بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

توسعه بازار بدهی با رونق گواهی سپرده کالایی

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شنبه گذشته مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت عنوان کرد: بسیاری از شرکت های تولید کننده و اشخاص حقیقی که بیشتر در فرآیند فروش محصولات و حتی دریافت تسهیلات بانکی دارای مشکلاتی هستند، می توانند در راستای ایجاد تسهیل در فرآیند معاملات و امکان نقد کردن کالا از گواهی سپرده کالایی استفاده کنند.

علی قاسمی به مزیت های گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش هزینه جا به جایی و انبارداری، کاهش فاصله زمانی نگهداشت مواد اولیه بین فرآیند تولید و مصرف مواد، ثبات قیمت ها در بازار فروش و جلوگیری از رشد بی رویه قیمت به دلیل احتکار مواد، تأمین مالی تولید کننده در کمترین زمان ممکن و با هزینه کمتر از جمله مهمترین مزیت های گواهی سپرده کالایی به شمار می رود.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت در خصوص کاربردهای این نوع اوراق در بازار پول و سرمایه ابراز داشت: پشتوانه دریافت تسهیلات از نظام بانکی یکی از این موارد به شمار می رود. چرا که گواهی سپرده کالایی به عنوان اوراق قابل معامله در بورس می تواند پشتوانه ای برای دارندگان جهت دریافت تسهیلات باشد و می توان گفت بازوی اجرایی برای رکن تسهیلات ایجاد شده است.

گواهی سپرده کالایی، فرصت های جدید سرمایه گذاری

همچنین در همین رابطه ولی نادی قمی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین به مزایای ورود صندوق های سرمایه گذاری به معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی، سرمایه گذاری بر روی کالاهای مختلف را تسهیل می کنند و صندوق ها می توانند در کنار سایر اوراق، روی گواهی سپرده کالا سرمایه گذاری کنند.

وی به امکان راه اندازی صندوق های کالایی با آغاز به کار معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت:  در دنیا صندوق های کالایی برای سرمایه گذاری روی کالاهای مختلف و تنوع ابزارها ایجاد شده اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند، لذا در صورت کیفیت طراحی و نحوه اجرای درست آنها، صندوق های کالایی در بازار سرمایه ایران نیز مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

لزوم راه اندازی بازار آتی کشاورزی

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شفافیت معاملات در بورس و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی از مزایای اصلی عرضه شکر در بورس کالای ایران است.

علیرضا حمیدی، ضمن اشاره به عقیده وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های بورس کالا برای مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی می تواند موثر باشد و وزیر جهاد کشاورزی نیز شخصا به این موضوع اعتقاد دارد.

وی با اشاره به اینکه در بورس های کالایی معتبر جهان، محصولات کشاورزی در "بازار آتی" معامله می شوند، توسعه معاملات بازار آتی بورس کالا به حوزه کشاورزی نیز لازم است، گفت: نوسانات قیمت در بازار محصولات کشاورزی بسیار زیاد بوده، این در حالی است که عرضه شکر در قالب معاملات سلف در بورس کالا، امنیت معاملات را افزایش داده و در صورت راه اندازی معاملات آتی محصولات کشاورزی، ریسک نوسانات قیمت این کالاها نیز به حداقل می رسد.

اعلام قیمت های پایه محصولات پتروشیمی

طبق انتظارها، هفته گذشته قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس میانگین قیمت های جهانی و نرخ دلار بازار آزاد برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام می شود.

مقایسه قیمت محصولات پلیمری در تاریخ ۳۱ مرداد و ۱۴ شهریور نشان  داد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند.

بیشترین افزایش قیمت طی یکشنبه گذشته نسبت به دو هفته گذشته در گروه محصولات پلیمری متعلق به پی وی سی ها با ۴.۶ درصد رشد بود، گرید ۶۵ از ۲ هزار و ۶۰۱ به ۲ هزار و ۷۲۱ تومان رسیده است. گرید ۷۵ و ۷۰ نیز از ۲ هزار و ۸۶۲ به ۲ هزار و ۹۹۳ تومان رسیده است.

در رده دوم افزایش قیمت ها نیز اکریلوبوتادین استایرن (ABS) و پلی اتیلن سبک فیلم به ترتیب با ۱.۳ و ۱.۱ درصد افزایش نسبت به دو هفته قبل قرار دارند، پلی اتیلن های سبک فیلم ۴۲ و ABS نیز ۷۰ تومان نسبت به دو هفته قبل گران شدند.

همچنین مقایسه قیمت محصولات شیمیایی در تاریخ ۳۱ و ۱۴ شهریور از رشد قیمت ها حکایت داشت.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به دو هفته قبل متعلق به دی اتیلن گلایکول با ۶.۴ درصد رشد بوده است، این کالا از رقم ۲هزار و ۱۶ به ۲ هزار و ۱۴۵ تومان رسیده است.

دومین رتبه افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به سودکاستیک با ۴.۶ درصد رشد است، همچنین آروماتیک سنگین و تولوئن نیز نسبت به دو هفته قبل ۴.۵ درصد رشد قیمت داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها