمن فراهم شدن جهشی بزرگ برای بین المللی کردن بورس کالا، زیرساخت های مناسب و استانداردی برای صادرات محصولات ایران ایجاد می شود و می توان با وثیقه گذاری این گواهی ها ، قادر به دریافت تسهیلات ارزان قیمت از بانک های معتبر دنیا شد و در نهایت شاهد حرکت بورس کالا به سمت تبدیل شدن به بازاری برای معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا بود.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها