کامودیتی

از افزایش قیمت طلا گرفته تا کاهش قیمت دلار همه نشان داد که انتظار برای اجرای سیاست‌های تزریقی از سوی دولت بایدن، استارت خورده است.

به  گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ «جف کوری»، استراتژیست ارشد بازار کالا در مرکز مطالعاتی «گلدمن ساکس» بر این باور است که در سال ۲۰۲۱ وضعیت بازارها یکسان نخواهد بود و هریک تحت تأثیر سیاست‌های بایدن و میزان تقاضا در کشور چین شرایط تازه‌ای را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در انتهای سال جاری حداقل ۹ درصد بیش از متوسط قیمت آن در انتهای سال ۲۰۲۰ باشد، گفت: «افزایش قیمت نفت علاوه بر مسائل اقتصادی تحت تأثیر شرایط ناشی از کرونا هم هست. از طرف دیگر جو بایدن طرح‌های زیادی برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو دارد و همین مسئله، شرایط بازار را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

طبق پیش‌بینی‌های «گلدمن ساکس» در پایان سال ۲۰۲۱ قیمت هر یک‌میلیون «بی تی یو» آلان جی در دنیا برابر با ۵.۶۲ دلار خواهد بود که ۶۳ درصد پایین‌تر از قیمت آن در انتهای سال گذشته است.

در دیگر بازارهای فلزی هم سیگنال‌های مختلفی به بازار داده می‌شود. مثلاً، به دلیل تأثیر تقاضای چین روی بازار سنگ‌آهن و کمبود این محصول معدنی در برزیل و افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی، قیمت هر تن سنگ‌آهن در انتهای سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۷۷ دلار رسید که بالاترین قیمت طی ۹ ماه منتهی به آن زمان بود ولی انتظار می‌رود، این وضعیت، تغییر کند و تا پایان سال ۲۰۲۱ قیمت جهانی هر تن سنگ‌آهن ۲۹ درصد نسبت به متوسط قیمت سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و به ۱۱۲.۵ دلار برسد. افت قیمت سنگ‌آهن، می‌تواند، از فشار قیمتی روی فولاد هم بکاهد اگرچه سیاست چین مبنی بر کاهش تولید در سال جاری می‌تواند ورق را در این بازار برگرداند.

صعود قیمت در بازار مس

در مقابل بازار مس شرایط تازه‌ای را تجربه خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در فاصله ماه‌های آوریل تا دسامبر سال گذشته قیمت هر تن مس در دنیا ۶۷ درصد رشد کرد که یک دلیل آن رشد تقاضا برای مس در کشور چین و دلیل دیگر آن، تعطیلی معادن در شیلی و پرو به دلیل همه‌گیری کرونا بود. از طرف دیگر، طی سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه تولید برق پاک و باتری‌ها در دنیا انجام شده است که این سرمایه‌گذاری ها باعث افزایش تقاضا برای مس شد. برمبنای این گزارش، در انتهای سال قبل، هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۷۹۶۴ دلار مبادله شد ولی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این روند افزایشی قیمت متوقف نخواهد شد و تا انتهای سال ۲۰۲۱ هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۸۹۲۵ دلار به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها