بورس کالا

رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران گفت: بورس کالا در تحقق سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی بسیار موثر و نقش آفرین است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، جواد فلاح در رابطه با جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور اظهار داشت: با تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور به شدت تقویت خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه حمایت از بورس کالا گامی در مسیر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بورس کالا یکی از بهترین مکان‌ها برای عملی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران نیز با مقایسه مکانیزم بورس کالای ایران و سایر بورس های دنیا گفت: بورس کالای ایران در جهت همگن شدن با مکانیزم سایر بورس های دنیا حرکت می کند.

وی در ادامه از ایجاد شفافیت و کشف نرخ به عنوان اصلی ترین کارکرد بازار فیزیکی بورس کالا یاد کرد و افزود: مدیریت ریسک، ابزارهای تامین مالی از جمله تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، تضمین تعهدات طرفین معامله، کمک به توسعه استاندارد سازی کالاها، تولید اطلاعات، رانت و فساد زدایی از دیگر کارکردهای مهم بورس کالاست.

فلاح تاکید کرد: بورس کالا با تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاههای اقتصادی و تامین مالی این واحدها از طریق ساز و کارها و روش های حاکم در این بازار می تواند نقشی پررنگ را در راستای بهبود فضای کسب و کار و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وی با تاکید بر شفافیت معاملاتی در بورس کالا و کشف نرخ در جریان معاملاتی از طریق تقابل عرضه و تقاضا به نقش مهم بورس کالا در اقتصاد ملی بخصوص در شرایط کنونی اشاره کرد و اظهارداشت: بورس کالای ایران عنوان بزرگترین بازار کالایی در کشور می‌تواند نقش پررنگی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رسیدن به اقتصاد درونزای برونگرا در دوران پساتحریم داشته باشد.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهای کارآمدی که بورس کالای ایران اقدام به راه اندازی این مهم کرده و در دوران پسا تحریم می تواند با ایجاد بازاری ملی و در دسترس برای تمام فعالان اقتصادی، مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی را با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی بهبود بخشد است.

وی افزود : این معاملات بخصوص در بخش محصولات کشاورزی می تواند به ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و به کارگیری ظرفیت ها و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق کشور کمک کند زیرا عرضه یک کالا در بستر بورس کالای ایران از یک روستای بی نام و نشان در دور افتاده ترین نقطه کشور به صورت ملی اطلاع رسانی خواهد شد و فعالان اقتصادی در همه جای کشور، امکان تقاضا برای این مهم خواهند داشت.

فلاح در مصاحبه با رادیو اقتصاد تصریح کرد: در این روش موقعیت های آربیتراژ که از ناکارایی بازارها نشات می گیرد از بین خواهد رفت که این خود سبب عادلانه تر شدن سهم بری عوامل در زنجیره تولید تا مصرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه برای صدور گواهی سپرده کالایی باید انباری که کالا به آن سپرده می شود اقدام به ارزیابی کمی و کیفی کالا کند و مشخصات کالا در گواهی ثبت می شود به طور قطع تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا برای کسب درآمد بیشتر، اقدام به عرضه کالاهای استاندارد کنند تا بتوانند در یک بازار شفاف و رقابتی، محصول خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند که این خود سبب افزایش پوشش استاندارد برای محصولات و ترویج این مهم خواهد شد.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: همچنین با تولید اطلاعات دقیق، شفاف و لحظه ای درخصوص کالاهای موجود در انبارها، نهادهای مسئول به راحتی می توانند سیاست تامین امنیت غذا و ایجاد ذخایر راهبردی را اجرایی کنند. استفاده از سیاست قیمت تضمینی به جای سیاست خرید تضمینی براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در قالب گواهی سپرده کالایی علاوه بر شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و جلوگیری از زمینه های فسادزا زمینه صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور را فراهم و به شفاف تر و روان تر شدن نظام توزیع و قیمت گذاری و بهبود شیوه های نظارت بر بازار نیز کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه گواهی سپرده کالایی با تبدیل کردن یک دارایی واقعی به یک دارایی مالی امکان توثیق کم هزینه کالا برای تامین مالی کوتاه مدت را فراهم و به تقویت بخش واقعی اقتصاد کمک می کند، افزود: معاملات گواهی سپرده کالایی در بخش کشاورزی می تواند بستر رقابت و به کارگیری ظرفیت های مختلف کشور را برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

فلاح اظهار داشت : توسعه معاملات تالار صادراتی بورس کالای ایران یکی دیگر از برنامه هایست که در دوران پساتحریم به منظور ایجاد تنوع در روش های فروش کالاهای صادراتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. توسعه معاملات تالار صادراتی بورس کالای ایران می تواند به مرجع قیمتی شدن کشور در کالاهایی که جزو تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان عمده این محصولات در منطقه یا جهان است، منجر شود.

وی تصریح کرد: بورس کالای ایران به منظور شکل دهی بازارهای جدید و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها بویژه کشورهای منطقه و با استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و منطقه ای اقدام به عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) کرده که هشت بورس کالایی از پنج کشور شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و اوکراین در آن عضویت دارند. هدف این اتحادیه توسعه تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه از طریق بورس های کالایی است. توسعه این تعاملات به طور قطع منجر به ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص خواهد شد.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: در همین حال توسعه تالارهای منطقه ای بورس کالای ایران در نقاط مختلف کشور و برنامه ریزی برای ایجاد تالار معاملات بورس کالای ایران در کشورهای منطقه به منظور فرهنگسازی در کنار توسعه زیرساخت های الکترونیکی به منظور ایجاد دسترسی کم هزینه به معاملات از دیگر برنامه های بورس کالای ایران در تامین شرایط و فعال سازی تمام امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط است.

وی افزود: اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی دولت به منابع حاصل از صادرات نفت جزء با تولید اطلاعات شفاف در خصوص فعالیت واحدهای اقتصادی امکان پذیر نیست. بورس کالای ایران توانسته در این خصوص خدمات ارزنده ای ارائه کند.

 فلاح گفت : توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالا نظیر قراردادهای آتی اختیار معامله و سلف موازی استاندارد از دیگر برنامه های بورس کالای ایران برای دوران پساتحریم است. توسعه این معاملات با دو هدف ایجاد ابزار مدیریت ریسک نوسان قیمت برای تولیدکننده و مصرف کننده کالا و ایجاد ابزار تامین مالی برای تولیدکنندگان و به منظور اصلاح و تقویت نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش خصوصی صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بیش از اینکه «بازار محور باشد بانک محور است» و تامین مالی بیشتر از کانال بازار پول و شبکه بانکی صورت می‌گیرد، افزود: برخی از اقتصاددانان بر این باور هستند که تامین مالی بلندمدت را باید از کانال بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت را از کانال بازار پول انجام داد.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران همچنین اظهار داشت : در گذشته بازار پول و بانک‌ها تامین مالی‌های بلند مدتی در کشور انجام داده‌اند که امروز به دلائل مختلف از قبیل رکود اقتصادی و ... از پاسخگویی به مطالبات تامین مالی ناتوان هستند بنابراین در این شرایط دولت توسعه بازار سرمایه را در اولویت اصلی سیاست‌های اقتصادی قرار داده تا بازار سرمایه وظیفه تامین مالی بلندمدت را عهده دار شود. برای تحقق این مهم باید بسترهای لازم در کشور فراهم شود تا بورس کالا بتواند به نحو احسن انجام وظیفه کند.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که بورس کالای ایران به عنوان یکی از مهمترین ارکان بازار سرمایه به خوبی توانسته نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور ایفا کند ، یادآورشد: در دوران پساتحریم و با اجرایی شدن راهبردهای اقتصاد مقاومتی بورس کالای ایران می‌تواند یکی از شریان‌های اصلی جریان سرمایه‌های بین‌المللی به داخل مرزهای ایران باشد و از ظرفیت تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری در منطقه و نیز تسهیل تامین مالی بین‌المللی برخوردار است.

فقر شفافیت در اقتصاد ایران

طحانی کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه نظام بورس نظام شفافیت است ، گفت: با توجه به چند محوری بودن و فقر شفافیت در اقتصاد و همچنین بروکراسی گسترده در کسب و کار در کشور خیلی از موضوع شفافیت اقتصادی استقبال نمی شود.

وی با بیان اینکه بورس کالا محل شفافیت اقتصاد و عدالت در معاملات است، افزود: بورس کالا جریان گردش پول و کالا را در کشور روشن می کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این جمله که وظیفه ذاتی بورس کالا ایجاد شفافیت اقتصادی است، اظهار داشت: به لحاظ فنی بورس بازاری شفاف و نقطه مقابل بازار رانتی و اقتصاد زیرزمینی است و تمام سفارشات و معاملات در بورس قابل رهگیری و مدیریت بوده و براساس تجربه جهانی بورس پایه ایجاد بازار عادلانه، شفاف و قابل مدیریت کلان اقتصادی است.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که نقصان سیستم های اطلاعاتی پایه ای می تواند زمینه ساز بروز عدم شفافیت، رانت و یا فساد شود، گفت: ایجاد شفافیت معاملاتی و رقابت در معاملات همواره مقاومت هایی به ویژه از سوی برخی صاحبان منافع در بر دارد.

طحانی با تاکید بر اینکه ایجاد شفافیت بیشتر در راستای سالم سازی و بهره ورسازی بیشتر اقتصاد ملی باید همواره مورد توجه قرار گیرد، افزود: استقبال سایر بخش های اقتصاد کشور از توسعه بازار بورس کالا تنها در حد حرف است.

وی در ادامه به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهارداشت: نهاد بورس از ابزارهای مهمی است که می‌تواند به شفافیت اقتصادی و ایجاد فضای رقابتی سازنده در اقتصاد کشور کمک کند.

وی بیان داشت: با توجه به نقش و کارکرد مهم و اساسی بورس کالا در اقتصاد باید تا جای ممکن به رونق و توسعه این بورس کمک کرد و از سازو کار این بازار در انواع مبادلات و تعاملات بهره برد.

طحانی یادآورشد: بنگاه های مختلف از طریق بورس کالا می‌توانند در فضای رقابتی و شفاف تعاملات تجاری خود را دنبال کنند که این روند در مسیر سالم سازی اقتصادی است.

منبع: خبرگزاری  صدا و سیما

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها