• ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
  • کد خبر: 51437
پلی اتیلن

بررسی روند قیمت پلی اتیلن فوب خلیج فارس در سال گذشته نشان از صعود بین ۶۰ تا ۹۰ درصدی قیمت ها دارد، به طوری که پلی اتیلن سبک از ۸۰۰ دلار در هر تن با رشد ۹۰ درصدی به ۱۵۳۰ دلار در هر تن رسیده است. قیمت پلی اتیلن سبک خطی از ۶۶۰ دلار با رشد حدود ۷۰ درصد به ۱۱۴۰ دلار رسیده است و قیمت پلی اتیلن سنگین نیز از ۷۱۷ دلار با ۶۰ درصد رشد به ۱۱۵۰ دلار رسیده است. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پتروتحلیل، با وجود افزایش عرضه داخلی انواع پلی اتیلن سبک و سنگین در چین به دلیل ثبات تقاضا انتظار می‌رود تا روند صعودی قیمت‌ها تداوم داشته باشد، چرا که چشم انداز تقاضا به دلیل پایان محدودیت‌های کرونا صعودی خواهد بود و برخی از واحدهای تولید کننده در آسیا به دلیل اورهال و توقف تولید، سبب کاهش عرضه در بازار پلی اتیلن خواهند شد. در تایلند واحد SCG  با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن پلی اتیلن سبک تا اوایل ماه می جهت تعمیر و نگهداری به طور کامل متوقف می‌گردد. در هند نیز واحد پلی اتیلن Jamnagar جهت تعمیر و نگهداری از اواسط ماه آوریل با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در تولید پلی اتیلن سبک از مدار خارج می‌شود. همچنین پتروشیمی هالیدای هند واحد کراکر خود را از اواسط ماه می به مدت ۳۰ روز به طور کامل متوقف می‌کند. این واحد تولید کننده ۵۵۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین و ۱۵۰ هزار تن پلی اتیلن سبک نیز است. به این ترتیب مجموع کاهش تولید در پلی اتیلن سبک ۷۱۰ هزار تن و پلی اتیلن سنگین ۵۵۰ هزار تن در آسیا پیش بینی می‌شود که محرک اصلی رشد قیمت ها در کوتاه مدت باشد.

انسداد کانال سوئز سبب تاخیر در تحویل محموله‌ها و کاهش عرضه شده است. از طرف دیگر با وجود بازگشایی این کانال، قیمت حمل به دلیل ترافیک ایجاد شده افزایش یافته است.

دلیل دیگر عدم بازگشت شرکت های تولیدکننده الفین ایالات متحده بعد از توقف تولید به علت سرما و یخ زدگی در اواخر زمستان است که کاهش عرضه را به دنبال داشته است. این موضوع سبب افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت اتان و رسیدن به اوج ۷ ساله در این منطقه شده است. همچنین انتظار می‌رود تا تقاضا در ایالات متحده بعد از تعطیلی عید پاک افزایش یابد و روند صعودی قیمت‌ها تداوم یابد.

در شرق و جنوب آسیا به دلیل پایان سال مالی (۳۱ مارس) و انبارگردانی، بیش‌تر شرکت ها از خرید در هفته های آخر ماه مارس خودداری کردند و همین مساله انتظار افزایش تقاضا در ماه آوریل و سال مالی جدید به دلیل برگشت خریدها به روند قبلی را به دنبال خواهد داشت که محرکی جهت رشد قیمت‌ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها