• ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
  • کد خبر: 50818
دلار

سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت روسیه به ۳۵ درصد رسید و در مقابل سرمایه گذاری در فلزات گران بها ازجمله طلا افزایش پیدا کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، وزارت دارایی روسیه به صندوق ملی ثروت این کشور اجازه داد با سرمایه گذاری در فلزات گران بها از جمله طلا، دارایی های خود را متنوع سازی کند. به گفته وزارت دارایی روسیه در سال های اخیر سهم طلا به عنوان یکی از مهم ترین دارایی های محافظت از نوسانات در ذخایر ارزی این کشور افزایش پیدا کرده است. 

آن طور که در بیانیه وزارت دارایی روسیه آمده است هدف اصلی از تنوع بخشی به سبد دارایی صندوق ملی ثروت، اطمینان خاطر یافتن از امنیت سرمایه گذاری ها در برابر نوسانات احتمالی آینده خواهد بود. 

آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه از طرفداران ایده تخصیص کارآمدتر دارایی های این صندوق بوده و بر مناسب بودن فلزان گرانبها به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری پایدار در بلندمدت تاکید کرده است. 

در ادامه روند کاهش وابستگی به دلار روسیه، این کشور در ماه فوریه هم به روند دلارزدایی از اقتصاد خود ادامه داده و هم سهم دلار و هم یورو از دارایی های صندوق ملی ثروت از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر سهم یوان از این ذخایر کماکان افزایشی بوده و به ۱۵ درصد از کل ذخایر ارزی رسیده است. پوند نیز سهم ۱۰ درصدی از این ذخایر دارد. 

صندوق ملی ثروت روسیه بخشی از دارایی فدرال این کشور محسوب می شود که با هدف حمایت از نظام بازنشستگی این کشور ایجاد شده است. منابع این صندوق طبق قانون می تواند برای جبران کسری بودجه در زمان بحران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدای ماه نوامبر سال قبل مجموع دارایی های در اختیار این صندوق معادل ۱۶۷ میلیارد دلار بوده که معادل ۱۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور است. 

پیش از این نیز معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های آمریکا گفته بود که روسیه نیاز دارد در آینده فاصله خود را با دلار بیشتر کند و وابستگی کمتری به نظام مالی آمریکا داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها