• ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
  • کد خبر: 48887
طلا

تحلیلگران بازار جهانی می گویند با ناکامی اونس طلا در شکستن قیمت ۱۸۵۰ دلار در هفته گذشته، عقب نشینی احتمالی به پایین ۱۸۰۰ دلار، راه را برای فروش بیشتر در بازار این فلز ارزشمند هموار خواهد کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، شون لاسک، یکی از مدیران والش تریدینگ در این باره گفت: طلا از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون عملکرد ضعیفی داشته و بازار این فلز ارزشمند اوقات دشواری را برای رسیدن به سطوح ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۰ دلار سپری کرده است. اگر به عملکرد رمزارز نگاهی بیاندازید، این موضوع تا حدودی تعجب آور خواهد بود.

رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار قویتر روی قیمت طلا سنگینی می کند و تا زمانی که عامل تاثیرگذار قابل توجهی وجود نداشته باشد که روند مذکور را معکوس کند، طلا همچنان محتاط خواهد ماند.

در معاملات روز جمعه بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل سه دلار و ۶۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۸۲۳ دلار و ۲۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته رشد ملایمی را به ثبت رساند.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد گروه لاسال فیوچرز اظهار کرد: این دیدگاه وجود دارد که گشایش اقتصادی آغاز خواهد شد. هر چند فروش بالایی در معاملات دلار وجود داشت اما شاخص دلار روز جمعه در سطح ۹۰.۷۰ واحد تحکیم شد.

به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز، بازار طلا همچنان منتظر اجرای برنامه محرک مالی توسط دولت بایدن است و تاخیر بیشتر در اجرای این برنامه، قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار می دهد. همچنین این گمانه زنی مطرح شده که شماری از دموکراتها به دلیل افزایش حداقل دستمزد، به لایحه برنامه کمک مالی رای نمی دهند. اگر آنها در سمت جمهوریخواهان نتوانند این مسئله را جبران کنند، مشکل وجود خواهد داشت. بازار فلزات ارزشمند در حال حاضر انتظار دارد تدابیر محرک مالی اجرا شوند و با طولانی شدن این انتظار، افراد به سودگیری در بازار می پردازند.

ریسک سقوط قیمت طلا به کانال ۱۷۰۰ دلار

به گفته لاسک، اگر اونس طلا موفق نشود هفته جاری کانال ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند، این ریسک وجود دارد که سرمایه گذاران معاملات خریدشان را نقد کنند که این اقدام قیمت طلا را به کانال ۱۷۰۵ تا ۱۷۱۰ دلار عقب خواهد راند که معادل حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد بود.

وی در ادامه افزود: خریداران زیادی در بازار وجود دارد در حالی که روند صعودی دیده نمی شود. در بلندمدت کاهش قیمت با تقاضای خرید روبرو می شود اما چه کسی می تواند بگوید بازار ممکن نیست از سطح فعلی پنج درصد دیگر سقوط کند. سطح قیمت ۱۷۰۵ تا ۱۷۱۰ دلار هدف گذاری بعدی در روند کاهشی خواهد بود. بازار ETF در حال حاضر شاهد روند خروج سرمایه بوده است.

اما پیتر هاگ به کیتکونیوز گفت: اگر طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار نزول کند یا به بالای ۱۸۵۰ دلار صعود کند، تعجب آور خواهد بود و انتظار دارم هفته جاری طلا در محدوده ۱۷۸۰ تا ۱۸۵۰ دلار معامله شود و در سطح ۱۸۰۰ دلار از حمایت برخوردار باشد.

ندوس گفت: اونس طلا آماده است سطح ۱۸۰۰ دلار را امتحان کند زیرا در حال حاضر پایین میانگین قیمت معامله می شود.

توقف در بازار معاملات فیزیکی طلا

پیتر هاگ به کیتکونیوز اظهار کرد: به نظر می رسد به دلیل پریمیومهای بالایی که روی تقاضا تاثیر منفی گذاشته اند، بازار فیزیکی طلا دچار توقف شده است. سرمایه گذاران غیرحرفه ای تمایل کمتری برای دنبال کردن پریمیومها در بازار طلا و نقره دارند و میزان موجودی طلا ضعیف است.

مسئله نامعلوم مهم دیگری که در حال حاضر وجود دارد مربوط به کالای آمریکایی است. ضرابخانه آمریکا تولید سکه های بوفالوی آمریکایی را متوقف کرده و قصد دارد تولید سکه طلای عقاب آمریکایی یک اونسی با طرح قدیمی را متوقف کند.

هاگ گفت: به مدت چهار تا شش هفته آینده کالای جدید زیادی وجود ندارد تا زمانی که ضرابخانه آمریکا تولید سکه طلای عقاب آمریکایی با طراحی جدید را آغاز کند. در نتیجه فروشندگان اکنون هر چه موجود داشته باشند با نرخ بالاتری خواهند فروخت.

آمار اقتصادی

بازارها توجه زیادی به جزئیات گزارش نشست بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا خواهند داشت که به ترتیب روز چهارشنبه و روز پنج شنبه منتشر می شوند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، سایر اطلاعات اقتصادی مورد توجه شاخص قیمت تولیدکننده، خرده فروش و تولید صنعتی آمریکا در روز چهارشنبه و شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در روز پنج شنبه خواهد بود. تحلیلگران همچنین منتظر شاخص تولید نیویورک ایمپایر استیت در روز سه شنبه و شاخص تولید فیلادلفیا فدرال رزرو در روز پنج شنبه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها