عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است، راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران می تواند امنیت در فعالیت ها و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی را افزایش دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عبدالحسین بیات با اشاره به اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران می تواند به ریسک نوسانات نرخ ارز را برای فعالان اقتصادی پوشش دهد، گفت: بورس کالا یکی از شفاف ترین بازارها است و راه اندازی بازار مشتقه ارز می تواند علاوه بر شفافیت در این بازار به رونق و توسعه اقتصاد کشور نیز کمک کند.

وی افزود: قیمت گذاری در بازار ارز بر بخش های مختلف اقتصادی تاثیر بسیاری دارد، از این رو راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالا و نمایان شدن چشم انداز نرخ ارز برای ماه های آینده می تواند بر تجارت و اقتصاد تاثیری مثبت داشته باشد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به اینکه در بازار ارز چه در اتاق مبادلات و چه در بازارغیررسمی شاهد قیمت گذاری ناصحیح هستیم، خاطر نشان کرد: در اتاق مبادلات شاهد قیمت گذاری دستوری و ملاحظات دولتی هستیم و در بازار غیررسمی نیز سفته بازان در این بازار تعیین قیمت می کنند، حال آنکه راه اندازی بازار مشتقه ارزی می تواند این مشکلات را رفع کند.

به گفته بیات در حال حاضر نااطمینانی هایی در بازار سرمایه و در واحدهای زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد که برخی از آنها به نامشخص بودن قیمت ارز برمی گردد؛ برای مثال در واحدهای زیادی نرخ های مواد اولیه که متاثر از قیمت ارز هستند برای سرمایه گذاران نامشخص است و از این رو سرمایه گذاری برای آنها دشوار می شود و منابع مالی در دست افراد بدون ایجاد ارزش افزوده باقی می ماند. در این شرایط میل به نگهداری پول افزایش و این موضوع چرخه اقتصادی را با مشکل مواجه می کند، اما راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند بخش عمده ای از مشکلات را که به دلیل ناشفاف بودن قیمت ارز رخ می دهد، از بین ببرد.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها