شکر.jpg

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این که عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به شفافیت منجر می‌شود، گفت: امروز بازرگانی دولتی و شرکت کارون شکر در بورس عرضه می‌کند و فردا توسعه نیشکر ۳۰۰۰ تن شکر عرضه می‌کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا حمیدی مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی به عنوان یکی از عرضه کنندگان اصلی شکر در بورس کالا گفت: در حال حاضر میزان خرید شکر توسط اشخاص حقوقی در بورس کالای ایران به ۵۰ تن رسیده است که بعضا عنوان می‌شود، این رقم همچنان برای خرید تولیدکنندگان صنف شیرینی و شکلات زیاد بوده و آنها توان خرید را ندارند، اما سوال اینجاست که کدام شرکت در این حوزه روزانه ۵۰ تن مصرف دارد؟

حمیدی گفت: در صنف شیرینی و شکلات در مجموع حدود ۲۰۰ تن شکر در طول یک ماه مصرف می‌شود و عرضه روزانه ۵۰ تن شکر در بورس کالا به راحتی می‌تواند نیاز تولیدکنندگان این بخش را برطرف کند. به عبارت بهتر تولیدکنندگان این بخش می‌توانند با چهار بار خرید از بورس کالا، نیاز یک ماهه خود را تامین کنند، با این تفاسیر کف ۵۰ تنی خرید از بورس کالا، کاملا منطقی است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر به اعتقاد ویژه وزیر جهاد کشاورزی به سازوکار شفاف بورس کالا اشاره کرد و گفت: براساس دستور وزیر کشاورزی، معاملات محصولات کشاورزی به منظور تامین کافی و شفافیت آماری باید در بورس کالا انجام شود که همین امروز شرکت بازرگانی دولتی و شرکت کارون اقدام به عرضه شکر در بورس می‌کنند و فردا نیز شرکت توسعه نیشکر ۳۰۰۰ تن شکر در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که عنوان شده است دلالان از بورس کالا شکر می خرند و با فروش در بازار آزاد سود می کنند، نظر شما چیست؟ گفت: براساس ضوابطی که با هم اندیشی مسوولان و بورس کالا برای معاملات شکر گذاشته شده، خریداران شکر باید دارای پروانه تولید، بهره برداری و فهرست بیمه باشند و در غیر این صورت امکان خرید از بورس کالا را ندارند، به این ترتیب امکان ورود دلالان به تالار بورس کالا غیر ممکن است و تنها مصرف کننده نهایی از بورس، شکر می‌خرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر اظهار داشت: البته تنها یک راه برای انتقال شکرهای خریداری شده از بورس کالا به بازار آزاد وجود دارد و آن، فروش محصولات توسط خود کارخانه‌های تولیدی در بازار باشد که این موضوع نیز باید توسط خود انجمن ها مثلا شیرینی و شکلات بررسی شود. برای مثال وقتی نیاز روزانه یک کارخانه ۵ تن است، اما امکان خرید ۵۰ تن را در روز دارد، این شرکت امکان فروش مازاد نیاز خود در بازار آزاد را دارد که انجمن باید میزان خرید و مصرف محصولات را مورد بررسی قرار دهد.

وی در پایان تاکید کرد: روند معاملات بورس کالا به مراتب شفاف تر و نظامند تر از بازار آزاد است و امیدواریم زمان تحویل شکر از سوی بازرگانی دولتی نیز به حداقل برسد، تا دیگر هیچ مشکلی در این زمینه باقی نماند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها