• ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
  • کد خبر: 49548
نقره

با توجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع قراردادهای آتی نقره در بورس کالا، بر آن شدیم تا به چگونگی تحلیل بازار نقره و عوامل موثر بر قیمت نقره بپردازیم. در این مطلب بازار نقره از دو بعد کلی عرضه و تقاضا بررسی شده و به موضوعاتی از قبیل بررسی و تحلیل بازار نقره، عوامل موثر بر قیمت نقره، نقره به عنوان کالای امن سرمایه‌گذاری، نقره به عنوان جواهرات و ظروف تزئینی و نقره به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت خواهیم پرداخت.

بررسی و تحلیل بازار نقره

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه، نقره کالایی نسبتا منحصر به فرد است؛ چرا که این فلز گرانبها هم به عنوان یک کالای امن، در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد و  هم به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت در طیف وسیعی (وسایل الکترونیکی، پنل‌های خورشیدی، آزمایشگاه‌ها و …) استفاده می‌شود. نقره از این جهت که کالایی گرانبها است، شباهت‌های زیادی با طلا دارد. با این حال نقره بیش از طلا دارای پایه صنعتی است.

تقریبا تمام طلای استخراج‌شده در جهان، هر ساله یا به موجودی سرمایه‌گذاران شمش طلا اختصاص می‌یابد یا در جواهرات استفاده می‌شود. در واقع جواهرات طلا ماهیت شبه سرمایه‌گذاری دارند و به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری و نوعی پس‌انداز در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمتر از ۱۰٪  مصرف سالانه طلا به محصولات تولیدی غیر جواهرات اختصاص می‌یابد.

در مقابل، نقره بیشتر در ساخت محصولاتی استفاده می‌شود که هیچ ارتباطی با نقش‌های دیگر نقره به عنوان یک محصول سرمایه‌گذاری ندارد. اگر چه نقره به عنوان نوعی پس‌انداز هم کاربرد دارد اما این خریدها بخش بسیار کمی از کل تقاضای سالانه را شامل می‌شود. معمولا کمتر از یک سوم کل تقاضای نقره به محصولات سرمایه‌گذاری و جواهرات اختصاص می‌یابد. بنابراین قیمت نقره با ترکیب عوامل متنوع‌تری نسبت به قیمت طلا تعیین می‌شود که عمدتا تحت تاثیر تقاضای صنعتی است. نقره به دلیل خصوصیات فیزیکی منحصر به فرد (بهترین رسانای برق و گرما) یکی از پر کاربردترین کالاها است، در نتیجه هنگام پیش بینی قیمت نقره می‌بایست تقاضای صنعتی و تغییرات آن را در نظر گرفت.

عوامل موثر بر قیمت نقره

در اقتصاد آزاد، قیمت هر دارایی، از برآیند عرضه و تقاضای آن دارایی منتج می‌شود. به همین دلیل جهت بررسی و تحلیل بازار نقره باید به عوامل موثر بر عرضه و تقاضای آن در دنیا بپردازیم.

با وجود سابقه طولانی استخراج نقره، تولید و ذخایر آن نسبتا محدود است. طبق بعضی تخمین‌ها، مقدار کل نقره استخراج‌شده در طول تاریخ ۱.۵ میلیون تن و ذخایر نقره جهان ۲۹۶۶۵ تن است. به طور کلی میزان عرضه سالانه نقره، به میزان استخراج و تولید معادن بستگی دارد. عواملی چون ابداع روش‌های جدید استخراج، تعطیلی معادن در اثر اعتصاب کارگران و … بر میزان تولید سالانه نقره اثر می‌گذارد. هر عاملی که سبب کاهش میزان تولید و عرضه نقره شود، موجبات رشد قیمت نقره را فراهم می‌سازد و بالعکس. بزرگترین کشورهای تولیدکننده نقره در جهان مکزیک، پرو و چین هستند. در نتیجه پیگیری و رصد میزان استخراج و وضعیت معادن دراین کشورها، برای بررسی میزان عرضه توصیه می‌شود.

 عوامل موثر بر تقاضای نقره را باید از سه جهت بررسی کرد:

 نقره به عنوان یک کالای امن سرمایه‌گذاری

 نقره به عنوان جواهرات و ظروف تزئینی

 نقره به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت

نقره به عنوان کالای امن سرمایه‌گذاری

از آن جایی که نقره همانند طلا یک کالای امن به شمار می‌رود، عوامل موثر بر قیمت طلا بر قیمت نقره هم تاثیر می‌گذارد و لازم است این عوامل را در تحلیل بازار نقره در نظر بگیریم. عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت طلای جهانی به شرح زیر است:

سیاست‌های پولی اتخاذشده توسط فدرال رزرو: در صورتی که فدرال رزرو تصمیم بر افزایش نرخ بهره بگیرد، قیمت طلا و به تبع آن قیمت نقره با افت مواجه می‌شود. همچنین در صورت کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت طلا (نقره) با رشد مواجه می‌شود. چرا که با کاهش نرخ بهره، سود سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد و سبب زیان سرمایه‌گذاران می‌شود. در نتیجه افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بانک خارج و وارد بازار امن مانند طلا و نقره کنند.

 اطلاعات و داده‌های اقتصادی: نرخ بیکاری، دستمزد، نرخ تولید، آمار رشد ناخالص داخلی، به عنوان داده‌های اقتصادی نشانگر وضعیت اقتصادی هستند. چنانچه ارقام مربوط به این پارامترها، حاکی از بهبود وضعیت اقتصاد باشد، کاهش قیمت طلا (نقره) را به همراه خواهد داشت و بالعکس. به عنوان مثال کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص (بهبود وضعیت اقتصادی) منجر به افت قیمت طلا خواهد شد.

 نرخ تورم: هر چه نرخ تورم افزایش یابد، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود تمایل بیشتری به خرید طلا (نقره) خواهند داشت. این افزایش تقاضا، سبب رشد قیمت طلا (نقره) می‌شود و بالعکس

 نوسانات قیمت دلار: دلار با طلا (نقره) رابطه معکوسی دارد. در صورتی که شاخص دلار آمریکا در پی بهبود اوضاع اقتصادی تقویت شود، قیمت طلا (نقره) کمتر خواهد شد و برعکس.

 بی‌ثباتی اقتصادی: هر چه بی‌ثباتی و عدم اطمینان اقتصادی بیشتر شود، تمایل به سرمایه‌گذاری در کالاهای امن، افزایش می‌یابد. در نتیجه با افزایش عدم قطعیت سیاسی و اقتصادی، قیمت طلا (نقره) با رشد همراه می‌شود. به عنوان مثال افزایش تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی سبب تضعیف ثبات اقتصادی و افزایش قیمت طلا (نقره) می‌شود.

نقره به عنوان جواهرات و ظروف تزئینی

جواهرات و ظروف غذای نقره‌ای تقریبا ۲۵٪ تقاضای سالانه نقره را به خود اختصاص می‌دهند. همانند هر کالای دیگری، با افزایش تقاضا برای جواهرات نقره، قیمت آن با رشد همراه می‌شود. مصرف نقره به عنوان جواهرات و وسایل تزئینی در هندوستان بسیار رواج دارد. هر گاه تقاضا برای این نوع از جواهرات (فصل عروسی‌ها یا جشن‌ها) افزایش یابد، قیمت نقره نیز بیشتر می‌شود و این نکته را باید در تحلیل بازار نقره در نظر گرفت.

نقره به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت

تقریبا ۵۰٪ از عرضه نقره سالانه در مصارف صنعتی از قبیل لوازم الکترونیک، انرژی خورشیدی و داروسازی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. هر چه رشد اقتصادی کشورها بیشتر شود، تقاضا برای مصارف صنعتی نقره افزایش می‌یابد. در واقع رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و قیمت نقره وجود دارد.

سخن آخر

در این مطلب مهمترین به تحلیل بازار نقره پرداختیم و عوامل تاثیرگذار بر قیمت نقره را بررسی کردیم. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار نقره (نقدی یا قراردادهای آتی نقره) باید قبل از انجام معاملات خود، به دقت موارد ذکرشده را پیگیری و رصد کنند، با تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده، مسیر آینده قیمت را پیش‌بینی و در نهایت اقدام به معامله کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها