Capturehthth.PNG

امروز قیمت مس و دیگر فلزات اساسی اندکی رشد کرده و قیمت فلز سرخ در محدوده ۴۸۰۰ دلار در هر تن قرار دارد. رشد قیمت ها به رغم انتشار خبرهای منفی از اقتصاد چین و رشد ارزش دلار رخ داده و اکنون این پرسش برای سرمایه گذاران در بازار فلزات اساسی مطرح است که آیا تغییری در چشم انداز بازار بوجود آمده است یاخیر.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، امروز اعلام شد صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی در مقایسه با ژوییه سال پیش و بر مبنای دلار، به ترتیب ۴.۴ درصد و ۱۲.۵ درصد کاهش یافته است. این ارقام در مقایسه با پیش بینی اقتصاددان ها بالاتر است و سبب شده بار دیگر نگرانی هایی درباره افق دومین اقتصاد بزرگ جهان پدید آید. پیش بینی شده بود میزان کاهش به ترتیب ۳ درصد و ۷ درصد باشد.

بر مبنای یوان، میزان صادرات و واردات چین به ترتیب ۲.۹ درصد افزایش یافته و ۵.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. در ماه گذشته، مازاد تجاری چین ۵۲.۳ میلیارد دلار بوده است.

گزارش امروز از وضعیت تجاری چین سبب شد بار دیگر توجه سرمایه گذاران به افق اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی است معطوف شود. سال گذشته نرخ رشد اقتصاد این کشور پایین ترین میزان در ۲۵ سال اخیر بود و پیش بینی شده امسال نیز تغییر بزرگی در نرخ رشد ایجاد نشود.

دولت و بانک مرکزی چین تدابیری برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ کرده اند و دولت، نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین کرده است. سرمایه گذاران، هم درباره نرخ پایین رشد و هم درباره میزان بالای بدهی های شرکتی و رقابت پذیری اندک محصولات این کشور نگران هستند.

اقتصاددان های موسسه کپیتال اکونومیکس می گویند: "احتمالا وضعیت صادرات چین برای مدتی به همین شکل خواهد بود. در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند دوران ضعف برای اقتصادهای نوظهور پایان یافته اما ضعف اقتصاد جهان تا سال آینده ادامه پیدا می کند."

برخی تحلیلگران معتقدند نشانه هایی از ثبات در اقتصاد چین نمایان شده است. برای مثال با آنکه صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته کاهش یافته اما میزان کاهش بسیار کمتر از ماه های قبل است. همچنین تعجبی ندارد که نرخ رشد اقتصاد چین پایین است. آنچه مهم است سرعت کاهش نرخ رشد است.

اگر تدابیر حمایتی اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی چین سبب شود اقتصاد این کشور در سال جاری رشدی ۶.۵ درصد تا ۷ درصد داشته باشد هیچ جای نگرانی نیست. البته میزان بالای بدهی های شرکت ها یک مانع بزرگ بر سر راه رونق اقتصادی است. نشانه دیگر ثبات در اقتصاد چین این است که اکنون نسبت به سال قبل، بازار مالی این کشور ثبات بیشتری دارد.

عامل دیگری که بر قیمت فلزات اساسی تاثیر دارد تغییرات ارزش دلار است. اگر برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به اواخر امسال یا اوایل سال آینده میلادی موکول شود ارزش دلار رشدی نخواهد کرد و این به نفع بازار فلزات اساسی است. سرمایه گذاران در بازار فلزات اساسی همچنان امیدوار هستند تدابیر جدید از سوی بانک مرکزی چین در حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ شود.

با توجه به شرایط موجود، احتمال دارد قیمت فلزات اساسی در هفته ها و ماه های آینده در سطوح بالاتر قرار گیرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در ۱۲ ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها