کیوان جعفری طهرانی

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری هیچ گاه جواب نداده است گفت: اینکه به زور آرامش را به بخشی از بازار باز گردانیم و در بازارهای دیگر مانند کالاهای اساسی یا غیره شاهد تورم باشیم، نمی توانیم به تعادل مورد نظر برسیم.

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: جو روانی که در بازار داخل حاکم است تا حدودی با بازارهای بین المللی متفاوت بوده حتی اگر تغییرات و نوسانات قیمت فولاد در بازارهای جهانی در بازار داخل اثرگذار باشد.

جعفری طهرانی افزود: بسیاری از خریدهای مقاطع فولادی در بازار با هدف استفاده در پروژه ها نیست و از بعد سرمایه گذاری این اقدام صورت می گیرد چراکه بسیاری از پروژه ها وضعیت مشخصی ندارند و تا زمانی که چنین ذهنیتی در بازار وجود دارد حتی اگر دولت بخواهد به صورت دستوری به هر طریقی اقدام به کنترل قیمت ها نماید، شاید در کوتاه مدت برخی اثرات مطلوب مشاهده شود اما در بلند مدت این موضوع با موفقیت همراه نخواهد بود.

او تاکید کرد: اینکه به زور آرامش را به بخشی از بازار باز گردانیم و در بازارهای دیگر مانند کالاهای اساسی یا غیره شاهد تورم باشیم، نمی توانیم به تعادل مورد نظر برسیم.

وی درباره اقدام اخیر موسسه Fastmarkets وابسته به متال بولتن، مبنی بر حذف ارزیابی قیمتی شمش فولاد ایران در جدول قیمت گذاری روزانه CFR جنوب شرق آسیا و پیشنهاد دو اصلاحیه در مشخصات قیمت روزانه برای بیلت فولاد وارداتی، CFR جنوب شرق آسیا از ابتدای 2021 گفت: شاخص قیمت فولاد ایران، بهای شمش CIS در نشریه الکترونیکی متال بولتن است. لذا زمانی که وزارت صمت به عنوان یک رگولاتور و تنظیم کننده بازار، بخش نامه و دستورالعملی را تصویب و ابلاغ می کند، که بنچ مارک و شاخص بازار براساس آن تعریف و تعیین می شود باید آن شاخص را با مذاکره رسمی با موسسه فوق به رسمیت شناخته و با پرداخت هزینه ای هر چند جزئی از این نرخ ها استفاده و مبنای قیمت های داخلی را براساس آن تعیین نماید.

وی ادامه داد: می بینیم که متال بولتن آگاهانه در اقدامی، از ذکر قیمت های شمش فولاد ایران تحویل مانیل (فیلیپین) و جنوب شرق آسیا خودداری کرده و این حرکت بیشتر یک نوع بازی است تا نشان دهد باید ایران مذاکراتی با این موسسه در این خصوص داشته باشد. به عقیده من تا زمانی که نشست مسئولان وزارت صمت و متال بولتن حتی بصورت ویدئو کنفرانس اتفاق نیافتد متال بولتن تمامی منابع و مرجع های با مبدا ایران را حذف خواهد کرد و نهایتا نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها