4524.jpg

قیمت گذاری فولاد در داخل با کشف قیمت در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد ولی در خارج باید تابع قیمت های جهانی باشیم به طوریکه فولاد چین با ۸۲۰ میلیون تن تولید سالانه و ۱۲۰ میلیون تن صادرات حرف اول را در دنیا می زند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شرکت سهامی فولاد مبارکه با حفظ حداقل ۴۵ درصد از سهم تولید داخل کشور پیشتاز در این عرصه بوده است . محصولات این شرکت از طریق بورس کالا به فروش می رسد و به گفته معاون اقتصادی و مالی آن حذف واسطه ها و فروش از طریق بورس برای این شرکت بسیار مفید بوده است. همچنین کشف قیمت محصولات هم از طریق بورس کالا صورت می گیرد.

این شرکت با حجم قابل توجه دارایی بزرگترین شرکت بورسی به شمار می رود و هر ساله سود قابل توجهی را بین سهامداران خود تقسیم می کند .

دکتر بهرام سبحانی که مدیرعامل این شرکت است در گفتگو با ماهنامه بازار سرمایه از طرحهای توسعه ای شرکت طوری سخن به میان می آورد که به نظر می رسد این شرکت در نظر دارد گوی رقابت را از دستان رقبای خارجی خود خارج نماید. طرح های توسعه ای که هر کدام متحمل هزینه بی شماری است اما شرکت فولاد مبارکه اصفهان با درایت و مدیریت سازنده سعی دارد هر کدام را یک به یک اجرایی کند. با اجرای هر کدام از طرح ها علاوه بر افزایش دارایی سهامداران شرکت ، کشور هم به ارزآوری و رشد تولید و اشتغال در آینده خواهد رسید.

در ادامه گفتگو کامل ماهنامه بازار سرمایه با دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان را بخوانید.

در مورد شرکت فولاد مبارکه و انواع محصولات تولیدی این شرکت بویژه محصولات صادراتی برای ما بیشتر توضیح دهید و بگویید اساساً کدام نوع از محصولات شما مشتری زیادی را در پی دارد؟

فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده فولاد تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست.فولاد مبارکه بیش از ۷میلیون تن فولاد تولید می کند. تولید اصلی شرکت انواع ورق مانند ورق نورد گرم و سرد است. نورد گرم در سطح لوله و پروفیل و مخازن نفت و گاز کاربرد دارد و نورد سرد در ساختمان سازی در لوازم خانگی و خودرو به آن نیازدارند. دیگر تولید ورقهای پوشش دار، رنگی،گالوانیزه یا قلع اندود است که اینها هم مصرف صنعتی، صنایع بسته بندی، لوازم خانگی و ساختمان سازی دارد .

ما علاوه بر مجتمع صنعتی فولاد مبارکه که در شهرستان مبارکه است یک مجموعه تولیدی در شهرستان لنجان اصفهان به نام فولاد سبا را در اختیار داریم که این مجموعه با ظرفیت ۷۵۰ هزار تن ورق نورد گرم تولید می کند. یک مجموعه در بندرعباس به نام فولاد هرمزگان داریم که ظرفیت تولید فولاد ۱.۵ میلیون تن تختال را دارد . مجموعه این سه واحد تولیدی تقریباً تولید ۵۰ درصد فولاد کشور است . هر چه در کشور فولاد تولید می شود ۵۰ درصد آن از مجموعه فولاد مبارکه است .

علاوه بر اینها ما یک کارخانه دیگر در کاشان به نام فولاد امیر کبیر داریم که ورق کالوانیزه تولید می کند یک کارخانه هم در استان چهار محال و بختیاری در سپیددشت سهامدار هستیم که ورقهای گالوانیزه مخصوص بدنه خودرو تولید می کند .

یک پروژه بزرگی در شهرستان خواف در مرز افغانستان داریم. این یک پروژه معدنی با تولید  ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و ۵ میلیون گندله است و خوراک واحدهای دیگر را تأمین میکند. مجموعه فولاد مبارکه یک مجتمع فولادی بزرگ و در منطقه بی نظیراست و حجم داراییهای بسیار بالایی دارد. بزرگترین شرکت بورسی با ۷۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده هستیم البته ارزش دارایی های ما چندین برابر سرمایه ثبتی ماست.

در مورد طرح های توسعه ای شرکت بگویید.

در هرحال، بیشتر منایع ما درگیر طرح های توسعه ای است. یکی در فولاد سپیدشت است که به صورت مشارکتی با ایمیدرو سرمایه گذاری می کنیم. در آنجا طرح ۱.۵میلیون تن ورق گرم و فولادسازی است. در سنگان هم تولید گندله سازی و کنسانتره را در اختیار داریم که در شهریور ماه راه اندازی خواهد شد .

در فولاد مبارکه و سبا هم دو طرح توسعه ای بزرگ در دستور کار داریم .در فولاد سبا افزایش ظرفیت تولید ورق نورد گرم از ۷۵۰هزار تن فعلی به ۱.۵  میلیون تن خواهد بود که احتمالاً تا پایان شهریور کار نصب آن انجام می شود و از اول پاییز راه اندازی خواهد شد .

درفولاد مبارکه می خواهیم کارخانه ریخته گری احداث کنیم که دو میلیون تن به ظرفیت ما اضافه خواهد شد و رقم ۵.۲  میلیون تن شرکت به ۷.۲ میلیون تن می رسد. با احتساب کل اینها تا پایان سال مجموعه فولاد مبارکه ،یک مجموعه تولیدی بالای ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید را به دست خواهد آورد . برای رسیدن به این رقم شاید از سال ها روی آن برنامه ریزی شده است و نتایج آن در این سال به دست می آید و به بهره برداری می رسد.

تولید کنسانتره ما اواخر سال ۹۶ به بهره برداری می رسد که این دو پروژه خوراک فولاد مبارکه را تأمین می کند . تقریباً بخش عمده ای از نیاز فولاد مبارکه از واحدهای گل گهر و چادرملو تأمین می شود که با احداث پروژه های سنگان و سبا در خود مجموعه فولاد مبارکه دیگر کنسانتره و گندله از خود شرکت تأمین خواهد شد . 

با افزایش سرمایه ای که ثبت کردید آیا تأثیری در طرح های توسعه ای شما داشت؟

سرمایه ما ۵ هزار میلیارد تومان بود و امسال با سرمایه ثبت شده حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان شده است . یعنی ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم و این از محل سود سهامداران بوده است. علت آن هم این است که وقتی مجموعه تولیدی در حال توسعه است و مرتب به ظرفیت تولید خود اضافه می کند این منابع باید از سوی سهامداران تأمین شود، ما به جای اینکه از سهامدار بخواهیم تا پول بدهد و ما طرح توسعهای راه اندازی کنیم برای آنها از دارایی فعلی سود ایجاد می کنیم و از آنها می خواهیم تا اجازه دهند که سود شرکت را در قالب افزایش سرمایه وارد طرح های توسعه ای شرکت کنیم که این به نفع سهامداران خواهد بود. البته بخشی از سودها را توزیع می کنیم. مثلاً سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد سود قابل تقسیم را در افزایش سرمایه آوردیم و بقیه را توزیع کردیم و در حال حاضر هم سودی بین سهامداران توزیع میکنیم تا هم بخشی از سود را در قالب افزایش سرمایه صرف کنیم و هم بخشی را در طرح توسعه ای سرمایه گذاری کنیم .

سرمایه ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به زمانی است که فقط مجموعه فولاد مبارکه بود و نهایتاً چند واحد کوچکتر جانبی که در کنار آن کار میکردند اما در حال حاضر ما بزرگترین مجموعه فولادسازی در کشور هستیم و در حال صعود به میزان ۱۰ میلیون تن تولید خواهیم بود . بنابراین برای این میزان صعود باید محل افزایش سرمایه و از طریق محل سود سهامداران تأمین منابع کنیم .

برای افزایش سرمایه به سهامداران خرد چگونه به آنها اطمینان می دهید که این ریسک سرمایه گذاری جدید را بپذیرند؟

ما هر سال مجمعی که در تیر ماه برگزار میکنیم یک عملکردی در زمینه سال مالی منتهی به پایان سال قبل اعلام می کنیم در واقع به سهامدار خرد و کلان شرکت یک برنامه سالیانه ارائه می دهیم و در آن برنامه به سهامدارها اعلام می کنیم که در نظر داریم چه کارهایی را در بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت انجام دهیم برنامه بلند مدت ما ۶ تا ۱۰ ساله است . برنامه میان مدت ما ۵ ساله است و برنامه کوتاه مدت ما برنامه های یک تا دوساله است . در مجمع طرح های توسعه ای را معرفی می کنیم و وقتی گزارش هیأت مدیره در آنجا به تصویب می رسد، برنامه آتی شرکت مصوب مجمع می شود و با آن مصوبه است که ما طرح های خود را اجرا میکنیم، لذا سهامداران در جریان عملکرد ما قرار می گیرند .

اما هر طرحی یک مدت زمان اجرا دارد و طرح های فولادی سنگین هستند یعنی امروز که پروژه را شروع می کنیم یک تا دو سال بعد نتیجه می دهد . اما سهامداران هر ساله در مجمع در جریان گزارشات پروژه ها قرار میگیرند و وقتی طرح به بهره برداری میرسد از حالت ساخت طرح خارج شده و به  بهره برداری و درآمد میرسد.

در مورد حضور شرکت فولاد مبارکه در بازار های جهانی بگویید.

شرکت فولاد مبارکه به دلیل اینکه بر مبنای سیستم مدیریتی بین المللی اداره می شود جای خودش را در بازار های جهانی باز کرده است .بر اساس ارزیابی که مؤسسه World Steel Dynamic  انجام داده بین ۳۶ شرکت در بین کل فولاد سازی های مطرح جهانی، فولاد مبارکه رتبه دهم را کسب کرده است . و این جایگاه بالایی برای ماست. ما از تولید ات همواره حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد را برای صادرات اختصاص می دهیم و با توجه به اینکه مصرف کنندگان محصولات فولاد مبارکه ،کارخانه های تولیدی بزرگ هستند در قالب قرارداد با ما همکاری میکنند و این موضوع باعث می شود ما اطمینان حاصل کنیم که بازار تثبیت شده ای داریم .

ما از سال ۹۲ از حدود ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون تن صادرات رسیدیم . سال ۹۳ نزدیک به ۱.۵میلیون تن هدف گذاری کردیم و محصولاتمان را صادر کردیم و سال ۹۴ حدود ۱.۵ میلیون تن هدفگذاری کردیم اما ۱.۸ میلیون تن صادرات داشتیم یعنی ۲۰ درصد بالاتر از برنامه صادر کردیم و نکته مهم تر اینکه ما بخش مهمی از صادرات را به اتحادیه اروپا که بزرگترین تولید کنندگان فولاد است صادر کردیم و این یعنی کیفیت ما مورد تأیید اتحادیه اروپاست .

پس شما تولید محصولات صادراتی را هدفگذاری کردید؟

در حال حاضر دولت تأکید به صادر محوربودن دارد یعنی تأکید می کند که همواره میزانی را برای صادرات تولید کنیم نه اینکه هر وقت در داخل رونق محصولات وجود نداشت صادر کنیم. خوشبختانه در فولاد مبارکه این سیاست را پیاده سازی کردیم و ۳۰ درصد تولید خود را برای صادرات در نظر گرفتیم .

پس شما مشتری دائمی خارجی هم در اختیار دارید؟

به دلیل همین مشتری خارجی بود که ما حتی در زمان تحریم هم صادرات داشتیم یعنی زمانی که فروش داخل با مشکل مواجه بود ما محصولاتمان را صادر می کردیم.

در حقیقت وصل شدن به بازار های جهانی برای ما یک حسن است و آن اینکه آسیب پذیری ما کم می شود . وابسته بودن به بازار داخلی ممکن است بر مبنای فاکتورهای اقتصادی در داخل به یکباره با شدت و ضعف همراه باشد و مجموعهای مانند فولاد مبارکه نمی تواند صرفاً به بازار داخلی متکی باشد، اگر این طور بود که سال گذشته در رکود اقتصادی و کاهش تقاضا داخلی ما باید کارخانه را تعطیل می کردیم، ولی همین که به بازارهای جهانی وصل هستیم و می توانیم صادر کنیم این نشان قوت است، برند فولاد مبارکه در اروپا شناخته شده بین مصرف کنندگان ورقهای فولادی است. ما این قدرت مانور را داریم و یک حداقل را برای صادرات تعریف می کنیم، قراردادهای بلند مدت با طرفهای خارجی میبندیم، که اگر بازار داخل به کما رفت و به رکود حتی مقطعی رسید میتوانیم آن میزان حداقل را افزایش دهیم تا متضرر نشویم اقدامی که سال گذشته انجام دادیم ، یعنی صادرات را از ۱.۵ میلیون تن به ۱.۸ میلیون تن رساندیم  .

قیمت گذاری های فولاد در داخل و خارج بر چه مبنایی است ؟

قیمت گذاری فولاد در داخل و خارج کاملا با هم فرق دارد. در داخل کشف قیمت در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد ولی در خارج باید تابع قیمت های جهانی باشیم.در قیمت های جهانی تقریبا در فولاد چین حرف اول را می زند چون با ۸۲۰ میلیون تن تولید سالیانه و ۱۲۰ میلیون تن صادرات طبیعی است که نرخ جهانی را تعیین کند و یا در قیمت ها تأثیرگذار باشد. اما شرکت مبارکه توانسته است با همه فراز و فرودها طی این سال ها  راه خودش را پیش ببرد و نیاز داخل و خارج را تأمین کند. با طرح های توسعه ای هم که در دستور کار داریم و تا پایان امسال یک به یک وارد مدار میشوند می توانیم هم سهم داخل را افزایش دهیم و هم به میزان صادراتمان اضافه کنیم .

آیا با افزایش میزان صادرات می توانید در آینده نزدیک شما هم در قیمت فولاد صادراتی و بازارهای جهانی تأثیرگذار باشید؟

ببینید رقم صادراتی کشور ما پایین است مثلا سال گذشته ۱۶ میلیون تن تولید داشتیم که ۴ میلیون تن را صادر کردیم. چین یک تنه ۱۲۰ میلیون تن صادر می کند. از طرف دیگر روسیه و اوکراین تأثیرگذارند. مثلاً اگر چین قیمت را ۳۲۰ دلار تعیین کند ما دیگرنمی توانیم ۴۰۰ دلار اعلام قیمت کنیم حالا به دلیل کیفیت و برندمان شاید بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ دلارگران تر بفروشیم اما بیش ازاین نمی توانیم.

آیا درست است که ایران یک درصد فولاد جهان را تامین می کند و فولاد مبارکه نیمی از این میزان را؟

بله در دنیا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولاد تولید می شود که ایران ۱۶ میلیون تن تولید می کند و این یک درصد تولید دنیا می شود و نیمی از این رقم در فولاد مبارکه تولید می شود.

با توجه به صحبت های شما شرایط شرکت خوب است و همه چیز در مسیر درست پیش می رود، با این تفاسیر آیا پیش بینی می کنید که در پایان سال سود خوبی به سهامداران تقسیم کنید ؟

چون امسال افزایش سرمایه نداریم هر سودی که شرکت به دست آورد را توزیع می کنیم. البته در مورد سود شرکت یک نکته مهمی را عرض کنم، نقدینگی در شرکت ها مانند خون در رگ و بدن است وقتی شرکتی سهامدار دارد و باید آخر سال سود عملیاتی شرکت را از شرکت خارج کند این مانند این است که خون را از بدن خارج می کند و بدنه شرکت را تضعیف می کند، برای اینکه حیات شرکت ها به خصوص در صنعت فولاد به توسعه وابسته است اصلاً نباید درجا بزنند بویژه که فولاد مبارکه از روزی که احداث شد ظرفیت ۲.۴ میلیون تنی داشت اما امسال مدعی افزایش ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن است .یعنی ۴ برابر از ظرفیت را می خواهد توسعه دهد . بنابراین توسعه فولاد این قدر سنگین است که با تسهیلات بانکی جوابگو نباشد یعنی مثلاً یک بانک نهایتاً ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدهد این برای طرح های سنگین تولیدی که نیازمند ارقام ۲ تا ۳ هزار میلیاردی است تسهیلات بانکی رقمی نیستند. لذا باید به صورت تدریجی در طول پروژه از سود سالیانه و منابع داخلی شرکت سرمایه پروژه ها را تأمین کنیم.

متکی بودن به منابع داخلی خود سود ایجاد می کند اما اگر کل سود را به سهامدار توزیع کنیم قطعاً به توسعه آسیب می زند. درحالی که اگر سهامداران با شرکت مدارا کنند شرایط بهتر خواهد شد البته شکرخدا  ما سهامدارانی داریم که متوجه این موضوع هستند که پول در فولاد دورریزی ندارد. اگر یک ریال در فولاد سرریز شود به جای یک ریال دو ریال آورده و دارایی ایجاد می کند . البته ما وظیفه داریم در پایان سال با توجه به EPS که اعلام کردیم سود تقسیم کنیم ولی ترجیح می دهیم همه سود را توزیع نکنیم که حالا اگر افزایش سرمایه داشته باشیم که انجام می دهیم و اگر خیر که توزیع تقسیمی را تا ۸ ماه بعد از مجمع پرداخت میکنیم.

در بین صحبت اشاره به تنوع محصول کردید آیا محصول جدیدی در دستور کار دارید؟

ما هر چه جلوتر می رویم و ظرفیت تولید را افزایش می دهیم تنوع تولید هم داریم این تنوع تولید به ما کمک می کند که هر وقت بازار در بخشی ضعیف شد روی محصول دیگری که در بازار کشش بیشتری دارد تولید را سوئیچ کنیم، از جمله در سه ماهه اول امسال ۳ تا ۴ نوع محصول جدید تولید و به بازار عرضه کردیم. همه اینها فولادی است چون ما کارخانه تولید فولاد هستیم ،اما ابتکار به خرج دادیم و ورق های آجدار فولادی تولید کردیم که مصرف زیادی در ساختمانهای صنعتی، پلهای عابر پیاده شهرداری،کشتی سازی، کانتینر سازی،کامیونسازی، تولید ورقهای IF یعنی رویه خودروها که ایران خودرو و سایپا از محصولات ما استفاده می کنند و یا ورق های مخصوص با استاندارد API است که در لوله های انتقال گاز ترش از آن استفاده می شود، تولید فولاد ضد زنگ و یا ورق های آلیاژی هم در دستور کار داریم همه این مواردی که در زمینه نوع محصولات جدید گفتم، تقریباً تا سال گذشته همه آنها وارداتی بودند و برای اولین بار ما تولید انبوه آنها را انجام دادیم و نتیجه این شد که کشور را از این نوع محصولات بی نیاز کردیم.

در سال ۹۵ همین چند هفته گذشته محصولی به نام بلوم به صورت تستی تولید کردیم و میخواهیم تولید انبوه داشته باشیم که  با ایجاد بخش ریخته گری جدید می توانیم این محصول را تولید کنیم. بلوم شمش هایی است که برای تولید ریل و تیرآهن قابل استفاده است .

به جرأت می گویم که این تنوع تولید سودآوری شرکت را بالا می برد و اجازه می دهد شرکت با هر ظرفیتی کار کند .

درجایی شنیدیم که سال ۹۴ برای شما سخت ترین سال بوده است در این زمینه بیشتر توضیح بدهید .

بله سال ۹۴ فولاد در بازار جهانی سخت ترین سال خود را تجربه کرد . صنعت فولاد همیشه در دنیا به لحاظ تاریخی با نوساناتی مواجه است یعنی هر ۱۰ سال یک بار آن قدر به کف قیمت می رسد که به آن دره مرگ می گویند بعد دو تا سه سالی میگذرد تا صعود می کند و به قله می رسد که به آن اصطلاح آتش فشانی میگویند .

الان در چه مرحله ای است ؟ دره مرگ یا آتش فشان؟

الان فعلا ًدر کف هستیم البته مقداری بالاتر آمدیم. این طبیعی و قابل پیش بینی است اما هیچ سالی مانند سال ۹۴ نبود به عبارتی در کمتر از ۶ ماه قیمت ها بیش از ۶۰ درصد افت کردند . این میزان افت قیمت معمولاً در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد آن هم در یک دوره ۲ تا ۳ ساله بود اما یک مرتبه در عرض ۶ ماه ۶۰ درصد از قیمت ها افت کردند و بسیاری از شرکت های فولادسازی دنیا ورشکست شدند و تعطیل کردند . در واقع لیدر کاهش قیمت هم چین بود .البته روسیه و اوکراین هم بی تأثیر نبودند به دلیل درگیری داخلی که داشتند و کاهش ارزش پول ملی آنها قیمت صادراتی محصولاتشان افت کرد .چین به دلیل کاهش قیمت که معمولاً با این کاهش سنگ آهن و ذغال سنگ هم کاهش می یابد با افت قیمت فولاد قیمت تمام شده محصولات آنها هم کاهش یافت و به نفع چین بود .

این موضوع چه تأثیری در بورس داشت؟

در بورس تأثیر منفی عمده ای نداشت چون ما EPS  را طوری تنظیم می کنیم و سعی داریم آن میزانی که اعلام می کنیم را عمل نماییم  .

به هر جهت گزارش کاهش سود را در کدال که مطرح می کنید این موضوع نمی تواند در بازار یک جو روانی منفی در مورد شرکت شما ایجاد کند که حاشیه سود کاهش یافته است و یا بازار فولاد به دلیل شرایط منفی بازار خارجی ممکن است با افت همراه باشد ؟

این اتفاقات است که سهام را دچار نوسان میکند . اما ما در توزیع سود سهام بر مبنای همان پیش بینی ها کار خودمان را به درستی انجام دادیم مثلاً سال ۹۳ ما ۳۲۰۰ میلیارد تومان یعنی یک میلیارد یورو سود توزیع کردیم .سالی که بحث های مفصلی در مورد رکود اقتصادی مطرح بود. اما سال ۹۴ با کاهش حاشیه سود طبیعی است که در صف خرید و جذابیت نوع سهام تأثیر بگذارد .اما این نکته را بگویم که سهام ما بدون جاذبه نبوده است ولی شدت و ضعف هم داشته است . ما بزرگترین شرکت بورسی هستیم که تصمیمات ما در بازار بورس اثرگذار است و سودها را به موقع بین سهامداران تقسیم کردیم و اطلاعات شرکت را در کدال به اطلاع سهامداران رسانده ایم.

در مورد چشم انداز صنعت فولاد کشور و برنامه ریزی های فولاد مبارکه برای رسیدن به اهداف چشم انداز توضیح دهید .

بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید ظرفیت تولید را به ۵۵ میلیون تن برسانیم .یک مقدار خوش بینانه است ولی دور از انتظار هم نیست به شرطی که مسیر هموار شود. برخی معتقدند ما ۴۵ سال است فولاد تولید می کنیم تازه به رقم ۱۶ میلیون تن رسیدیم چطور تا ۱۰ سال آینده به ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید ولی به اعتقاد ما رسیدن به رقم فعلی کار سختی نیست فقط الزاماتی می خواهد از بنادر، راهآهن، نیروگاه برق ، گاز و غیره زیربناهایی است که اگر دولت فراهم کند رسیدن به رقم ۵۵ میلیون تن خیلی دور از واقعیت نیست.

اما فولاد مبارکه الان که ۵۰ درصد تولید فولاد کشور را تولید می کند و در نظر دارد این جایگاه را حفظ کند یعنی همواره پا به پای افزایش تولید در کشور افزایش ظرفیت دهد. برای همین امسال به بالای ۱۰ میلیون تن هدفگذاری کردیم و اگر امسال تولید فولاد کشور از رقم  ۲۰ میلیون تن عبور کند ما سهم ۵۰ درصدی را حفظ کنیم.

مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان برای رسیدن از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون تن بر مبنای چشم انداز ۱۴۰۴ هدفگذاری کرده است و در این زمینه برنامه ها و طرح های خود را هم چیده است، موقعیت سنجی انجام شده است . حتی در این زمینه بعضی از طرح ها به مرحله قرارداد هم رسیده است و بعضی ها در مرحله مذاکره است و برخی طرح بلند مدت است که از ۲ تا ۳ سال آینده شروع می شود. ولی با برنامه ریزی رو به جلو در حال حرکت است  .یکی از ویژگیهای فولاد مبارکه این است که سلیقه ای عمل نمیکند ما یک صنعت بالادستی تعریف شدهای هستیم و می دانیم در گروه فولاد مبارکه چگونه باید عمل کنیم مدیران شرکت متعهدند تا همه طرح ها را پیاده کنند.

به هر حال شرکت های بورسی باید این موضوعات را مد نظر داشته باشند، منابع مالی که وارد شرکت آنها می شود باید تبدیل به سرمایه و دارایی شود، این سرمایه ودارایی مولد است و باید افزایش یابد. کشور ما نیاز به تولید واشتغال دارد و شرکت های بورسی از طریق جمعآوری سرمایههای خرد وکلان می توانند این اشتغال را بوجود آورند و توسعه یابند. طبیعتاً هر سهامداری به دنبال سود است بنابراین مدیر هر بنگاه اقتصادی هم باید بداند این سرمایه های مردم امانتی در اختیار آنهاست و باید سهامدار را به سود برسانند یا ارزش ذاتی سهام آنها را حفظ و یا ارتقا دهد.

فولاد مبارکه مسیرها را در جهت اقتصاد مقاومتی رفته است یعنی اقتصاد درون زا و برون نگر را با اتکا به تولید و توان داخلی سرلوحه برنامه های خود قرارداده است . درحال حاضربیشتر قطعات مورد نیاز شرکت در داخل تولید می شود قطعاتی که صد درصد وارداتی و متحمل هزینه های بسیاری بودند .

ما با دید صادراتی و استاندارهای جهانی در حرکت هستیم یعنی علاوه بر اینکه در رده دهم بین ۳۶ تولید کننده برترفولاد دنیا هستیم توانستیم جایزه MAKE اروپا که جایزه شرکت دانشی برتر است را به دست آوریم وبا ۲۵ شرکت بزرگ آسیا مانند تویوتا و سامسونگ در یک رده قرار گرفتیم. در داخل هم تندیس زرین تعالی سازمانی را برای دومین بار کسب کردیم . تندیس زرین حمایت مصرف کننده را گرفتیم و همین طورصادر کننده نمونه بوده ایم . این موارد را گفتم تا سهامداران خرد ما نتیجه بگیرند این شرکت نقاط قوت بسیاری دارد بنابراین آنها میتوانند مطمئن باشند در جایی سرمایه گذاری کردند که نه تنها به سرمایه آنها اضافه می شود بلکه روز به روز به ارزش دارایی آنها هم افزوده می شود . ما تحت هر شرایطی هم نشان دادیم که سود خوبی را تقسیم کردیم و امسال هم سود خوبی اختصاص خواهیم داد.    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها