• ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 47205
کرونا+کشاورزی

سال ۲۰۲۰ کشورهای مختلف به دلیل نگرانی از فرجام نامعلوم بحران شیوع گسترده کرونا، سیاست‌هایی وضع کردند که خروجی آن‌ها، افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی بود. سیاست‌هایی از قبیل کاهش یا ممنوعیت صادرات، هراس از کمبود مواد غذایی را گسترش داد و زمینه‌ساز افزایش قیمت‌های جهانی شد. با این حال با توجه به آغاز واکسیناسیون و مهار بیماری کرونا، پیش بینی ها حکایت از افت قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ دارد اگرچه این کاهش کمتر از کالاهای فلزی خواهد بود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ رشد قیمت‌ها بیشتر شامل محصولات کشاورزی اصلی، مانند برنج و گندم بود. به‌عنوان‌مثال، قیمت هر تن برنج در بازار جهانی از ۴۵۱ دلار در ابتدای سال ۲۰۲۰ تا مرز ۵۶۴ دلار در ماه آوریل همین سال و در زمان اوج تنش‌ها هم بالا رفت و با تجربه نوسان‌های شدید، سال گذشته را با قیمت ۴۸۹ دلار به پایان رساند.

پیش‌بینی‌ها، حکایت از آن دارند که به علت موفقیت واکسیناسیون‌های ضدکرونا و مهار بیماری مرگبار «کووید ۱۹»، دوره پساکرونا، فرارسد و افت قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ را شاهد باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد، کاهش نسبی قیمت مواد غذایی، طی سال جاری در از بین رفتن وضع اضطرار کرونایی و عوامل روانی مؤثر بر بازار ریشه خواهد داشت. البته، نرخ کاهش قیمت محصولات کشاورزی، کمتر از کالاهای فلزی خواهد بود، زیرا بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث شد تا بسیاری از کشاورزان، نتوانند فرایند کاشت یا برداشت محصولات را طبق روال عادی انجام دهند و احتمالاً آمار عرضه در سال ۲۰۲۱ کمتر از میزان عرضه در سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا خواهد بود.

روند نزولی قیمت گندم

یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در دنیا گندم است که در روزهای اول سال جاری با قیمت ۶.۴۹ دلار به ازای هر بوشل گندم مبادله شد. پیش‌بینی می‌شود در طول سال جاری قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی روند نزولی داشته باشد و به مرز ۵.۲۹ دلار در فصل آخر سال جاری برسد. در صورت تحقق این پیش‌بینی قیمت هر بوشل گندم در بازار در طول سال جاری ۱۸.۴ درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که گندم غذای اصلی مردم زمین است و تغییرات قیمتان می‌تواند تأثیر زیادی روی تغذیه مردم داشته باشد.

برنج تا ۹ درصد ارزان می‌شود

از دیگر محصولات کشاورزی پرمصرف برنج است که در سال ۲۰۲۰ میلادی قیمت آن به‌شدت افزایش پیدا کرد، ولی از اواخر سال ۲۰۲۰ سیر نزولی آن آغاز شد و انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری، کاهش ۷ تا ۹ درصدی قیمت هر تن برنج در بازار جهانی را تجربه کنیم.

آینده بازار ارز شکر تا روغن

در بررسی قیمت دیگر محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ به شکر می‌رسیم که یکی از محصولات پرمصرف است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری قیمت شکر در دنیا ۱۴.۶ درصد، قیمت کاکائو ۱۲.۶ درصد، قیمت چای ۳۲ درصد و قیمت ذرت ۱۶.۶ درصد تنزل پیدا کند. در این سال قیمت انواع فراورده‌های لبنی، دانه‌های سویا و روغن‌های گیاهی هم در دنیا کاهش می‌یابد که بیانگر نزول قیمتی، کمتر از ۱۵ درصد خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها