فلزات

براساس پیش بینی مرکز مطالعات مؤدی در فاصله ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده تقاضا برای فولاد، سنگ‌آهن و مس افزایش خواهد یافت درحالی‌که در بازار آلومینیوم، نیکل و روی شاهد مازاد عرضه خواهیم بود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر» به نقل از «مرکز مطالعات مؤدی»، به واسطه این شرایط تازه می‌توانیم رشد میزان سود خالص و درآمد شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها را شاهد باشیم. رشد تقاضا می‌تواند ریشه در پایان بحران کرونا و بازگشت اقتصاد جهان به مسیر رشد و بازسازی داشته باشد.

مرکز رتبه‌بندی «مؤدی» شرایط صنایع معدنی و فلزی را از وضعیت پایدار به وضعیت در حال رشد تغییر داده است که نشان از امید این مرجع به رشد درآمد در این حوزه دارد.

«باربارا ماتوس»، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعاتی مؤدی در این مورد گفت: «پیش‌بینی رشد در بازارهای فلزی و صنایع معدنی در دنیا ریشه در افزایش تقاضا در این بازار دارد. البته کمبود عرضه درنتیجه توقف فعالیت‌های تولیدی در برخی از کشورهای دنیا در دوره کرونا زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرده است. بااین‌حال، روند بازسازی بازار آلومینیوم در دنیا بسیار کند خواهد بود و مازاد عرضه موجود در این بازار باعث می‌شود تا فشار زیادی روی قیمت وجود داشته و احتمال افزایش قیمت در این بازار کم باشد. در بازار نیکل و روی با سرعت بیشتری شاهد افزایش میزان تقاضا و رسیدن بازارها به تعادل خواهیم بود و به همین دلیل است که پیش‌بینی‌ها از رشد سریع‌تر قیمت این دو فلز در بازار حکایت دارد.»

وی در مورد وضعیت بازار آلومینیوم گفت: «آلومینیوم، فلز اصلی مورد استفاده در صنایع فضایی و صنعت خودروسازی است و از آنجاکه سرعت بازسازی این دو صنعت در پساکرونا آهسته تر از صنایع مصرفی خواهد بود، رشد تقاضا برای آلومینیوم هم کمتر از فولاد و درنهایت سرعت افزایش قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.»

به گفته این کارشناس، در بازار فولاد شرایط کاملاً متفاوتی وجود خواهد داشت. رشد سریع تقاضا برای فولاد برای اجرای پروژه‌های زیرساختی در این سال می‌تواند بازار را متحول کند و قیمت را افزایش دهد. تولیدکنندگان فولاد در اروپا، چین و دیگر کشورهای دنیا به‌تدریج با رشد تقاضا روبرو می‌شوند که می‌تواند به متعادل شدن بازار کمک کند ولی باید این نکته را در نظر گرفت که دنیا به‌سرعت به سمت تکنولوژی‌های پاک در حال حرکت است و این تحول، می‌تواند تقاضا برای فولاد را نیز افزایش دهد.

براساس این گزارش، نکته دیگر در بازار فولاد، افزایش قیمت سنگ‌آهن است که زمینه را برای رشد هزینه تولید فراهم کرده است، ولی موسسه «مؤدی»، معتقد است که این وضعیت، «کوتاه‌مدت و موقتی» خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها