درصورت راه اندازی قرارداد آتی ارز، سرمایه گذار خارجی برای انتقال نقدینگی و حتی کالایی که خارج از بورس سرمایه گذاری کرده (با پوشش نوسانات احتمالی،کاهش یا افزایش نرخ ارز)، نگران تغییر نسبت مبادله پول و ضرر و زیان احتمالی نخواهد بود.

بورس کالا در دو حوزه قراردادهای آتی و معاملات فیزیکی آماده پذیرش سرمایه گذار خارجی است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از سنا، علی پناهی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اعلام مطلب فوق گفت: بورس کالا در بازار فیزیکی زمینه انجام معاملات بر روی کالاهای صنعتی و معدنی، کشاورزی و پتروشیمی را برای سرمایه گذار خارجی فراهم کرده است. پناهی با تشریح حوزه فعالیت بورس کالای ایران برای جذب سرمایه گذار خارجی در بخش بازار مشتقه گفت: ورود سرمایه گذار خارجی در حوزه مشتقه با انجام معاملات قرارداد آتی امکان پذیر است و با توجه به نوسانات موجود، سرمایه گذار خارجی می تواند به صورت معامله گر به این حوزه وارد شود.

وی با اشاره به معامله نزدیک به ۹ میلیون قرارداد آتی سکه طلا از سال ۸۷ تاکنون افزود: با وجود چنین ساختاری، سرمایه گذار خارجی با اطمینان می تواند در یک چارچوب قانونمند، نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کند. همچنین درصورت راه اندازی قرارداد آتی ارز، سرمایه گذار خارجی برای انتقال نقدینگی و حتی کالایی که خارج از بورس سرمایه گذاری کرده (با پوشش نوسانات احتمالی،کاهش یا افزایش نرخ ارز)، نگران تغییر نسبت مبادله پول و ضرر و زیان احتمالی نخواهد بود.

پناهی در ادامه با تشریح حوزه فعالیت بورس کالای ایران برای جذب سرمایه گذار خارجی در بخش بازار فیزیکی گفت: هم اکنون در حوزه معاملات فیزیکی، قابلیت انجام معامله بر روی ۱۸۰ قلم انواع کالاهای پذیرش شده در حوزه های پتروشیمی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در این بورس فراهم است. از جمله در بخش کشاورزی واردات انواع ذرت، کنجاله سویا، گندم و جو از طریق تالار معاملاتی بورس کالای ایران امکان پذیر است و در صورتی صادرکنندگان این کالاها به ایران از طریق بورس کالا عمل کنند برای آنها مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت.

وی مزایای انجام مبادله از طریق بورس کالا توسط سرمایه گذار خارجی را اطمینان از برگشت پول، عرضه راحت تر کالا و مواجه نشدن با دامپینگ قیمتی عنوان کرد و افزود: در حوزه بازار فیزیکی در صورتیکه سرمایه گذاری خارجی اقدام به تولید کالایی در ایران کند که جزو کالاهای پذیرش شده در بورس باشد، بطور طبیعی امکان عرضه آن از طریق بورس کالا در قالب قراردادهای مختلف از جمله سلف وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها