IMG20173814.jpg

حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۲۰هزار و ۴۵۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از۲ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بررسی معاملات آتی سکه طی هفته گذشته نشان می دهد که بهای سکه تا روز سه شنبه در مسیر کاهشی قرار داشت تا این که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در بازار نقدی و بورس کالای ایران با رشد قیمت رو به رو شد.

به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۱ هزار و ۸۲۳ قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از یک هزار ۴۰۸ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با ۶ هزار و ۳۴۵ قرارداد بهای ۷۴۴ میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سر رسید اسفندماه نیز با یک هزار و ۲۰۰ قرارداد و ارزش بیش ۱۳۹ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل آبان ماه نیز با حجم ۹۰۷ قرارداد و به ارزش بیش ۱۰۲ میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد.

این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۱۷۹ قرداد و ارزش ۲۰ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر افزایش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها در محدوده مثبت گشایش یافت و در طول معاملات با نوسانات اندک رو به رو شد. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۳۳ هزار تومان معامله شد و رشد۰/۱ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۴۷هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش۰/۱۷ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد ۰/۰۸درصدی با قیمت یک میلیون و۱۶۲ هزار تومان معامله شد. سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، افزایش ۰/۰۲ درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان، افزایش ۰/۱۷ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

در حالی که بازار طلا و سکه شرایط آرامی را طی هفته جاری پشت سر می‌گذاشت، به یک‌باره در روزهای پایانی هفته یعنی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته با افزایش قیمت جهانی با رشد قیمت رو به رو شد.

در این باره محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا وجواهر، با اشاره به اینکه علی‌رغم مناسب عید غدیر خم طی هفته گذشته، هیجانی در بازار به منظور خرید و فروش سکه و طلا ایجاد نشد، اظهار کرد: در طول هفته بازار سکه و طلا کاملا ثبات داشت، اما به یک‌باره روز چهارشنبه تحت‌الشعاع اعلام شاخص‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفت تا با افزایش هشت دلاری هر اونس طلای جهانی و نیز افزایش ۳۵۰۰ تومانی قیمت سکه روبرو شویم.

وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته دو عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم را پشت سر گذاشتیم، ولی میزان تقاضا از بازار برای خرید و فروش طلا و سکه افزایش نیافت و اعیاد نیز هیچگونه تاثیری در رونق فروش نداشتند. طی یک تا دو سال گذشته نیز شرایط به همین منوال بوده و رکود اقتصادی مانع از ایجاد هیجان لازم در بازار شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا وجواهر با بیان اینکه درحال حاضر دادوستدها عادی و قیمت‌ها نیز شرایط متعادلی را پشت سر می‌گذارد، گفت: قیمت سکه نیز همراه با قیمت جهانی طلا از نرخ اضافی برخوردار نیست و به نظر می‌رسد شرایط بازار مساعد است و فعلا با گرانی قیمت غیر منطقی روبرو نخواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها