20110119_1132359.jpg

حجم معاملات محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بورس کالای ایران با رشد ۲۰ درصدی روبه رو شد به طوریکه حجم معاملات از ۳۹هزار و ۶۸۸ تن دو هفته گذشته به ۴۷ هزار و ۶۲۱ تن طی هفته اخیر رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم عرضه و تقاضای محصولات پلیمری نیز روندی افزایشی را به ثبت رساند، به طوری که عرضه محصولات پلیمری از ۴۵ هزار و ۳۳۱ تن در دو هفته قبل به رقم ۵۳ هزار و ۳۰۰ تن در هفته پیش رسید.

همچنین حجم تقاضا نیز با افزایش چشمگیری روبه رو شد، به طوری که از ۱۱۲ هزار و ۷۶۸ تن به رقم ۲۴۱ هزار و ۹۵ تن در هفته ای که گذشت رسید.

کالاهای مورد توجه بازار

به این ترتیب در هفته ای که گذشت اکثر محصولات پلیمری مورد توجه خریداران بودند، بیش از هر کالایی پلی اتیلن های سنگین فیلم و پلی پروپیلن ها در کانون جذابیت قرار داشتند.

همچنین پلی اتیلن های ترفتالات، پلی استایرن های معمولی و مقاوم نیز حجم بالایی از تقاضا و معاملات را به خود اختصاص دادند. به گفته کارشناسان بازار نزدیکی به ماه محرم، از دلایل افزایش تقاضا برای پلی استایرن های معمولی و مقاوم است.

این گروه احتمال می دهند در هفته جاری حجم تقاضا برای این کالاها افزایش یابد، به این ترتیب نیاز به افزایش عرضه ها در این گروه از کالاها وجود دارد. به طوری که پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ که با حجم ۳۵۰ تن و به صورت سلف عرضه شده بود، ۹۰۰ تن تقاضا داشت و در پایان با قیمت ۵ هزار و ۵۱ تومان معامله شد. عرضه نقدی این کالا نیز ۳۵۰ تن بود که با تقاضای ۱۹۷۰ تنی روبه رو شد، بیشترین قیمت خرید این کالا ۵ هزار و ۲۲۵ تومان بود.

پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ نیز در دو عرضه سلف و نقدی و جمعا با حجم ۶۰۰ تن عرضه شد، بیشترین قیمت خرید نقدی آن ۴ هزار و ۶۴۰ و بیشترین قیمت خرید سلف آن هم ۴ هزار و ۵۳۰ تومان بود.

در همین حال بسیاری از کارشناسان بازار به کاهش اختلاف قیمت ها در بورس و بازار آزاد اشاره کرده و می گویند: در دو هفته اخیر خرید کدهایی که اظهارنامه مالیاتی تحویل می دهند بیشتر شده است و از این رو ثبت قیمت های واقعی بیشتر رخ داده است.

از سوی دیگر کنترل و نظارت بورس کالا بر کدهای معاملاتی افزایش یافته و بسیاری از کدهای معاف از مالیات نیز از چرخه معاملات توسط بورس کالا حذف شده اند، همچنین سهمیه ها نیز به صورت ماهانه مورد رصد قرار می گیرند و امکان بررسی دقیق تر میزان سهمیه واحدها فراهم شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها