بهادرانی

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی با کوله باری از تجربه مدیریتی در سطوح بالای اقتصادی کشور، رسیدن به موفقیت کنونی در صنعت فولاد یعنی تولید ۳۰ میلیون تن محصول را نتیجه آزادسازی قیمتی در سال های گذشته می داند و می گوید: اگر بورس کالا در کشور راه اندازی نمی شد و قیمت های دولتی کنار نمی رفت، آیا این حجم سرمایه گذاری در بخش فولاد کشور محقق می شد که امروز برای دستوری شدن قیمت و بستن راه صادرات این صنعت استراتژیک تلاش می شود؟

به گزارش «کالاخبر»، در کارنامه مدیریتی بهادارانی، پست هایی از جمله قائم مقام معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع (۱۳۷۳- ۱۳۷۲(، معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی وزارت بازرگانی (۱۳۷۶- ۱۳۷۳(، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران (۱۳۸۰- ۱۳۷۶( ، معاون اقتصادی و امور بین الملل وزارت صنایع (۱۳۸۴- ۱۳۸۰( و معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی (۱۳۹۱- ۱۳۸۴) به چشم می خورد که بیانگر تجربیات ارزشمند او در حوزه تولید و بازار است.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی در گفت و گو با «کالاخبر» به رویکرد قیمت گذاری کالاها از جمله فولاد اشاره کرد و گفت: تصمیم برای کنترل دستوری قیمت کالاها در اقتصاد ایران آنقدر تکرار شده و اثرات بسیار منفی بر بازار و تولید داشته که اجرای دوباره آن تاسف بار است.

بهادرانی افزود: بارها سناریوی قیمت گذاری دستوری برای مدتی موقت برای کنترل قیمت برخی از محصولات انجام شده است که به دنبال آن شاهد تاثیر فسادآور و تبعات سنگین این اقدام در اقتصاد کشور بوده ایم.

دلیل رشد صنعت فولاد چه بود؟

وی به تولید حدود ۳۰ میلیون تن فولاد اشاره کرد و گفت: زمانی نه چندان دور، یکی از بزرگترین مشکلات کشور واردات فولاد بود، در حالی که اکنون کشور در این حوزه به دلیل تولید ۳۰ میلیون تن فولاد از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شده و اصلی ترین دلیل این اتفاق مبارک نیز رشد سرمایه گذاری ها و انگیزه تولید بیشتر به واسطه آزادسازی این صنعت بوده است.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ایجاد چنین موفقیت هایی در کشور، نتیجه آزادسازی بوده است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این است که میزان تولید به ۵۰ میلیون تن برسد، پس چه دلیلی دارد که مسوولان به دنبال اقدام برای تعیین کف و سقف قیمت در بورس کالا و گرفتن انگیزه تولید و صادرات هستند؟

حمایت از صنعت فولاد و پتروشیمی تحریم شده

به گفته بهادرانی، از هر منظری به کاهش قیمت پایه محصولات فولادی به کمتر از نرخ های جهانی نگاه کنیم، به فاکتوری منطقی و اقتصادی نمی رسیم و این دست اتفاقات به صنعتی که تحریم است، قطعا ضربه می زند.

او در ادامه گفت و گو با کالاخبر اظهار داشت: با توجه به اینکه ١٣ شرکت فولادسازی به علاوه سه شرکت واسطه گر از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفتند اما در هفت ماه گذشته حدود ۳.۸ میلیون تن صادرات داشته اند، پس چه دلیلی دارد که قدر چنین موضوعی را در کشور ندانیم و به دنبال بهم ریختن نظم موجود در این صنعت باشیم.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تاثیر منفی شدن قیمت گذاری فولاد را در چند روز اخیر در سهام شرکت های فولادی و کلیت بازار سهام شاهد بوده‌ایم، این در شرایطی است که کاهش اجباری قیمت فولاد به هیچ عنوان منافعی برای مردم و مصرف کنندگان ندارد و همواره قیمت های نهایی برای مردم، همان نرخی است که براساس مولفه های اقتصادی و به صورت واقعی و نه دستوری کشف می شود.

او گفت: باید اقدامی انجام شود تا محصولاتی مانند فولاد و پتروشیمی که در شرایط تحریم جایگزین ارز نفتی شده و به داد کشور رسیدند را مورد حمایت قرار دهیم، به همین دلیل در این صنایع باید اتخاذ تصمیمات ساده انگارانه را کنار بگذاریم.

بهادرانی با اشاره به اینکه اجرای قیمت گذاری زمینه مختل کردن سرمایه گذاری ها را فراهم می کند، گفت: افراد براساس واقعیت های اقتصاد یعنی نرخ ارز و عرضه و تقاضای بازار اقدام به سرمایه گذاری در بازارها می کنند، در حالی که قیمت گذاری دولتی باعث توقف سرمایه گذاری ها می شود.

مشاور رییس اتاق بازرگانی اظهار داشت: قیمت گذاری هیچ گاه به شرکت هایی که برای تولید محصولات خود به دنبال مواد اولیه هستند کمک نکرده و برعکس آنها را به دلیل قرار گرفتن در کنار تقاضای کاذب واسطه ای، با مشکل همراه می کند؛ در نهایت قیمت گذاری دستوری، زنجیره ای از محصولات را با لطمه همراه می کند.

معاملات قاعده مند در بورس کالا

وی با تاکید بر اینکه بورس کالا یکی از بازارهایی شفاف است که باید همه کالاها در این بازار عرضه شوند، گفت: بورس کالا مکانی است که مبنا و رکن اصلی آن رقابت است و این بازار به عنوان سالم ترین بازارها برای معاملات تلقی می شود.

بهادرانی با تاکید بر عملکرد مثبت بورس کالا اظهار داشت: با توجه به اینکه بورس کالا دارای قیمت پایه است و یک سری از قوانین و مقررات نظارت کننده بر فعالیت این بورس هستند، بنابراین باعث شده است تا معاملات به صورت شفاف انجام شود.

مشاور رییس اتاق بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون معاملات هیچ بازاری به اندازه دادوستدهای بورس کالا به صورت قاعده مند انجام نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها