مدیرعامل بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران از تحقق یکی از سیاست های اصلی این بورس با پیشی گرفتن ارزش معاملات بازارهای مالی از بازار فیزیکی خبر داد و گفت: ارزش معاملات بازارهای مالی بورس کالا در ۶ ماه نخست امسال در حالی به ۱۸۵هزار میلیارد ریال رسیده است که ارزش بازار فیزیکی این بورس روی رقم ۱۶۸هزار میلیارد ریال قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح دستاوردهای این بورس در نیمه نخست امسال و اعلام برنامه های نیمه دوم سال پرداخت.

سلطانی نژاد گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۵ ارزش معاملات بورس کالای ایران به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که با در نظر گرفتن کل معاملات بازار سرمایه مشخص می شود که بورس کالا سهم ۴۰ درصدی از کل ارزش معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و در رتبه اول بین سایر بورس ها قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در محصولات صنعتی و معدنی طی ۶ ماهه اول امسال ۴ میلیون و ۷۸۷ هزار تن محصول به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است و علی رغم  کاهش ۹ درصدی در حجم معاملات، رشد قیمت ها طی ماه های اخیر باعث شد تا افت حجم معاملات جبران شود و کاهش محسوسی در ارزش این گروه از محصولات مشاهده نکنیم.

رشد معاملات در نتیجه تعامل مستمر با پتروشیمی ها

مدیرعامل بورس کالای ایران به آمار قابل قبول در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن محصول پتروشیمی معامله شده و حجم معاملات با رشد ۳۲ درصدی و ارزش معاملات با رشد ۲۳ درصدی مواجه شده است که این افزایش نتیجه رایزنی با شرکت های پتروشیمی جهت برآورده کردن مطالبات و خواسته های آنها بوده است.

سلطانی نژاد عنوان کرد: در حوزه فرآورده های نفتی علی رغم اینکه در حجم معاملات کاهش قابل توجهی نداشتیم، اما به دلیل به کاهش بهای نفت با افت ۳۳ درصدی در ارزش معاملات مواجه بودیم .

تالار کشاورزی متحول شده است

وی ادامه داد: در این مدت بورس کالا به حوزه محصولات کشاورزی ورود مناسبی داشته است به طوری که در ۶ ماهه اول سال یک میلیون و ۳۱۰ هزار تن محصول در رینگ کشاورزی مورد معامله قرار گرفته و حجم معاملات این تالار رشد ۹۶ درصدی و ارزش معاملات رشد ۱۱۳ را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرده است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: بورس کالا در رینگ محصولات کشاورزی هدف گذاری ۳۰ درصدی را طی ۲ سال آینده در نظر گرفته است به طوری که در آینده رینگ کشاورزی سهم ۳۰ درصدی از کل معاملات بورس کالا را تشکیل خواهد داد.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال و در حوزه بازار فرعی رشد ۱۶۲ درصدی را تجربه کردیم، گفت: از سوی دیگر با توجه به برنامه ها و تمرکزی که در بخش طلا صورت گرفته است، این بازار آینده روشنی در بورس کالا دارد و شاهد رشد ۲۱۳ درصدی در معاملات فیزیکی طلا بودیم به طوری که هر دو هفته یکبار عرضه شمش طلا را در بورس کالا تجربه می کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه معاملات بازار فیزیکی ارزش معاملات از ۱۶۱ هزار و ۷۵۸ میلیارد ریال به ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۹۵ رسیده است؛همچنین در معاملات قراردادهای آتی به دلیل تلاطمات بازارجهانی طلا، رشد قابل توجهی به ثبت رسیده است  به نحوی که در ۶ ماهه اول امسال با رشد ۱۳۶ درصدی در حجم معاملات قرارداد آتی سکه مواجه شدیم.

تامین مالی ۳۰۰۰میلیارد تومانی بورس کالا

مدیر عامل شرکت بورس کالای یاران خاطرنشان کرد: در حوزه سلف موازی استاندارد، رشد ۸۴۸ درصدی تجربه شده و تامین مالی که از طریق انتشار اوراق سلف موازی صورت گرفته به ۳ هزار میلیارد تومان در ۶ ماه نخست امسال رسیده است که البته از این مقدار ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان به تامین مالی برای پرداخت مطالبات کشاورزان اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: با همه این تفاسیر در ۶ ماهه اول امسال حجم معاملات بازار فیزیکی و مشتقه با رشد ۳۱ درصدی و افزایش ۶۲ درصدی در ارزش معاملات نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۴ مواجه شده است که بخش عمده ای از آن ناشی از معاملات بازار مشتقه و ۴ درصد ناشی از افزایش حجم و ارزش بازار فیزیکی است.

وی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که در ۶ ماهه اول امسال ارزش بازار مبتنی بر اوراق بهادار و بازار مشتقه به عبارت دیگر بازار مالی بورس کالا از بازار فیزیکی پیشی گرفته است به طوری که ارزش معاملات بازار مالی ۱۸۵ هزار میلیارد ریال و ارزش معاملات بازار فیزیکی ۱۶۸ هزار میلیارد ریال بوده و سیاست گذاری بورس کالا حرکت به سمت ابزارهای مالی و توسعه بازار اوراق بهادار است.

واریز پول ۵۱هزار کشاورز به حسابشان

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ با حمایت دولت از بخش کشاورزی و بورس کالا قرار شد تا با مصوبه هیات وزیران و قانون افزایش بهره وری، کل محصول ذرت و جو دامی کشور در بورس کالای ایران عرضه شود تا بار مالی دولت کاهش پیدا کند که در راستای این سیاست بالغ بر ۶۵ هزار کشاورز محصول جو خود را در بورس عرضه کرده اند و در اقدامی بی سابقه در تاریخ کشاورزی ایران، ۵۱ هزار کشاورز ظرف چند روز به حدود ۷۰ درصد پولشان رسیده اند.

به گفته سلطانی نژاد، پرداخت مستقیم و سریع پول کشاورزان همان هدفی است که دولتمردان بر آن تاکید دارند و به زودی با فروش جو سایر کشاورزان، پول آنها نیز به حسابشان واریز می شود.

۵۱ درصد بازیگران آتی، آنلاین شده اند

وی با بیان اینکه معاملات نقدی سهم ۵۴ درصدی و معاملات سلف سهم ۴۶ درصدی را به خود اختصاص داده است، به روند معاملات قراردادهای آتی اشاره و تصریح کرد: معاملات قراردادهای آتی  روند صعودی قابل توجهی را طی سال جاری تجربه کرده و معاملات برخط قراردادهای آتی نیز از توسعه بسیار مناسبی برخوردار شده است .

وی یادآور شد: نسبت استفاده بازیگران قراردادهای آتی از معاملات بر خط در ۶ ماهه اول سال گذشته به ۲۴ درصد رسیده بود که این رقم در ۶ ماهه اول امسال به ۵۱ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بورس کالا قصد دارد به صورت تخصصی در بازار طلا فعالیت کند، به عملکرد بورس کالا در حوزه بازار فیزیکی و گواهی سپرده کالایی طلا اشاره کرد و افزود:   گواهی سپرده سکه طلا از اسفند ماه سال ۹۴ راه اندازی شد و در ماه های ابتدایی سال معاملات این محصول در بستر آنلاین قرار گرفت به طوری که ارقام بازار فیزیکی و گواهی سپرده طلا نشان می دهد که بورس کالا برنامه ویژه ای برای بازار طلا را دارد.

سلطانی نژاد در ادامه این نشست به آمار کل تامین مالی انجام شده در شش ماهه نخست سال ۹۵ از طریق اوراق سلف و معاملات سلف اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال بالغ بر ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال معاملات سلف و اوراق سلف صورت گرفته است که از این میزان  محصولات صنعتی و معدنی  ۴۹ درصد، محصولات کشاورزی ۳۱ درصد، محصولات پتروشیمی ۱۷ درصد و محصولات فرآورده های نفتی سهم ۲ درصدی از کل تامین مالی را به خود اختصاص داده است.

سرعت بیشتر در مسیر گواهی سپرده کالایی

وی با بیان اینکه در حال حاضر معاملات گواهی سپرده کالایی در محصولاتی مانند جو و ذرت دامی و سکه طلا انجام می شود، خاطرنشان کرد: قرار است معاملات گواهی سپرده کالایی در سایر محصولات نیز توسعه پیدا کند زیرا تبدیل کالا به گواهی سپرده کالایی برای صادرات و واردات نیز می تواند پاسخگو باشد  بنابراین سیاست گذاری بورس کالا حرکت به سمت قبض انبار و گواهی سپرده کالایی و تامین مالی برای عرضه کنندگان است.

وی افزود: بنابراین در آینده قرار است گواهی سپرده کالایی روی کالاهای پی وی سی، محصولات آهنی راه اندازی شود که در این راستا با اتحادیه آهن به توافق رسیدیم که مصرف کنندگان و تجار آهن و کسانیکه بنکدار عرضه آهن محسوب می شوند، بتوانند از طریق بورس کالا خرید کنند زیرا یکی از درخواست ها از بورس کالا، فراهم کردن امکان حضور عرضه کنندگان، متقاضیان و مصرف کنندگان خرد بوده است به این ترتیب پذیرش انبار یکی از اجزای اصلی پازل حضور فعالان خرد در بورس کالای ایران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها