mideast-bahrain-oil-prices.jpg

روز گذشته بهای نفت برای مدتی کوتاه افزایش یافت و این افزایش حاصل انتشار خبر توافق عربستان و روسیه بر سر همکاری برای حمایت از بازار نفت بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بلافاصله پس از انتشار این خبر به بالای ۴۹ دلار و ۴۶ دلار در هر بشکه رسید اما این وضعیت پایدار نبود و قیمت ها در نهایت اندکی رشد کردند، زیرا سرمایه گذاران به شاخص های بنیادی بازار توجه نشان دادند و نیز درباره تحقق همکاری روسیه و عربستان تردیدهای جدی مطرح شد.

در ساعات اولیه معاملات روز گذشته، قیمت نفت کاهش یافت زیرا ارزش دلار رشد کرده بود و معامله گران همچنان نگران تداوم مازاد عرضه در بازار نفت بودند.

ارزش دلار روز جمعه به رغم انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا دیدگاهی مثبت به افق اقتصاد این کشور دارد و دیر یا زود نرخ های بهره را بالا خواهد برد. بازار ارز تحت تاثیر سخنرانی اخیر جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا قرار دارد.

او در سخنرانی خود با صراحت بیشتری درباره جهت گیری سیاست های پولی بانک مرکزی اظهارنظر کرد و گفت اوضاع برای افزایش نرخ های بهره فراهم تر شده است.

در روزهای اخیر ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر در مجموع افزایش یافته و پیش بینی شده این روند ادامه یابد. در این میان، گزارش های اقتصادی از آمریکا تاثیر قابل ملاحظه ای بر رفتار سرمایه گذاران نخواهد داشت. افزایش ارزش دلار عاملی برای فشار بر قیمت نفت است.

دومین عامل مهم که از رشد قیمت نفت جلوگیری می کند، واقعیت های اقتصاد جهان است. امسال نرخ رشد اقتصاد جهان پایین خواهد بود و پیش بینی شده تا اواسط سال آینده میلادی بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است. البته گزارش هایی منتشر شده که نشان می دهد کاهش شدید سرمایه گذاری ها در حوزه اکتشاف و استخراج سبب می شود از اواسط سال آینده بازار نفت با کسری عرضه مواجه شود.

نکته مهم دیگر این است که درباره همکاری بین روسیه و عربستان بر سر ایجاد ثبات در بازار نفت تردید وجود دارد. هر دو کشور تلاش می کنند سهم خود را در بازار حفظ کنند و اگر عرضه نفت خود را ثابت نگهدارند و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت چنین نکنند، سهم این دو کشور کاهش خواهد یافت.

روز گذشته پس از انتشار بیانیه مشترک روسیه و عربستان، بسیاری از تحلیلگران بازار نفت اعلام کردند در کوتاه مدت ممکن است قیمت ها به سمت رقم ۵۰ دلار حرکت کند اما بازار خیلی زود هیجان خود را از دست خواهد داد زیرا نه قرار است از عرضه کاسته شود و نه برنامه ای عملی برای همکاری روسیه و عربستان تدوین شده است.

پایان ماه جاری میلادی نشستی در الجزایر با حضور برخی تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک برگزار خواهد شد و گفته شده در این نشست درباره روش های ایجاد ثبات در بازار نفت گفتگو می شود. این نشست مانند نشست چهار ماه پیش بدون نتیجه خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها