19454.jpg

قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هفته پیش نوسانی چند دلاری داشت و در نهایت تقریبا بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته در سطح ۴۴.۵ دلار و ۴۱.۸ دلار در هر بشکه قرار گرفت. عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند در چند هفته اخیر تغییر بزرگی نداشته اند، اما برای برخی سرمایه گذاران، این سوال مطرح است که تحولات قیمت ها در ماه های آینده به چه شکل خواهد بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در هفته های اخیر پیش بینی افزایش عرضه، عامل اصلی کاهش قیمت نفت بوده است. تا حدود دو ماه پیش، قیمت ها رشد کرده بود، زیرا از یک سو نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان کمتر شده بود و از سوی دیگر اختلال در عرضه نفت در برخی تولیدکنندگان این ماده خام سبب شده بود بازار به سمت تعادل حرکت کند.

طی دو ماه اخیر نه تنها درباره رشد مناسب تقاضا در ماه های آینده تردیدهایی پدید آمده بلکه اختلال های یاد شده به تدریج کاهش یافته است. در همه پرسی اواخر ماه ژوئن در انگلستان، مردم به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند و از همان زمان درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان نگرانی ها بیشتر شده است.

نشانه دیگر ضعف بازار نفت در ماه های آینده، افزایش مداوم تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا طی هفته های اخیر است. دو هفته پیش برای پنجمین هفته پی در پی تعداد این چاه ها افزایش یافت و به ۳۸۱ حلقه رسید. سال پیش در همین زمان تعداد یاد شده ۶۷۰ حلقه بود. اگرچه افزایش تعداد این چاه ها بسیار کند است اما نشان می دهد هر گونه افزایش در قیمت ها به رشد عرضه منجر خواهد شد.

طی ماه های آینده رشد ارزش دلار عاملی دیگر برای فشار بر قیمت نفت است. البته پیش بینی شده امسال تنها یک بار نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود اما اگر اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی ژاپن، انگلستان و اروپا ادامه یابد کاهش ارزش ین، پوند و یورو سبب رشد نسبت دلار به این ارزها خواهد شد. افزایش ارزش دلار بر قیمت مواد خام فشار وارد می کند.

برخی تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده بازار به تدریج به سمت تعادل حرکت می کند در نتیجه می توان انتظار داشت قیمت ها به سطوح بالاتر یعنی ۵۰ دلار تا ۵۵ دلار در هر بشکه برسد. اما در کوتاه مدت عاملی که از رشد قیمت ها حمایت کند و رونق بازار را در پی داشته باشد وجود ندارد.

ارزان فروشی نفت از سوی عربستان، ضعف اقتصاد جهان و احتمال افزایش عرضه از سوی برخی تولیدکنندگان بزرگ اجازه نمی دهد قیمت ها خیلی افزایش یابد. تحلیلگران می گویند نوسان قیمت ها در کوتاه مدت و ماه های آینده شدید خواهد بود. بی ثباتی در بازار نفت مورد خواست عربستان است زیرا سبب کاهش سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در حوزه اکتشاف و استخراج می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها