IMG15125115.jpg

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: دلال بازی و کمبود ساختگی شکر در کشور علت افزایش قیمت این محصول شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی قنبری پنجشنبه گذشته در آیین تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی منطقه ۱۳ همدان افزود: مصرف شکر سالانه در کشور ۲۲۰۰ میلیون تن است که یک میلیون و ۴۰۰هزار تن تولید داخلی و ۸۰۰ هزار تن وارداتی است.

وی با بیان اینکه دلیلی برای افزایش قیمت شکر در کشور وجود ندارد، افزود: دلال بازی افزایش قیمت شکر را باعث شده چرا که در حال حاضر موجودی شکر در انبارها بیش از ۳۰۰هزار تن شکر است و روزانه هشت تا ۱۰ هزار تن شکر در بورس عرضه می شود.

وی تصریح کرد: دلالان به منظور سوء استفاده و افزایش قیمت شکر، کمبود ساختگی این محصول را ایجاد کرده اند این در حالی است که قیمت شکر در بورس کیلویی ۲۳ هزار ریال به فروش می رسد اما قیمت این محصول در بازار آزاد ۳۰ هزار ریال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه روز گذشته، کشتی ۳۰ هزار تنی شکر خریداری شد، افزود: برای چند ماه آینده مصرف شکر داریم و هیچ دلیل منطقی برای افزایش قیمت شکر وجود ندارد به جز مباحث روانی که انبار می کنند و قیمت ها را بالا می برند.

قنبری ادامه داد: مشکلی در بحث تامین شکر در کشور وجود ندارد و شکر بیشتر از نیاز تامین شده و کشتی ها در نوبت پهلو گیری هستند.

وی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی نسبت به گذشته رو به بهبودی است و در چند سال اخیر تورم و بیکاری در کشور کاهش یافته است افزود: رشد اقتصادی کشور و کاهش تورم ها مدیون توسعه و رشد اقتصادی بخش کشاورزی است .

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: سال ۹۲ حداقل گندم مصرفی را در انبارها داشتیم و استانهای بزرگ کشور کمتر از یک ماه ذخیره داشتند و در سال ۹۲ ۶.۷ میلیون تن گندم وارد شد.

قنبری با بیان اینکه امروز به همت دولت تدبیر و امید و تلاش کشاورزان تولید گندم در کشور به خود کفایی قطعی می رسیم افزود: سال گذشته و امسال نیاز کشور تامین شد و سال گذشته ۸.۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی گندم امسال ۱۰ میلیون تن پیش بینی می شود و این اقدام بزرگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: خرید گندم تضمینی یک طرح بزرگ ملی است که اگر خرید ۱۰ میلیون تن تحقق یابد مبلغ ۱۳۴ هزار میلیارد ریال پول به کشاورزان پرداخت خواهد شد که حرکتی بزرگ و استثنایی برای تامین امنیت غذایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت نان و آرد نیز تصریح کرد: دولت و نظام بر روی افزایش قیمت ها حساس است و حال مردم باید رعایت شود؛ دولت تا حدودی می تواند یارانه پرداخت کند چرا که برای خرید تضمینی گندم کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ ریال پول پرداخت می کند و این گندم را به قیمت ۶ هزار و ۷۵۰ ریال به کارخانه های آرد تحویل می دهد که مابه تفاوت این رقم یارانه بخش نان است.

قنبری افزود: نباید اجازه داد کارخانه ها متضرر شوند و دولت در حالی که رعایت حال مردم را می کند رعایت حال کارخانه ها را نیز دارد.

وی اضافه کرد: در زمینه دانه های روغنی نیز کار بزرگی انجام می شود و در برنامه بلند مدت ۱۰ سال بخش زیادی از نیاز کشور به روغن خام تامین خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در حالی که کشور در تامین گندم خودکفا است اما در تولید دانه های روغنی ۹۰ درصد به واردات وابسته هستیم که نیاز به کار و ایثار دارد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت منسجمی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در بحث گندم دولت با مشکل پرداخت مواجه شده است اما با این وجود ۶۰ درصد از مبلغ گندم خریداری شده پرداخت شده و تاکنون ۸ میلیون تن خریداری شده که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پول آن بوده که ۵۵ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی درباره برنج مورد نیاز کشور نیز گفت: برنج بیش از نیاز کشور داریم که ۳.۲ میلیون تن مصرف برنج کشور است و ۲.۴ میلیون تن تولید داخلی و حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن واردات است و میزان ذخیره انبارها در حال حاضر بیش از یک میلیون تن است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها