پالایشگاه

چین در ۲۰۲۰ نفت خام بیشتری نسبت به آمریکا پالایش کرده است و در حال حاضر چهار پالایشگاه بزرگ دیگر در دست ساخت دارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، با تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر تقاضای نفت و تولید و صادرات آن، چین توانست آمریکا را در ۲۰۲۰ به عنوان بزرگترین پالایشگر نفت دنیا پشت سر بگذارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد چین در ۲۰۲۰ نفت خام بیشتری نسبت به آمریکا پالایش کرده است. در شرایطی که آمریکا از کاهش تقاضا برای نفت در ۲۰۲۰ رنج می‌برد که باعث کاهش فعالیت‌های نفتی در این کشور شد، چین از تغییرات به وجود آمده در جهان سود برد. بر خلاف آمریکا، دولت چین با سقوط قیمت نفت پالایشگاه‌هایش را تشویق به افزایش سطح تولید کرد.

چین در حال حاضر چهار پالایشگاه بزرگ دیگر در دست ساخت دارد که انتظار می‌رود اکثر آنها مواد اولیه تولید پلاستیک مثل اتیلن و پروپیلن تولید کنند.

در حالیکه احتمالاً آمریکا می تواند تا پایان ۲۰۲۱ دوباره از چین پیشی بگیرد، ولی پیش بینی بلندمدت تقاضا نشان می‌دهد این اتفاق بسیار گذرا خواهد بود چون تقاضا برای نفت در سراسر آسیا رو به افزایش است.

فعالیت پالایشگاه های نفت در سراسر آمریکا در نتیجه همه گیری ویروس کرونا کاهش یافته است. شرکت رویال داچ شل در سال گذشته میلادی فعالیت در پالایشگاه لوئیزیانا را متوقف کرد. این تاسیسات در زمان افتتاح ۱۹۶۷، سی و پنج برابر کل ظرفیت پالایشی چین تولید داشت.

فعالیت در پالایشگاه های نفت آمریکا در سال جاری میلادی هم به خاطر طوفان شدیدی که در ماه فوریه ایالت تگزاس را در نوردید، متوقف شدند. پالایش نفت در آمریکا در نتیجه این طوفان به پایین ترین رقم از ۲۰۰۸ رسید که تا حد زیادی نتیجه یخ‌زدن خطوط لوله بود.

چین در ماه نوامبر سال گذشته میلادی حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام پالایش می‌کرد. بیشترین فعالیت پالایشی جدید در واحد جدید پالایشی در تاسیسات ژیجیانگ در شمال شرق چین صورت گرفت.

چین تنها کشور آسیایی نیست که درفعالیت‌های پالایشی سرمایه‌گذاری می‌کند. هند هم چند هفته پیش اعلام کرد قصد دارد ۴.۵ میلیارد دلار برای توسعه پالایشگاه پانیپات تا سپتامبر ۲۰۲۴ سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب ظرفیت پالایشگاه تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

هند به عنوان دومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت در دنیا پس از چین تلاش می‌کند ظرفیت پالایش نفت خود را ۶۰ درصد افزایش دهد تا جوابگوی افزایش تقاضا در کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها