عباس آرگون

عباس آرگون، نایب رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: امیدوارم با توجه به تکرار تجربه زیانبار قیمت گذاری کالاها در یکی دوسال گذشته دیگر شاهد دخالت های مستقیم در مکانیسم بازار نباشیم که همین اقدام می تواند یکی از راه های نجات اقتصاد کشور باشد.  

آرگون در گفت و گو با «کالاخبر» به قیمت گذاری دستوری کالاها در ماه های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری بدترین شیوه تنظیم بازارهاست و بازهم مشاهده کردیم  اجرای این سیاست برخلاف اهداف سیاست گذاران به چه آسانی موجبات بهم ریختگی بازارها را فراهم می کند.

نایب رییس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: تبعات قیمت گذاری کالاها به وضوح نشان داد که این اقدام نه تنها کمکی به بازار و اقتصاد کشور نمی کند بلکه زمینه توزیع رانت در بخش و گروه های مختلف را فراهم می کند.

آرگون بهترین شیوه برای قیمت گذاری کالاها را کشف قیمت براساس مکانیزم بازار دانست و گفت: احترام به نظام بازار می تواند علاوه بر نجات و احیای اقتصاد کشور، بهبود شرایط حاکم در کشور و جلوگیری از فساد را مهیا کند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول‌ و ‌سرمایه اتاق ‌بازرگانی تهران تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری که نمونه بارز آن در حوزه هایی مانند خودرو، فولاد و انرژی دیده شده و می شود، باعث توزیع رانت در کشور شده که این موضوع دور از معیارهای اقتصادی است.

اجرای مکانیسم بازار در بستری شفاف

وی در ادامه از بورس کالا به عنوان بستر قانونی و شفاف اجرای مکانیسم بازار در اقتصاد یاد کرد و گفت: بورس کالا به طور حتم می تواند منجر به فراهم کردن شفافیت لازم و اجرای صحیح مکانیسم بازار برای معاملات شود و مصرف کننده و تولیدکننده نیز همواره از خرید و فروش محصولاتشان براساس عرضه و تقاضا رضایت دارند.

آرگون خاطرنشان کرد: باید این موضوع مدنظر قرار گرفته شود که بورس کالا دارای سازوکاری مطلوب برای کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضاست در این میان این سازوکار باید دور از دخالت های بیرونی فعالیت کند تا فعالان بازار بتوانند بر مبنای رقابت و واقعیت های بازار به امر تولید و فروش بپردازند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول‌ و سرمایه اتاق‌ بازرگانی تهران در پایان گفت: بورس کالا بستر پیاده سازی اقتصاد رقابتی است و می توان با تکیه بر سازوکار این بورس، زمینه رشد انگیزه تولید در حوزه های مختلف را فراهم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها