111_0.jpg

سرب از بهترین عملکرد در میان فلزات پایه طی سه ماه گذشته به بدترین عملکرد رسیده است.تصور کارشناسان بر این است که بازار در توازن بوده و حجم ذخایر نیز اندک است،اتفاقی که منجر به بهبود اوضاع قیمتی می شود،اما این موضوع مطرح است که آیا امیدی برای بهبود روند بازار این فلز وجود دارد؟

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،فلز روی با جذابیت بیشتر خود گوی سبقت را از سرب ربوده و روندی صعودی را در پیش گرفته است. این دو فلز معمولا به عنوان یک جفت مرتبط با یکدیگر از نظر ارزشی مورد معامله قرار می گرفتند. در حال حاضر به نظر می رسد که وضع روی صعودی و اوضاع سرب نزولی است.

اما اوج نوسانات قیمتی سرب در ماه جولای رقم خورد، افزایش قیمت سرب در سه ماه اخیر تنها در ۱۴ جولای اتفاق افتاد که  به یک هزار ۹۰۵ دلار در هر تن رسید این در شرایطی است که این روند صعودی چندان دوام نداشت و مجدد این فلز روند کاهشی و پله ای خود را آغاز کرد و در ۲۷ جولای به یک هزار و ۸۰۲ دلار در هر تن رسید. در حال حاضر نیز این محصول در بورس فلزات لندن با قیمت یک هزار و ۸۲۹ دلار در هر تن معامله می شود که رشد ۰/۱۰ درصدی را نسبت به آخرین معامله تجربه کرده است.

البته همچنان تقاضا برای سرب از سوی چین نگرانی اصلی است. به نظر می رسد وضع ۴ درصد مالیات بر باتری های سربی و اسیدی در از ۶ ماه گذشته اثری منفی و فراتر از انتظار داشته است،اما به عقیده کارشناسان تاثیر این مالیات به طور مستقیم بر توازن عرضه و تقاضا اعمال نمی شود بلکه موجب علاقه بیشتر بازار نسبت به سرب خواهد شد زیرا فناوری های رقابتی مربوط به باتری های جدید مانع از وضع عوارض و مالیات های سنگین برای آن می گردد. به علاوه گزارش هایی از مقابله جدی مقامات چینی برای جمع آوری دوچرخه های الکتریکی به خاطر نگرانی از تاثیر آن ها بر امنیت جاده ای، موجب خدشه دار شدن ظاهر این فلز می شود.

حرکت آرام و با احتیاط روی به سمت صعود

آمارها نشان می دهد بازار روی به شدت با کمبود مواجه است، اما موضوع مهم برای این فلز این است که این کسری چه وقت و چگونه بر بازار فلزات تصفیه شده تاثیرگذار خواهد بود.

چیزی که از آمار کنونی بر می آید این است که بازار روی تصفیه شده در سه گذشته همچنان با مازاد عرضه مواجه بوده و محصولات پرمیم نیز در نزدیکی قیمت های پایین چهار ساله خود هستند. در کل هیچ کدام روندی صعودی را در پیش نگرفته اند.به نظر می رسد تقاضا پس از آن اندکی بهبود یافته است.

به خصوص اینکه این تقاضا در چین به دلیل افزایش هزینه های زیر بنایی بیشتر است، اما تا زمانی که توازن عرضه و تقاضا برای فلز روی به حد مطلوبی نرسد، تردید ها نسبت به روند صعودی این فلز همچنان پا بر جا خواهد بود. به نظر می رسد این اوضاع بر قیمت ها تاثیر گذار بوده، زیرا روند صعودی آن در ماه مه متوقف شده است. قیمت ها پس از عبور از این دوره تثبیت باید مجددا به مدار صعودی خود بازگردند.

در حال حاضر نیز روی در بورس فلزات لندن با قیمت ۲ هزار و ۲۷۵ دلار در هر تن معامله می شود که نسبت به آخرین معامله رشد ۰/۳۵ درصدی داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها