اقتصاد چین

طبق گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی، بازار غلات دنیا که در سال ۲۰۲۰ به دلیل تأثیرات عرضه و تقاضا شاهد افزایش قیمت بود، در سال جاری با چالش‌های تازه‌ای روبرو خواهد شد. بر اساس این گزارش در سال جدید افزایش تقاضا برای غلات در دنیا ادامه خواهد داشت و همین تحول، زمینه را برای تداوم روند افزایشی قیمت غلات فراهم می‌کند. فائو براین باور است که سیاست کشور چین در واردات غلات تأثیر زیادی روی قیمت آن در سال جدید میلادی خواهد داشت.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو در گفت‌وگویی با «اس اند پی گلوبال پلاتس» گفت: « سال جدید میلادی، بیشترین فشار روی قیمت غلات از حوزه تقاضا خواهد بود، زیرا محصولات برداشت‌شده طی سال‌های قبل،  می‌تواند پاسخگوی نیاز یک سال عادی باشد، ولی در سال ۲۰۲۱ اوضاع در بازار غلات، عادی نخواهد بود.»

وی ادامه داد: «ابتدای همه‌گیری کرونا، مردم نگران بودند که تقاضای غلات هم مانند تقاضا برای دیگر کالاهای تولیدی در دنیا کاهش پیدا کند، ولی مطالعات نشان داد که این اتفاق نیفتاد. یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان غلات در دنیا،  چین است و این کشور در سال جدید هم افزایش تقاضا را تجربه خواهد کرد. سال جاری، اقتصاد چین به سرعت رشد می‌کند و تقاضا برای مواد غذایی و کشاورزی هم روند صعودی خواهد داشت. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود در کشورهای آفریقایی هم با رشد تقاضای غلات، روبرو باشیم.»

طبق این گزارش، امریکا یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان غلات به چین است و آمارهایی که ارائه می‌دهد می‌تواند تصویری از بازار چین را به ما نشان دهد. وزارت کشاورزی امریکا اخیراً پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور چین ۲۴ میلیون تن ذرت از امریکا وارد کند درحالی‌که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تنها ۷ میلیون تن ذرت از امریکا وارد چین شده بود. علاوه براین، انتظار می‌رود در سال جاری چین ۱۰ میلیون تن گندم وارد کند که بالاترین میزان واردات طی ۲۵ سال اخیر خواهد بود. »

با توجه به اینکه اقتصاد چین، طی سال جدید در حال حرکت سریع به سمت شرایط قبل از همه‌گیری است، ازسرگیری فعالیت‌های رستورانی و افزایش تقاضای مردم به دلیل ارتقای قدرت خرید آن‌ها، می‌تواند بستر را برای بیشتر شدن نرخ رشد تقاضا در این کشور فراهم کند و بازار غلات دنیا را نیز با رشد قیمت روبرو کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها