• ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
  • کد خبر: 48958
کامودیتی

در یک هفته اخیر بازارهای جهانی با نوسان در بازارهای نفت و فلزات روبرو بود. قیمت مس در هفته‌ای که گذشت با ۴.۲ درصد رشد به بیش از ۸۳۰۰ دلار رسید. خوشبینی‌ها به واکسیناسیون جهانی کرونا و شواهدی از پیشرفت در روند تصویب بسته‌ حمایتی ۱.۹ میلیارد دلاری آمریکا در مثبت شدن فضای بازار جهانی اثرگذار بوده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، با توجه به افزایش قیمت مس در هفته گذشته، خریداران در بازار فلزات لندن نسبت به خرید در چنین قیمت هایی بی میل بودند. مسائل بنیادی بازار این محصول همچنان قوی است. واردات مس چین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۱ درصد افزایش داشته، این در حالی است که واردات قراضه مس به دلیل تغییر در سیاست واردات، به طور قابل توجهی کاهش داشته است. از ابتدای سال ۲۰۲۱، به دلیل محدودیت عرضه کنسانتره مس در چین، شاخص RC/TC با افت مواجه شده است. در پایان ژانویه این شاخص به ۴۰ دلار رسیده بود که کمترین مقدار از ۲۰۱۳ تاکنون است. دیگر فلزات نیز هفته گذشته مثبت بودند که در این خصوص می‌توان به رشد ۳.۲ درصدی سرب، ۵.۷ درصدی روی و ۳.۶ درصدی آلومینیوم اشاره کرد.

قیمت نفت در معاملات هفته کاری گذشته بیش از ۵.۲ درصد افزایش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۶۲.۴ دلار بر بشکه به بالاترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسید. تحلیلگران شرکت کپیتال اکونومیکس در یادداشتی با اشاره به رشد هفتگی طلای سیاه نوشتند: قیمت نفت هفته گذشته رشد اخیرش را تحت تاثیر نشانه های کاهش سطح ذخایر نفت به خصوص در آمریکا حفظ کرد. انتظار داریم با احیای تقاضا برای سوخت حمل و نقل که همسو با کاهش محدودیت های کرونایی روی خواهد داد، ذخایر نفت در سال میلادی جاری کاهش بیشتری پیدا کند. جیم ریتربوش، رییس شرکت ریتربوش و آسوشیتس در ایلینویز نیز اظهار کرد: انتظارات برای بسته کمک کرونایی و پیشرفت واکسیناسیون احتمالا تقاضا برای داراییهای پرریسک را حفظ کرده و از بازار نفت پشتیبانی خواهد کرد. با وجود تمامی مناسبات این بازار، موسسه گلدن ساچس همچنان بازار نفت را صعودی می‌داند و برآورد می‌کند که بهای نفت برنت تا اواسط سال جاری میلادی به ۶۵ دلار به ازای هر بشکه نیز برسد. اما در این میان بسیاری از تحلیلگران این بازار بر این باورند که از هم اکنون شاخص‌های قرمز شدن بازار درحال چشمک زدن است و در این شرایط تصحیح قیمت‌ها جای تعجب ندارد.

قیمت انس طلا، هفته گذشته در محدوده خنثی در نوسان بود و به رشد ۰.۶ درصدی بسنده کرد. در هفته های اخیر، بیت کوین رشد قابل توجهی داشته و به نظر می رسد سرمایه، به جای طلا، به سمت بیت کوین هدایت شده است. روند رو به رشد بازارهای سهام جهانی نیز مانعی در مقابل رشد بازار طلا است. بازار طلا منتظر ورود محرک بعدی است. اگرچه واکسیناسیون در آمریکا امیدوار کننده است اما تا زمان از بین رفتن ریسک کرونا، مسیر طولانی در پیش است. بنابراین انتظار سقوط قیمت طلا در حال حاضر وجود ندارد و انتظار می رود نفوذ قیمت به زیر ۱۸۰۰ دلار فرصت خرید برای خریداران باشد. آخرین دادوستدهای این فلز گرانبها در سطح ۱۸۲۳.۵ دلار در هر اونس رقم خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها