خدابخش سازمان بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس بر تاثیر شیوه‌نامه ساماندهی بازار فولاد بر بازار سرمایه تاکید و خواستار رعایت الزامات تعیین مکانیزم عرضه و تقاضا در تعیین قیمت ها شد. محسن خدابخش گفت: بورس کالای ایران طبق قوانین و مقررات سازمان بورس و شواری عالی بورس فعالیت می کند و سیاست کلی سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به مصوبات گذشته شورای عالی بورس بر مبنای عرضه، تقاضا و حراج در بازار است و قیمت‌گذاری دستوری جایگاهی در بازار سرمایه ندارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از دنیای بورس، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که جای قیمت‌گذاری دستوری در بورس نیست و در صورتی که عزمی برای قیمت‌گذاری کالایی وجود داشته باشد می‌بایست سهمیه‌بندی در بازار سنتی صورت بگیرد. اگر قصد قیمت‌گذاری کالایی با استفاده از سازوکار معاملاتی بورس وجود دارد، باید مکانیزم عرضه و تقاضا، مقررات و قوانین بازار سرمایه در آن حاکم شود.

محسن خدابخش در این خصوص اظهار داشت: طبق قانون نباید کالای پذیرفته شده در بورس مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود، در این بازار نهایت لغو پذیرش صورت می‌گیرد و در بازاری خارج از بورس مابقی فرایندهای این‌چنینی انجام خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد:‌ تجربه نشان داده است که تا کنون موضوع قیمت‌گذاری نه تنها در مورد بحث فولاد و پتروشیمی جواب نداده، بلکه در حوزه کالاهای اساسی و روزمره مردم نیز کارایی نداشته است. در اکثر کالاهای فولادی از مازاد تولید برخورداریم و قاعدتا اگر فرآیند عرضه و تقاضا در آن حاکم شود بازار به طور خودکار به تعادل خواهد رسید. از طرفی در صورتی که قیمت‌گذاری صحیحی را در مکانیزم حراج و بازار سرمایه داشته باشیم،‌ تولیدکننده به سودی که بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته است، خواهد رسید و در نقطه مقابل نیز دولت می‌تواند مالیات خود را بر اساس سود بیشتری که شرکت‌ها کسب می‌کنند، دریافت کند. با چنین رویدادی اگر قصدی مبنی بر حمایت و یا دریافت سوبسید وجود دارد دولت می‌تواند از محل دریافتی در اثر شفافیت شرکت‌های بورسی و سودآوری بیشتر آن‌ها، بدست آورد.

به اعتقاد خدابخش باید در این‌گونه سیاست‌گذاری‌های بالاسری تجدید نظر صورت بگیرد چرا که اکنون در بازار سرمایه یک یا ۲ میلیون سهامدار نداریم. حتی در سبد سهام عدالت هم شرکت‌های فولادی وجود دارند، بنابراین نمی‌توان چنین موضوعی را نادیده گرفت. از سویی مهمترین موضوع در بازارهای سرمایه اطمینان از متغییرهایی است که در اختیار دولت‌ها و قانون‌گذاران قرار دارد، اگر سهامداری بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضایی که در بورس کالا حاکم است اقدام به خرید سهام یک شرکت فولادی کرد نباید یک‌دفعه شاهد برهم خوردن این قبیل پیش بینی‌ها باشد که در نتیجه آن سرمایه‌گذاران بخش مولد اعم از سهام عدالتی‌ها و سایر سهامداران تحت تاثیر قرار گیرند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بورس کالای ایران طبق قوانین و مقررات سازمان بورس و شواری عالی بورس فعالیت می کند و سیاست کلی سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به مصوبات گذشته شورای عالی بورس بر مبنای عرضه، تقاضا و حراج در بازار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها