رویکرد جدید بورس کالای ایران برای توسعه سریع معاملات اوراق مبتنی بر کالا همان مسیری است که بورس های کالایی معتبر دنیا طی کرده اند که از مهم ترین مزیت های این اوراق می توان به سوق دادن واسطه ها از بازار فیزیکی به سمت سرمایه گذاری در بازارهای مالی اشاره کرد.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: حرکت بورس کالای ایران در مسیر توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا، بسیار ارزشمند است به طوریکه سایر بورس های کالایی دنیا نیز این مسیر را پیموده و یا در آن قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: اوراق مبتنی بر کالا از دستکاری در بازار پتروشیمی ها با توجه به انحصاری بودن این صنعت جلوگیری می کند. همچنین این اوراق سفته بازان را از بازار فیزیکی به سمت اوراق مبتنی بر کالا هدایت می کند و به این ترتیب در بازار فیزیکی دیگر شاهد دستکاری قیمت ها و بعضا نوسان گیری های غیرمنطقی نخواهیم بود.

باقری با اشاره به اینکه یکی از مزیت های در خور توجه معاملات گواهی سپرده کالایی، ورود اشخاص حقیقی به این بازار است، افزود: در حال حاضر امکان ورود اشخاص حقیقی به معاملات فیزیکی مواد پتروشیمی در بورس کالا وجود ندارد که با شروع معاملات گواهی سپرده کالایی، امکان ورود و سرمایه گذاری حقیقی ها در اوراق کالاهای پتروشیمی فراهم شده است.

به گفته باقری، معاملات گواهی سپرده کالایی این امکان را به تحلیل گران و خریداران می دهد که بتوانند راحت تر و با اطلاعات بیشتری نسبت به تجزیه و تحلیل بازار پتروشیمی ها اقدام کرده و سود مناسبی را شناسایی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر حرکت های مثبت و خوبی در خصوص توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا در حوزه قیر و پلیمرها در بورس کالای ایران آغاز شده که در خور توجه است و می تواند ریسک های موجود را پوشش داده و دستکاری در فضای انحصاری بازار پتروشیمی را کاهش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها