سیب

سه شنبه گذشته نشستی در بورس کالای ایران با حضور دو نماینده مجلس، مدیرعامل بورس کالای ایران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و مسوولان اقتصادی استان آذربایجان غربی با موضوع امکان سنجی ورود محصولات استان آذربایجان غربی از جمله سیب به بورس کالا برگزار شد که عرضه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سیب موجود در سردخانه های این استان در اولویت اقدامات قرار گرفت.

به گزارش «کالاخبر»، در جلسه سه شنبه گذشته، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس، شهروز برزگر نماینده سلماس در مجلس، داود غفارپور نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان‌غربی، رسول جلیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، علی شریعتی مقدم رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و ابراهیم حق جو دبیرکل اتاق بازرگانی ارومیه، شرایط ورود محصولات کشاورزی این استان را با حامد سلطانی نژاد مدیرعامل و علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه موضوع ورود محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی از جمله سیب، انگور، گندم، کشمش، چغندرقند، عسل، خشکبار و گیلاس مطرح و مذاکرات برای ورود این محصولات انجام گرفت.

پتانسیل بالای استان آذربایجان غربی

داود غفارپور نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان‌غربی در ابتدای این نشست گفت: آذربایجان غربی، استان مهمی در حوزه تولید کالاهای کشاورزی به خصوص سیب است البته در دیگر محصولات نظیر انگور، چغندر قند، گندم، خشکبار و گیلاس نیز جایگاه و پتانسیل های خوبی دارد لذا ضرورت این موضوع احساس می شود که بورس کالا در حوزه کشاورزی به ما کمک کند.

او افزود: آذربایجان غربی استان مرزی است و می طلبد علاوه بر ورود کالاهای استان در حوزه مبادلات داخلی بورس کالا در حوزه صادرات نیز از ظرفیت های رینگ صادراتی بورس استفاده شود.

رتبه اول صادرات سیب کشور

در ادامه رسول جلیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی، ۶ میلیون و  ۸۰۰ هزار تن است که شامل محصولات زراعی، باغی و دامی می شود. ۴.۷ میلیون تن از این میزان سهم محصولات زراعی بوده که عمده آن و چیزی حدود ۲ میلیون تن را چغندر قند شامل می شود. مابقی نیز شامل حبوبات، غلات، سبزی و سیفی در برمی گیرد که تولید گندم ۶۵۰ هزار تن برآورد می شود و سهم سایر محصولات کمتر است.

وی ادامه داد: در حوزه محصولات باغی، تولید استان یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده که ۸۵ درصد آن را سیب و انگور به میزان یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شامل می شود. یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این میزان سهم سیب و ۲۷۰ هزار تن انگور است.

جلیلی خاطرنشان کرد: در سال جاری انگور عمدتا در قالب بسته های یک کیلویی و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد. همچنین سال گذشته از ۷۳۰ هزار تن سیب صادر شده کشور، ۵۴۰ هزار تن مربوط به استان آذربایجان غربی بوده است؛ ارزش این صادرات چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود.

او اظهار داشت: علاوه بر محصولات کشاورزی، استان آذربایجان غربی با تولید ۲۲ هزار تن عسل رتبه اول تولید عسل کشور را با سهم ۲۷ درصدی دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری مصوباتی مشکل زا در حوزه صادرات سیب ابلاغ شد و در نهایت ستاد تنظیم بازار موضوع تهاتر واردات موز در ازای صادرات سیب را مطرح کرد و درنتیجه در ازای واردات یک کیلو موز امکان صادرات ۱.۵ کیلو سیب فراهم شد.

جلیلی یادآور شد: عرضه سیب در بورس کالا نه تنها مشکل فروش داخلی این محصول را حل می کند بلکه بورس کالا می تواند در فروش صادراتی سیب نیز راهکارهایی را به کشاورزان استان ارائه دهد.

آمادگی کامل بورس کالا برای عرضه کالاهای کشاورزی

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این جلسه گفت: برای راه اندازی یک بازار متشکل باید مقدماتی فراهم شود و ایجاد زیرساختی همچون انبار برای راه اندازی معاملات کشاورزی الزام آور است همان طور که تاکنون معاملات انواع محصولات از جمله زعفران، پسته، زیره، کشمش و خرما اجرایی شده است. 

وی افزود: آذربایجان غربی پتانسیل خوبی در حوزه کشاورزی دارد و ما آمادگی داریم در کنار ورود سایر محصولات، سیاست قیمت تضمینی گندم را نیز اجرا کنیم. در سال ۹۶ بالغ بر ۲.۵ میلیون تن گندم در بورس کالا کشف قیمت شد و مورد معامله قرار گرفت و ۵۰۰ هزار تن نیز از بورس کالا به عراق صادر شد. اما در ادامه قیمت گندم تحت کنترل دولت قرار گرفت و سیاست قیمت تضمینی برای آن اعمال شد. در بحث گندم زیر ساخت های خوبی در بورس طراحی شده که در این زمینه مذاکرات با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی در حال انجام است.

سلطانی نژاد ادامه داد: درمورد سیب نیز باید در ابتدا چند انبار پذیرش شود و بورس کالا این امکان را دارد که از سردخانه های استان به عنوان انبار بازدید کند. پس از انتخاب انبار، موضوع مهم دیگر، استاندارد کالا است و باید با همکاری فعالان این حوزه استاندارد سیب عرضه شده در بورس تدوین و معرفی شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه امکان ورود کنسانتره سیب نیز در بورس کالا وجود دارد به محصول انگور اشاره کرد و گفت: از آنجا که بحث انبارش کالاهای پذیرش شده و فسادپذیری محصول در بورس کالا مطرح است، لذا بحث عرضه کشمش به جای انگور می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه اظهار داشت: در بورس کالا آمادگی کامل برای فراهم کردن زیرساخت های لازم عرضه داخلی و صادراتی کالاها و کشف قیمت منصفانه وجود دارد و تجربیات گذشته نشان می دهد، حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی از ملزومات توسعه معاملات کشاورزی است.

عرضه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سیب در بورس

در ادامه این نشست شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس گفت: بورس کالا می تواند فرآیند بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی را تسهیل کند و پیشنهاد ما این است با انجام مقدمات لازم و با بهره گیری از سازوکار بورس، تامین محصولات در زمان های اوج مصرف همچون شب عید نیز از مسیر بورس کالا انجام شود.

وی اظهار داشت: به عقیده من برای آغاز عرضه سیب استان آذربایجان غربی می توان با پذیرش یک سردخانه معاملات را شروع کرد و برای این کار تقسیم وظیفه میان اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، بورس کالا و سایر نهادها و مجموعه های مربوطه انجام شده تا برای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سیب موجود در سردخانه های استان که بدون عرضه در بورس نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن آن امکان جابجایی و فروش دارد را برای صادرات و فروش خارجی از طریق بورس عرضه کنیم؛ فروش این حجم از سیب ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: آذربایجان غربی آمادگی دارد در حوزه سیب، انگور، کشمش، چغندر، عسل و تخمه آفتاب گردان همکاری کند و این ها اقلامی است که پتانسیل خوبی در استان دارند اما اولویت نخست سیب است‌. امیدواریم ظرف دو هفته آینده معیار های پذیرش نخستین انبار تعیین و شاهد پذیرش نخستین انبار سیب در استان باشیم.

تولیدات برند هر استان، بورسی شود

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در این جلسه گفت: علاوه بر عرضه سیب در بورس کالا که به زودی عملیاتی می شود، به عقیده من باید با استفاده از ظرفیت بورس کالا یک اقدام اساسی و ماندگار انجام داد؛ این اقدام می تواند معرفی تولیدات برند و مهم کشاورزی هر استان برای پذیرش و عرضه در بورس کالا باشد تا به مرور کل کشاورزان کشور و نهادهای مرتبط با بورس کالا آشنا شوند.

وی افزود: آذربایجان غربی نیز در حوزه صنعتی سرآمد است و این استان در تولید سنگ های تزئینی هم از پتانسیل و مرغوبیت خاصی برخوردار است و به نظر می رسد این دست کالاها نیز قابلیت عرضه در بورس کالا را دارد.

ذاکر اظهار داشت: در جلسه ای با وزیر کشاورزی، اصلاحات تبادلات تجاری سیب به گمرک همین روزها ابلاغ می شود و از این پس صادرات سیب روی روال عادی برمی گردد.

استمرار عرضه کالای استاندارد از مسیر بورس

علی شریعتی مقدم رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: در کنار عرضه محصولات در بورس کالا باید از طریق ابزارهای مالی این بورس از جمله قراردادهای آتی، اطمینان را در بازارها افزایش دهیم.

وی با اشاره به این نکته که در حوزه صادرات، کشورهای خواستار محصولات ایرانی، استمرار عرضه کالای استاندارد را می خواهند، افزود: باید بتوانیم میوه مرغوب و یکدست ایران را به دست بازارهای هدف صادراتی برسانیم و چراکه واردکنندگان توقع دارند کالاها استاندار بوده و مستمر به دستشان برسد. در زعفران تاحدود زیادی این مسائل حل شده و در سیب که یک محصول عام تر است توقع این است که بتوانیم این مسئله را رعایت کنیم.

شریعتی مقدم با بیان این مطلب که قیمت های فروش صادراتی کالاهای کشاورزی ایران کمتر از نرخ های جهانی فروش می رود درحالی که باید نسبتی از قیمت صادراتی به دست کشاورز برسد و به کمک سازوکار بورس کالا می توان محصولات را با قیمت های بهتری به مقاصد صادراتی عرضه کرد.

وی ادامه داد: به عقیده من، بورس کالا می تواند به صادرات کالاهای کشاورزی نظم دهد؛ همچنین بورس کالا، ابزاری برای تامین مالی و شکل دهی صحیح به بازار از طریق ابزارهای مشتقه است و ما معتقدیم استانداردهای سختگیرانه بورس کالا به  بهبود روند صادرات کالاهای کشاورزی و استقبال طرف های خارجی کمک می کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بورس کالا همواره همراه فعالان اقتصادی بوده و همکاری لازم را در راستای رفع مشکلات داشته و نگاه جهانی در بورس حکم فرما بوده است.

در همین راستا حوزه زعفران تحول خوبی را با ورود به بورس دیده است و اقتصاد سالم با فعال کردن بیشتر بورس می تواند شکل بگیرد و توقع ما انجام بسیاری از معاملات از طریق بورس است.

توسعه فعالیت بورس کالا در استان ها با پذیرش انبار

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز در این جلسه گفت: بورس کالا در استان ها تالار ندارد و در واقع روند توسعه فعالیت بورس کالا در استان های مختلف، پذیرش انبار است؛ برای نمونه در خراسان رضوی با وجود آنکه تالار اختصاصی نداریم اما با پذیرش انبارهای مختلف، زعفران، زیره و پسته این استان در حال معامله در بورس کالاست.

وی افزود: در مساله پذیرش انبارها، استانداردها اولین مطلب است که این استانداردها باید مورد پذیرش بورس باشد و در این امر، اهلیت انباردار اولویت نخست است. مساله دیگر تضامین و بیمه نامه متناسب با حجم پذیرش انبار است.

ناصرپور خاطرنشان کرد: مساله مهم دیگر این است که باید در تعامل با وزارت و سازمان جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و مجموعه های فعال حوزه کشاورزی استان آذربایجان غربی، تدوین و وضع استاندارد محصول انجام شود.

گفتنی است در خاتمه جلسه مقرر شد فردا (شنبه ۲۵ بهمن) نشستی در ارومیه با حضور نمایندگانی از مجلس، اتاق بازرگانی ارومیه، سردخانه دارها، اصناف و بورس کالا به منظور اعلام شرایط پذیرش انبار، انتخاب استاندارد سیب برای عرضه در بورس و معرفی چند انبار از سوی فعالان بازار سیب برگزار شود و در اولین فرصت سمیناری با حضور فعالان و تجار سیب در استان آذربایجان غربی به منظور آشنایی آن ها با نحوه پذیرش انبارها و انجام معاملات در بورس کالا برگزار شود.

      

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها