steelpedia-iron-mine-mining-stock-1450674484.jpg

طی ماه های اخیر بازار سنگ آهن تحت تاثیر دو عامل یعنی پیش بینی تداوم مازاد عرضه و ضعف اقتصاد چین قرار داشته و این دو عامل در ماه های آینده نیز بر قیمت ها تاثیر خواهند گذاشت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی روزهای اخیر قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر تیانجین چین حول رقم ۵۵ دلار در هر تن نوسان کرد. با آنکه قیمت ها اکنون نسبت به سه ماه پیش که ۷۰ دلار بود به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافته اما نسبت به ابتدای سال حدود ۳۰ درصد بالاتر است. همچنین نسبت به پایین ترین میزان در یک دهه اخیر که در ماه دسامبر سال پیش مشاهده شد، ۴۹ درصد بالاتر است. متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در سال جاری میلادی ۵۲ دلار بوده است. (سال پیش این رقم ۵۵ دلار بود.) نوسان قیمت ها اخیرا کمتر شده و عامل آن مبارزه چین با فعالیت های سفته بازان در بازار است.

تحلیلگران معتقدند در سه ماهه کنونی متوسط قیمت سنگ آهن ۴۵ دلار و در سه ماهه پایانی سال، ۴۷ دلار خواهد بود. در پایان سال آینده متوسط قیمت ها ۵۰ دلار پیش بینی شده است. رشد تولید سنگ آهن در داخل چین و افزایش ذخیره سنگ آهن در بنادر این کشور فشار بر قیمت ها را بیشتر خواهد کرد.

اخیرا ذخیره سنگ آهن در بنادر چین بار دیگر از ۱۰۰ میلیون تن بیشتر شده است. تحلیلگران موسسه مک کواری معتقدند در پایان سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن ۴۸ دلار خواهد بود. سال آینده تا اواسط سال ۲۰۱۸ قیمت ها حول ۵۰ دلار نوسان خواهد کرد.

برخی تحلیلگران معتقدند رشد اخیر در قیمت سنگ آهن حاصل پیش بینی اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی چین است و اگر ثابت شود این پیش بینی درست نبوده، قیمت ها بار دیگر کاهش پیدا می کنند زیرا میزان عرضه بالاتر از تقاضا بوده و خواهد بود.

چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ویل اس ای، فورتسکیو، ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون در سال های اخیر برای کسب سهم بالاتر از بازار سنگ آهن و بیرون کردن تولیدکنندگان سنگ آهن در چین از بازار، بر تولید خود افزوده اند و کاهش قیمت ها نتوانسته از این روند جلوگیری کند.

اخیرا برخی خبرهای مثبت از اقتصاد چین منتشر شده اما وضعیت کلی اقتصادی این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است آنقدر خوب نیست که بتوان انتظار داشت در ماه های آینده میزان مصرف سنگ آهن در این کشور به شدت افزایش خواهد یافت. نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین شده است. تحقق این نرخ رشد به افزایش مصرف سنگ آهن در چین منجر نخواهد شد.

و در نهایت باید به موضوع ضعف اقتصاد جهان در اثر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اشاره کرد. اگرچه بسیاری از تحلیلگران معتقدند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیر منفی بزرگی بر اقتصاد جهان ندارد، کاهش نرخ رشد اقتصاد سبب افول تقاضا برای انواع مواد خام از جمله سنگ آهن خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها